Kontakt
Miejskie Przedszkole Tęczowy Zakątek w Chełmnie

ZAJĄCZKI

 

WITAJCIE ZAJĄCZKI!

Wychowawca: Magdalena Wiśniewska

 

Zając długie uszy ma
trala la, trala la,
nosek słodki oczka dwa
hopsa, hopsa sa.

Każdy zając skacze: - HOP!
HOP, HOP HOP
HOP HOP HOP
Jeden skok, drugi skok
Teraz wszyscy: HOP!

 


Wiersz grupowy:

Zając zwierzakiem jest wyjątkowym, długie ma uszy na czubku głowy.
Tymi uszami wciąż nasłuchuje, czy nikt na niego dziś nie poluje.
Oczka ma śliczne, ogon mięciutki, i zawsze lubi być wesolutki.
Skacze wysoko, pełno go wszędzie, szczęśliwy zając niech zawsze będzie.

 

 

 


M A R Z E C 

 

 

 

Tematyka kompleksowa na miesiąc marzec:

I – Niezwykły świat zwierząt

II – Marcowa pogoda

III – Wiosenne przebudzenia i powroty

IV -  Zwierzęta naszych pól i lasów

 

Dzieci w tym miesiącu:

- będą uczestniczyły w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych,

- wysłuchają opowiadań i wierszy: „Wielka podróż małpki Mini”, „Marcowe bliźniaczki” , „Oznaki wiosny”, „Leśny dom” (autorów książek Nasza Bajka
– program realizowany w roku szkolnym 2024/2025) oraz inne wybrane czytanki, bajki z księgozbioru grupowego),

- poznają litery: z, Z, u, U, c, C, ł, Ł w toku zabaw,

- poznają cyfrę: 10.

- będą przeliczać w zakresie 10., będą przeliczać zbiory, doskonalić liczebniki porządkowe,

- będą wypowiadać się na temat egzotycznych zwierząt,

- poznają zwierzęta mieszkające w morzach, oceanach, dżungli i na sawannie,
w lasach, polach,

- będą wymieniać cechy niektórych zwierząt,

- ułożą rymy do nazw zwierząt,

- wymienią oznaki wiosny,

- poznają pierwsze wiosenne kwiaty, założą wraz z N. zielony ogródek,

- poznają drogę, jaką przebywają ptaki podczas wędrówek,

- poznają wpływ zanieczyszczonej wody na pióra ptaków,

- poznają wygląd i zwyczaje bociana,

- wzbogacą wiedzę na temat życia pszczół,

- będą określać tempo poruszania się zwierząt,

- będą uczestniczyć w zabawach integracyjnych,

- będą doskonalić orientację w przestrzeni,

- będą obserwować pogodę za oknem, poznają stany skupienia wody i ich właściwości,

- będą doskonalić umiejętność klasyfikowania przedmiotów o takim samym kształcie,

- ułożą obrazki z części,

- wykonają prace plastyczne:

„Kolorowa papuga”,

„Przebiśnieg”,

„Pożegnanie zimy-marzanna”,

„Bociany”,

„Zwierzęce origami”,

- nauczą się piosenek: „Niezwykły świat zwierząt”, „Żartowniś marzec”, „Nareszcie wiosna”, „Mieszkańcy lasów, łąk i pól” (teksty piosenek na gazetce informacyjnej przy Sali)

(autorów książek Nasza Bajka – program realizowany w roku szkolnym 2024/2025).

 

 

 


 

L U T Y 

Tematyka kompleksowa na miesiąc luty:

 

I – Baśnie, bajki, bajeczki
II – Puk, puk to ja sztuka!
III -  Tajemnice kosmosu
IV - Zawody

Dzieci w tym miesiącu:

- będą uczestniczyły w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych,

- wysłuchają opowiadań i wierszy: „Bal nie z tej bajki”, „Grajek”, „Wywiad z Kosmitą”, „Kim zostanę, jak dorosnę” (autorów książek Nasza Bajka
– program realizowany w roku szkolnym 2024/2025) oraz inne wybrane czytanki, bajki z księgozbioru grupowego),

- poznają litery: g, G, w, W, p, P w toku zabaw,

- poznają cyfrę: 9.

