WITAJCIE ZAJĄCZKI!
Wychowawca: Magdalena Wiśniewska
Zając długie uszy ma
trala la, trala la,
nosek słodki oczka dwa
hopsa, hopsa sa.
Każdy zając skacze: - HOP!
HOP, HOP HOP
HOP HOP HOP
Jeden skok, drugi skok
Teraz wszyscy: HOP!
Wiersz grupowy:
Zając zwierzakiem jest wyjątkowym, długie ma uszy na czubku głowy.
Tymi uszami wciąż nasłuchuje, czy nikt na niego dziś nie poluje.
Oczka ma śliczne, ogon mięciutki, i zawsze lubi być wesolutki.
Skacze wysoko, pełno go wszędzie, szczęśliwy zając niech zawsze będzie.
M A R Z E C
Tematyka kompleksowa na miesiąc marzec:
I – Niezwykły świat zwierząt
II – Marcowa pogoda
III – Wiosenne przebudzenia i powroty
IV - Zwierzęta naszych pól i lasów
Dzieci w tym miesiącu:
- będą uczestniczyły w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych,
- wysłuchają opowiadań i wierszy: „Wielka podróż małpki Mini”, „Marcowe bliźniaczki” , „Oznaki wiosny”, „Leśny dom” (autorów książek Nasza Bajka
– program realizowany w roku szkolnym 2024/2025) oraz inne wybrane czytanki, bajki z księgozbioru grupowego),
- poznają litery: z, Z, u, U, c, C, ł, Ł w toku zabaw,
- poznają cyfrę: 10.
- będą przeliczać w zakresie 10., będą przeliczać zbiory, doskonalić liczebniki porządkowe,
- będą wypowiadać się na temat egzotycznych zwierząt,
- poznają zwierzęta mieszkające w morzach, oceanach, dżungli i na sawannie,
w lasach, polach,
- będą wymieniać cechy niektórych zwierząt,
- ułożą rymy do nazw zwierząt,
- wymienią oznaki wiosny,
- poznają pierwsze wiosenne kwiaty, założą wraz z N. zielony ogródek,
- poznają drogę, jaką przebywają ptaki podczas wędrówek,
- poznają wpływ zanieczyszczonej wody na pióra ptaków,
- poznają wygląd i zwyczaje bociana,
- wzbogacą wiedzę na temat życia pszczół,
- będą określać tempo poruszania się zwierząt,
- będą uczestniczyć w zabawach integracyjnych,
- będą doskonalić orientację w przestrzeni,
- będą obserwować pogodę za oknem, poznają stany skupienia wody i ich właściwości,
- będą doskonalić umiejętność klasyfikowania przedmiotów o takim samym kształcie,
- ułożą obrazki z części,
- wykonają prace plastyczne:
„Kolorowa papuga”,
„Przebiśnieg”,
„Pożegnanie zimy-marzanna”,
„Bociany”,
„Zwierzęce origami”,
- nauczą się piosenek: „Niezwykły świat zwierząt”, „Żartowniś marzec”, „Nareszcie wiosna”, „Mieszkańcy lasów, łąk i pól” (teksty piosenek na gazetce informacyjnej przy Sali)
(autorów książek Nasza Bajka – program realizowany w roku szkolnym 2024/2025).
L U T Y
Tematyka kompleksowa na miesiąc luty:
I – Baśnie, bajki, bajeczki
II – Puk, puk to ja sztuka!
III - Tajemnice kosmosu
IV - Zawody
Dzieci w tym miesiącu:
- będą uczestniczyły w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych,
- wysłuchają opowiadań i wierszy: „Bal nie z tej bajki”, „Grajek”, „Wywiad z Kosmitą”, „Kim zostanę, jak dorosnę” (autorów książek Nasza Bajka
– program realizowany w roku szkolnym 2024/2025) oraz inne wybrane czytanki, bajki z księgozbioru grupowego),
- poznają litery: g, G, w, W, p, P w toku zabaw,
- poznają cyfrę: 9.