- podejmą próby odejmowania i dodawania w dostępnym dla siebie zakresie,

- poznają etapy powstawania książki,

- będą wypowiadać się na temat bajek,

- dowiedzą się, na czym polega praca drukarza, autora, grafika,

- będą doskonalić umiejętność logicznego myślenia,

- zdobędą informację na temat różnych form sztuki: teatr, kino, muzeum,

- poznają różne rodzaje muzeów,

- wymienią nazwy planet Układu Słonecznego,

- będą wykonywać eksperymenty,

- poznają właściwości fizyczne niektórych substancji,

- będą współpracować w małych i większych grupach,

- zdobędą wiedzę na temat zawodów wykonywanych dawniej i współcześnie,

- będą aktywnie słuchać muzyki,

- będą rozróżniać figury geometryczne i podawać ich cechy,

- wykonają prace plastyczne: „Moja książka”, „Akordeon”, „Droga Mleczna”, „Planety”, „Projektant”

- nauczą się piosenek: „Bajkowe marzenia”, „Co to jest sztuka?”, „Kosmiczne niedźwiedzie”, „Zawód, który cieszy” (autorów książek Nasza Bajka – program realizowany w roku szkolnym 2024/2025).

 


S T Y C Z E Ń 

 

 

 

 Tematyka kompleksowa na miesiąc styczeń:

I – Babcia i dziadek

II - Karnawał

 

Ferie zimowe: 20.01.2024 r. - 31.01.2024 r.

 

Dzieci w tym miesiącu:

 

- będą uczestniczyły w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych,

- będą rozwijać wyobraźnię, kreatywność, myślenie logiczne,

- będą rozwijać wrażliwość dotykową, czuciową, słuchową,

- będą rozwijać słuch fonematyczny,

- wysłuchają opowiadań i wierszy:

„Upływający czas” oraz „Babcia i dziadek” (autorów książek Nasza Bajka
– program realizowany w roku szkolnym 2024/2025) oraz inne wybrane czytanki, bajki z księgozbioru grupowego,

- poznają litery: s, S, b, B w toku zabaw,

- będą przeliczać w dostępnym dla siebie zakresie,

- odczytają godziny z tarczy zegara,

- powtórzą nazwy pór roku,

- zauważą stałe następstwo lat, miesięcy, pór roku, dnia i nocy,

- założą kalendarz obserwacji przyrodniczych,

- poznają piosenkę „Moi kochani” (autorów książek Nasza Bajka – program realizowany w roku szkolnym 2024/2025),

- wykonają prace plastyczne: „Moje pudełko wspomnień”, „Prezenty dla babci
i dziadka”,

- będą tworzyć drzewo genealogiczne,

- będą opowiadać o swoich babciach i dziadkach,

- wzbudzą zainteresowanie członkami najbliższej rodziny,

- wypowiedzą się na temat spędzania czasu z rodziną,

- odkryją zapis cyfrowy liczby 8,

- będą doskonalić umiejętność dodawania,

- będą współdziałać w grupie podczas wykonywania zadania.

 

 

 

 

 


G R U D Z I E Ń

Proszę także śledzić aktualizacje na tablicy informacyjnej dla Rodziców, przy sali nr 13, budynek SP 2. 

Tematyka kompleksowa na miesiąc grudzień:

I – Planeta fantazja
II – Idzie zima ze śniegiem
III – Idą święta!
IV – Jak wyglądał świat przed milionami lat?

 

Dzieci w tym miesiącu:

- będą uczestniczyły w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych,

- będą rozwijać wyobraźnię, kreatywność, myślenie logiczne,

- będą rozwijać wrażliwość dotykową, czuciową, słuchową,

- będą rozwijać słuch fonematyczny,

- wysłuchają opowiadań i wierszy:

„Dinozaury w przedszkolu”, „Planeta Fantazja”, „Wspomnienia prababci Pelagii”, „Pracowita zima” (autorów książek Nasza Bajka – program realizowany w roku szkolnym 2024/2025) oraz inne wybrane czytanki, bajki
z księgozbioru grupowego
,