- podejmą próby odejmowania i dodawania w dostępnym dla siebie zakresie,
- poznają etapy powstawania książki,
- będą wypowiadać się na temat bajek,
- dowiedzą się, na czym polega praca drukarza, autora, grafika,
- będą doskonalić umiejętność logicznego myślenia,
- zdobędą informację na temat różnych form sztuki: teatr, kino, muzeum,
- poznają różne rodzaje muzeów,
- wymienią nazwy planet Układu Słonecznego,
- będą wykonywać eksperymenty,
- poznają właściwości fizyczne niektórych substancji,
- będą współpracować w małych i większych grupach,
- zdobędą wiedzę na temat zawodów wykonywanych dawniej i współcześnie,
- będą aktywnie słuchać muzyki,
- będą rozróżniać figury geometryczne i podawać ich cechy,
- wykonają prace plastyczne: „Moja książka”, „Akordeon”, „Droga Mleczna”, „Planety”, „Projektant”
- nauczą się piosenek: „Bajkowe marzenia”, „Co to jest sztuka?”, „Kosmiczne niedźwiedzie”, „Zawód, który cieszy” (autorów książek Nasza Bajka – program realizowany w roku szkolnym 2024/2025).
S T Y C Z E Ń
Tematyka kompleksowa na miesiąc styczeń:
I – Babcia i dziadek
II - Karnawał
Ferie zimowe: 20.01.2024 r. - 31.01.2024 r.
Dzieci w tym miesiącu:
- będą uczestniczyły w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych,
- będą rozwijać wyobraźnię, kreatywność, myślenie logiczne,
- będą rozwijać wrażliwość dotykową, czuciową, słuchową,
- będą rozwijać słuch fonematyczny,
- wysłuchają opowiadań i wierszy:
„Upływający czas” oraz „Babcia i dziadek” (autorów książek Nasza Bajka
– program realizowany w roku szkolnym 2024/2025) oraz inne wybrane czytanki, bajki z księgozbioru grupowego,
- poznają litery: s, S, b, B w toku zabaw,
- będą przeliczać w dostępnym dla siebie zakresie,
- odczytają godziny z tarczy zegara,
- powtórzą nazwy pór roku,
- zauważą stałe następstwo lat, miesięcy, pór roku, dnia i nocy,
- założą kalendarz obserwacji przyrodniczych,
- poznają piosenkę „Moi kochani” (autorów książek Nasza Bajka – program realizowany w roku szkolnym 2024/2025),
- wykonają prace plastyczne: „Moje pudełko wspomnień”, „Prezenty dla babci
i dziadka”,
- będą tworzyć drzewo genealogiczne,
- będą opowiadać o swoich babciach i dziadkach,
- wzbudzą zainteresowanie członkami najbliższej rodziny,
- wypowiedzą się na temat spędzania czasu z rodziną,
- odkryją zapis cyfrowy liczby 8,
- będą doskonalić umiejętność dodawania,
- będą współdziałać w grupie podczas wykonywania zadania.
G R U D Z I E Ń
Proszę także śledzić aktualizacje na tablicy informacyjnej dla Rodziców, przy sali nr 13, budynek SP 2.
Tematyka kompleksowa na miesiąc grudzień:
I – Planeta fantazja
II – Idzie zima ze śniegiem
III – Idą święta!
IV – Jak wyglądał świat przed milionami lat?
Dzieci w tym miesiącu:
- będą uczestniczyły w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych,
- będą rozwijać wyobraźnię, kreatywność, myślenie logiczne,
- będą rozwijać wrażliwość dotykową, czuciową, słuchową,
- będą rozwijać słuch fonematyczny,
- wysłuchają opowiadań i wierszy:
„Dinozaury w przedszkolu”, „Planeta Fantazja”, „Wspomnienia prababci Pelagii”, „Pracowita zima” (autorów książek Nasza Bajka – program realizowany w roku szkolnym 2024/2025) oraz inne wybrane czytanki, bajki
z księgozbioru grupowego,
- wspólnie wykonają gazetki tematyczne na grupowej tablicy magnetycznej,
- poznają ciekawostki z życia dinozaurów,
- wykonają dinozaury z plasteliny,
- poznają termin: epoka lodowcowa,
- obejrzą film edukacyjny dotyczący pracy górników w kopalni,
- określą różnice w stroju roboczym i stroju galowym górnika,
- wymienią produkty, które otrzymujemy z węgla,
- wyjaśnią termin: mikołajki,
- będą współpracować z rówieśnikami podczas zabaw,
- poznają nazwy żywiołów,
- będą czynnie uczestniczyły w eksperymencie,
- ułożą historyjkę obrazkową z zachowaniem kolejności zdarzeń,
- będą oglądać reprodukcje malarskie,
- poznają charakterystyczne cechy zimy, będą szukać zimy w najbliższym otoczeniu,
- wyjaśnią znaczenie przysłów o zimie,-
- będą wykonywać ćwiczenia dźwiękonaśladowcze,
- ustalą zasady bezpieczeństwa podczas zimowych zabaw,
- poznają tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia,
- wspólnie upieką pierniki,
- wystąpią na Jasełkach przedszkolnych,
- będą śpiewały kolędy oraz pastorałki,
- będą nazywać potrawy wigilijne,
- opowiedzą o tradycji ubierania choinki, przygotowywania wieczerzy wigilijnej, składania sobie życzeń podczas świąt Bożego Narodzenia,
- poznają znaki matematyczne: <, >, = ,
- będą porównywać liczebność zbiorów,
- będą klasyfikować figury zgodnie z podanymi warunkami,
- będą określać kierunki i ustalać położenie obiektu na płaszczyźnie,
- będą nazywać dni tygodnia, zauważą rytm,
- będą przeliczać w dostępnym dla siebie zakresie, będą doskonalić umiejętność przeliczania,
- poznają cyfrę 7,
Planowane poznanie liter w toku zabaw w danym miesiącu:
l, L, r, R, y, Y,
Poznane piosenki w danym miesiącu:
„Zwierzęta dawnych czasów”, „ Moje piękne marzenia”, „ Domowe święta”, „ List do zimy” (autorów książek Nasza Bajka – program realizowany w roku szkolnym 2024/2025)
oraz polskie kolędy i pastorałki
Przewidziane prace plastyczno-techniczne:
„ Kolorowy dinozaur”, „Mikołaj”, „Ściana fantazji”, „Mój bałwanek”, „Kartka Bożonarodzeniowa”...
L I S T O P A D
Proszę także śledzić aktualizacje na tablicy informacyjnej dla Rodziców, przy sali nr 13, budynek SP 2.
Tematyka kompleksowa na miesiąc listopad:
I. Moja rodzina i mój dom.
II. Co powinienem wiedzieć o Polsce?
III. Moje prawa i obowiązki.
IV. Moje zdrowie i bezpieczeństwo.
Dzieci w tym miesiącu:
- będą uczestniczyły w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych,
- będą rozwijać wyobraźnię, kreatywność, myślenie logiczne,
- będą rozwijać wrażliwość dotykową, czuciową, słuchową,
- będą rozwijać słuch fonematyczny,
- wysłuchają opowiadań i wierszy:
„Nasze ulubione miejsca”, „Wizyta w bibliotece”, „Prawa i obowiązki”, Jazda bez trzymanki”- (autorów książek Nasza Bajka – program realizowany w roku szkolnym 2024/2025) oraz inne wybrane czytanki, bajki z księgozbioru grupowego,
- wspólnie wykonają gazetki tematyczne na grupowej tablicy magnetycznej,
- będą opisywać członków swoich rodzin,
- poznają polskie legendy,
- poznają kroki poloneza,
- będą opisywać stroje ludowe,
- wysłuchają pieśni ludowych,
- będą nazywać potrawy regionalne,
- poznają znane Polki i znanych Polaków,
- wypowiedzą się na temat: Czy dobrze jest być znanym?,
- wymienią polskie symbole narodowe,
- poznają znaczenie słowa: niepodległość,