- wspólnie wykonają gazetki tematyczne na grupowej tablicy magnetycznej,

- poznają ciekawostki z życia dinozaurów,

- wykonają dinozaury z plasteliny,

- poznają termin: epoka lodowcowa,

- obejrzą film edukacyjny dotyczący pracy górników w kopalni,

- określą różnice w stroju roboczym i stroju galowym górnika,

- wymienią produkty, które otrzymujemy z węgla,

- wyjaśnią termin: mikołajki,

- będą współpracować z rówieśnikami podczas zabaw,

- poznają nazwy żywiołów,

- będą czynnie uczestniczyły w eksperymencie,

- ułożą historyjkę obrazkową z zachowaniem kolejności zdarzeń,

- będą oglądać reprodukcje malarskie,

- poznają charakterystyczne cechy zimy, będą szukać zimy w najbliższym otoczeniu,

- wyjaśnią znaczenie przysłów o zimie,-

- będą wykonywać ćwiczenia dźwiękonaśladowcze,

- ustalą zasady bezpieczeństwa podczas zimowych zabaw,

- poznają tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia,

- wspólnie upieką pierniki,

- wystąpią na Jasełkach przedszkolnych,

- będą śpiewały kolędy oraz pastorałki,

- będą nazywać potrawy wigilijne,

- opowiedzą o tradycji ubierania choinki, przygotowywania wieczerzy wigilijnej, składania sobie życzeń podczas świąt Bożego Narodzenia,

- poznają znaki matematyczne: <, >, = ,

- będą porównywać liczebność zbiorów,

- będą klasyfikować figury zgodnie z podanymi warunkami,

- będą określać kierunki i ustalać położenie obiektu na płaszczyźnie,

- będą nazywać dni tygodnia, zauważą rytm,

- będą przeliczać w dostępnym dla siebie zakresie, będą doskonalić umiejętność przeliczania,

- poznają cyfrę 7,

Planowane poznanie liter w toku zabaw w danym miesiącu: 

l, L, r, R, y, Y,

Poznane piosenki w danym miesiącu:

„Zwierzęta dawnych czasów”, „ Moje piękne marzenia”, „ Domowe święta”, „ List do zimy” (autorów książek Nasza Bajka – program realizowany w roku szkolnym 2024/2025)
oraz polskie kolędy i pastorałki

Przewidziane prace plastyczno-techniczne:

„ Kolorowy dinozaur”, „Mikołaj”, „Ściana fantazji”, „Mój bałwanek”, „Kartka Bożonarodzeniowa”...

 

 

 


 

 

L I S T O P A D 

 

 

Proszę także śledzić aktualizacje na tablicy informacyjnej dla Rodziców, przy sali nr 13, budynek SP 2. 

 

Tematyka kompleksowa na miesiąc listopad:


I. Moja rodzina i mój dom.

II. Co powinienem wiedzieć o Polsce?

III. Moje prawa i obowiązki.

IV. Moje zdrowie i bezpieczeństwo.

 

Dzieci w tym miesiącu:

- będą uczestniczyły w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych,

- będą rozwijać wyobraźnię, kreatywność, myślenie logiczne,

- będą rozwijać wrażliwość dotykową, czuciową, słuchową,

- będą rozwijać słuch fonematyczny,

- wysłuchają opowiadań i wierszy:

„Nasze ulubione miejsca”, „Wizyta w bibliotece”, „Prawa i obowiązki”, Jazda bez trzymanki”- (autorów książek Nasza Bajka – program realizowany w roku szkolnym 2024/2025) oraz inne wybrane czytanki, bajki z księgozbioru grupowego,

- wspólnie wykonają gazetki tematyczne na grupowej tablicy magnetycznej,

- będą opisywać członków swoich rodzin,

- poznają polskie legendy,

- poznają kroki poloneza,

- będą opisywać stroje ludowe,

- wysłuchają pieśni ludowych,

- będą nazywać potrawy regionalne,

- poznają znane Polki i znanych Polaków,

- wypowiedzą się na temat: Czy dobrze jest być znanym?,

- wymienią polskie symbole narodowe,

- poznają znaczenie słowa: niepodległość,

- utrwalą słowa hymnu polskiego,

- dowiedzą się, jakie mają prawa, określą swoje obowiązki,

- będą rozmawiać na temat praw i obowiązków przedszkolaka,

- dowiedzą się, czym zajmuje się organizacja UNICEF,

- dostrzegą efekt odbicia i symetrii,

- wyjaśnią, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt,

- wykonają kotka z papieru, techniką origami,

- poznają właściwości magnesu,

- wymienią nazwy urządzeń elektrycznych używanych dawniej i dziś,

- poznają figurę geometryczną: trójkąt,

- utrwalą nazwy poznanych dotychczas figur geometrycznych,

- będą tworzyć zbiory,

- rozwiążą zagadki pantomimiczne,

- będą klasyfikować i kontynuować rytm,

- będą określać kierunki w przestrzeni: prawo, lewo, góra, dół,

- będą liczyć słowa w podanych zdaniach,

- będą rozróżniać i nazywać różne emocje,

- będą uczestniczyć w zabawach badawczych,

- przypomną sobie numery telefonów alarmowych,

- wymienią zachowania sprzyjające lub zagrażające bezpieczeństwu i zdrowiu,

- dowiedzą się, co zrobić w przypadku kontaktu z nieznajomą osobą,

- będą nazywać przedmioty służące do utrzymania higieny osobistej oraz porządku w różnych pomieszczeniach, opiszą ich zastosowanie,

- wyjaśnią znaczenie powiedzeń związanych ze zdrowiem i czystością,

- wyjaśnią, na czym polega zdrowy tryb życia,

- dowiedzą się, co to jest piramida żywienia,

- będą wyjaśniać znaczenie określonych symboli i znaków,

 

  • Planowane poznanie liter w toku zabaw w danym miesiącu: 

i, I, t, T, d, D, k, K,

  • Planowane poznanie danych cyfr w miesiącu: 5, 6, 0,
     
  • Poznane piosenki w danym miesiącu:

„Magiczne miejsce” – sł. i muz. Krystyna Gowik,

„To jest Polska” – sł. i muz. Krystyna Gowik,

„Prawa i obowiązki dziecka” – sł. i muz.  Jolanta Kucharczyk,

„Lekcja zdrowia”sł. i muz. Krystyna Gowik,
 

  • Przewidziane prace plastyczno-techniczne:

„Pralka”, „Kokarda narodowa”, „Nasza Polska biało-czerwona”, „Moje emocje”, „Rower”.

 

 

P A Ź D Z I E R N I K 

 

Kalendarz imprez przedszkolnych na miesiąc październik:

14 października – Dzień Edukacji Narodowej

17 października – Dzień mycia rąk

dodatkowo: Dzień Dyni - pod koniec miesiąca, wyjście na cmentarz, sesja jesienna

 

Proszę także śledzić aktualizacje na tablicy informacyjnej dla Rodziców, przy sali nr 13, budynek SP 2. 

 

 

Tematyka kompleksowa na miesiąc październik:

I. Idzie jesień…przez ogród i sad.

II. Idzie jesień…do zwierząt.

III. Skąd mamy te produkty?

IV. Idzie jesień…z deszczem.

 

Dzieci w tym miesiącu:

- będą uczestniczyły w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych,

- będą rozwijać wyobraźnię, kreatywność, myślenie logiczne,

- będą rozwijać wrażliwość dotykową, czuciową, słuchową,

- będą rozwijać słuch fonematyczny,

- wysłuchają opowiadań i wierszy: „Owocowa uczta”, „Przyjaciele z choinkowego lasu”, „Historia zapisana w zdjęciach”, „Jesienna muzyka”,

- wspólnie wykonają gazetkę tematyczną,

- będą przeliczać w dostępnym zakresie,

- zdobędą informacje na temat życia i zwyczajów niektórych zwierząt,

- będą dzielić słowa na SYLABY i GŁOSKI,

- będą nazywać owoce krajowe i zagraniczne,

- wykonają puzzle z obrazków owoców,

- będą wyjaśniać, w jaki sposób zwierzęta przygotowują się do zimy,

- opowiedzą historyjkę obrazkową zgodnie z kolejnością zdarzeń,

- poznają właściwości orzechów,

- będą rozwijać orientację w schemacie własnego ciała,

- poznają pracę osób wykonujących wybrane zawody,

- poznają figurę geometryczną: kwadrat,

- utrwalą nazwy liczebników porządkowych,

- będą klasyfikować i kontynuować rytm,

- poznają właściwości mąki, wełny,

- poznają etapy produkcji chleba i papieru,

- wskażą przedmioty, które unoszą się na wodzie, i te, które toną,

- będą układać antonimy i rymy,

- wskażą pożyteczną i szkodliwą działalność wiatru,

- będą doskonalić umiejętność szacowania i przewidywania,

... i świetnie się bawić!