- utrwalą słowa hymnu polskiego,
- dowiedzą się, jakie mają prawa, określą swoje obowiązki,
- będą rozmawiać na temat praw i obowiązków przedszkolaka,
- dowiedzą się, czym zajmuje się organizacja UNICEF,
- dostrzegą efekt odbicia i symetrii,
- wyjaśnią, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt,
- wykonają kotka z papieru, techniką origami,
- poznają właściwości magnesu,
- wymienią nazwy urządzeń elektrycznych używanych dawniej i dziś,
- poznają figurę geometryczną: trójkąt,
- utrwalą nazwy poznanych dotychczas figur geometrycznych,
- będą tworzyć zbiory,
- rozwiążą zagadki pantomimiczne,
- będą klasyfikować i kontynuować rytm,
- będą określać kierunki w przestrzeni: prawo, lewo, góra, dół,
- będą liczyć słowa w podanych zdaniach,
- będą rozróżniać i nazywać różne emocje,
- będą uczestniczyć w zabawach badawczych,
- przypomną sobie numery telefonów alarmowych,
- wymienią zachowania sprzyjające lub zagrażające bezpieczeństwu i zdrowiu,
- dowiedzą się, co zrobić w przypadku kontaktu z nieznajomą osobą,
- będą nazywać przedmioty służące do utrzymania higieny osobistej oraz porządku w różnych pomieszczeniach, opiszą ich zastosowanie,
- wyjaśnią znaczenie powiedzeń związanych ze zdrowiem i czystością,
- wyjaśnią, na czym polega zdrowy tryb życia,
- dowiedzą się, co to jest piramida żywienia,
- będą wyjaśniać znaczenie określonych symboli i znaków,
- Planowane poznanie liter w toku zabaw w danym miesiącu:
i, I, t, T, d, D, k, K,
- Planowane poznanie danych cyfr w miesiącu: 5, 6, 0,
- Poznane piosenki w danym miesiącu:
„Magiczne miejsce” – sł. i muz. Krystyna Gowik,
„To jest Polska” – sł. i muz. Krystyna Gowik,
„Prawa i obowiązki dziecka” – sł. i muz. Jolanta Kucharczyk,
„Lekcja zdrowia” – sł. i muz. Krystyna Gowik,
- Przewidziane prace plastyczno-techniczne:
„Pralka”, „Kokarda narodowa”, „Nasza Polska biało-czerwona”, „Moje emocje”, „Rower”.
P A Ź D Z I E R N I K
Kalendarz imprez przedszkolnych na miesiąc październik:
14 października – Dzień Edukacji Narodowej
17 października – Dzień mycia rąk
dodatkowo: Dzień Dyni - pod koniec miesiąca, wyjście na cmentarz, sesja jesienna
Proszę także śledzić aktualizacje na tablicy informacyjnej dla Rodziców, przy sali nr 13, budynek SP 2.
Tematyka kompleksowa na miesiąc październik:
I. Idzie jesień…przez ogród i sad.
II. Idzie jesień…do zwierząt.
III. Skąd mamy te produkty?
IV. Idzie jesień…z deszczem.
Dzieci w tym miesiącu:
- będą uczestniczyły w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych,
- będą rozwijać wyobraźnię, kreatywność, myślenie logiczne,
- będą rozwijać wrażliwość dotykową, czuciową, słuchową,
- będą rozwijać słuch fonematyczny,
- wysłuchają opowiadań i wierszy: „Owocowa uczta”, „Przyjaciele z choinkowego lasu”, „Historia zapisana w zdjęciach”, „Jesienna muzyka”,
- wspólnie wykonają gazetkę tematyczną,
- będą przeliczać w dostępnym zakresie,
- zdobędą informacje na temat życia i zwyczajów niektórych zwierząt,
- będą dzielić słowa na SYLABY i GŁOSKI,
- będą nazywać owoce krajowe i zagraniczne,
- wykonają puzzle z obrazków owoców,
- będą wyjaśniać, w jaki sposób zwierzęta przygotowują się do zimy,
- opowiedzą historyjkę obrazkową zgodnie z kolejnością zdarzeń,
- poznają właściwości orzechów,
- będą rozwijać orientację w schemacie własnego ciała,
- poznają pracę osób wykonujących wybrane zawody,
- poznają figurę geometryczną: kwadrat,
- utrwalą nazwy liczebników porządkowych,
- będą klasyfikować i kontynuować rytm,
- poznają właściwości mąki, wełny,
- poznają etapy produkcji chleba i papieru,
- wskażą przedmioty, które unoszą się na wodzie, i te, które toną,
- będą układać antonimy i rymy,
- wskażą pożyteczną i szkodliwą działalność wiatru,
- będą doskonalić umiejętność szacowania i przewidywania,
... i świetnie się bawić!
Planowane poznanie liter w toku zabaw w danym miesiącu: o, O, a, A, m, M, e, E,
Planowane poznanie danych cyfr w miesiącu: 1, 2, 3, 4,
Poznane piosenki w danym miesiącu: „Dary Jesieni”, „Jesienna zagadka”, „Psotny deszczyk”.
Przewidziane prace plastyczno-techniczne: „W spiżarni”, „Wiewiórka”, „Kolorowy papier”, „Kalosze i parasol”.
W R Z E S I E Ń
Tematyka miesiąca:
I. To jestem ja.
II. Moja grupa.
III. Moja droga do przedszkola.
IV. Idzie jesień... przez las, park.
W tym miesiącu dzieci:
- będą uczestniczyły w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych,
- wysłuchają opowiadań autorów tegeorocznych książek: "Bajkowe Biuro Rozwiązywania Problemów", "Wakacyjne wspomnienia",
"Zasady przedszkolaka","Baw się razem z nami", "Michalina i bezpieczeństwo na drodze", "Rewia mody", "Witamy Panią Jesień",
- opowiedzą jak spedziły wakacje,
- ułożą zasady kodeksu przedszkolaka,
- poznają znaczenie zwrotów grzecznościowych,
- poznają obowiązki dyżurnego,
- podzielą wyrazy na sylaby,
- poznają pojęcie głoska, litera,
- określą głoski w nagłosie, śródgłosie i wygłosie,
- będą wyszukiwać pary obrazków,
- będą opisywać swój wygląd i wygląd rówieśników,
wypowiedzą się na temat swoich ulubionych zwierząt, owoców, zabawek, pojazdów,
- będą nazywać i wskazywać części ciała człowieka,
- poznają narządy zmysłów i ich rolę w życiu człowieka,
- będą nazywać emocje,
- będą określać położenie przedmiotów w przestrzeni,
- będą przyporządkowywać przedmioty do kącików zainteresowań,
- będą nazywać pomieszczenia znajdujące się w przedszkolu/szkole i osoby tam pracujące,
- będą odczytywać znaki znajdujące się na mapie,
- będą obserwować ruch uliczny,
- poznają figurę geometryczną: koło, kwadrat,
- poznają wybrane znaki drogowe,
- poznają konieczność znajomości swojego nazwiska i adresu zamieszkania,
- poznają i utrwalą znajomość numerów telefonów alarmowych,
- poznają pojazdy uprzywilejowane i rolę, jaką pełnią w niesieniu pomocy innym,
- przedstawią scenki dramowe dotyczące udzielania pierwszej pomocy,
- będą rozróżniać stronę lewą i prawą,
- będą poruszać się zgodnie z instrukcją,
- dokonają analizy sylabowej i głoskowej nazw obrazków,
- będą obserwować zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią,
- będą nazywać gatunki drzew, rozpoznawać je po liściach i owocach, określą ich budowę,
- poznają grzyby jadalne i niejadalne,
- utrwalą oznaki jesieni,
- przyporządkują dary jesieni do środowiska, z którego pochodzą,
- stworzą kącik jesienny,
- będą tworzyć zdrobnienia i rymy,
- narysują obrazek zgodnie z instrukcją słowną Nauczyciela,
- będą uczestniczyć w zabawach badawczych,
- będą tworzyć schematy wyrazów trzygłoskowych i czterogłoskowych,
- rozwiążą zagadki logiczne,
- wykonają prace plastyczne: "Kostka z emocjami", "Organizer na kredki", "Order grzeczności", "Ambulans", "Kolorowa jesień".naki jesieni,
- przyporządkują dary jesieni do środowiska, z którego pochodzą,
- stworzą kącik jesienny,
- będą tworzyć zdrobnienia i rymy,
- narysują obrazek zgodnie z instrukcją słowną Nauczyciela,
- będą uczestniczyć w zabawach badawczych,
- będą tworzyć schematy wyrazów trzygłoskowych i czterogłoskowych,
- rozwiążą zagadki logiczne,
- wysłuchają i nauczą się piosenek: " Wspomnienia z wakacji", "Krąg dziecięcych rąk", "Kolorowe światła", "Niteczka do niteczki",