 

Planowane poznanie liter w toku zabaw w danym miesiącu:  o, O, a, A, m, M, e, E,

Planowane poznanie danych cyfr w miesiącu: 1, 2, 3, 4,

Poznane piosenki w danym miesiącu: „Dary Jesieni”, „Jesienna zagadka”, „Psotny deszczyk”.

Przewidziane prace plastyczno-techniczne: „W spiżarni”, „Wiewiórka”,  „Kolorowy papier”, „Kalosze i parasol”.

 

 


 

 

 

 

 

W R Z  E S I E Ń 

 

Tematyka miesiąca:

I. To jestem ja.

II.  Moja grupa.

III.  Moja droga do przedszkola.

IV. Idzie jesień... przez las, park.

 

 

W tym miesiącu dzieci:

- będą uczestniczyły w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych,

- wysłuchają opowiadań autorów tegeorocznych książek: "Bajkowe Biuro Rozwiązywania Problemów", "Wakacyjne wspomnienia",

"Zasady przedszkolaka","Baw się razem z nami", "Michalina i bezpieczeństwo na drodze", "Rewia mody", "Witamy Panią Jesień",

- opowiedzą jak spedziły wakacje,

- ułożą zasady kodeksu przedszkolaka,

- poznają znaczenie zwrotów grzecznościowych,

- poznają obowiązki dyżurnego,

- podzielą wyrazy na sylaby,

- poznają pojęcie głoska, litera,

- określą głoski w nagłosie, śródgłosie i wygłosie,

- będą wyszukiwać pary obrazków,

- będą opisywać swój wygląd i wygląd rówieśników,

wypowiedzą się na temat swoich ulubionych zwierząt, owoców, zabawek, pojazdów, 

- będą nazywać i wskazywać części ciała człowieka,

- poznają narządy zmysłów i ich rolę w życiu człowieka,

- będą nazywać emocje,

- będą określać położenie przedmiotów w przestrzeni,

- będą przyporządkowywać przedmioty do kącików zainteresowań, 

- będą nazywać pomieszczenia znajdujące się w przedszkolu/szkole i osoby tam pracujące,

- będą odczytywać znaki znajdujące się na mapie,

- będą obserwować ruch uliczny,

- poznają figurę geometryczną: koło, kwadrat,

- poznają wybrane znaki drogowe,

- poznają konieczność znajomości swojego nazwiska i adresu zamieszkania,

- poznają i utrwalą znajomość numerów telefonów alarmowych,

- poznają pojazdy uprzywilejowane i rolę, jaką pełnią w niesieniu pomocy innym,

- przedstawią scenki dramowe dotyczące udzielania pierwszej pomocy,

- będą rozróżniać stronę lewą i prawą,

- będą poruszać się zgodnie z instrukcją,

- dokonają analizy sylabowej i głoskowej nazw obrazków,

- będą obserwować zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią,

- będą nazywać gatunki drzew,  rozpoznawać je po liściach i owocach, określą ich budowę,

- poznają grzyby jadalne i niejadalne,

- utrwalą oznaki jesieni,

- przyporządkują dary jesieni do środowiska, z którego pochodzą,

- stworzą kącik jesienny,

- będą tworzyć zdrobnienia i rymy, 

- narysują obrazek zgodnie z instrukcją słowną Nauczyciela,

- będą uczestniczyć w zabawach badawczych,

- będą tworzyć schematy wyrazów trzygłoskowych i czterogłoskowych,

- rozwiążą zagadki logiczne, 

- wykonają prace plastyczne: "Kostka z emocjami", "Organizer na kredki", "Order grzeczności", "Ambulans", "Kolorowa jesień".naki jesieni,

- przyporządkują dary jesieni do środowiska, z którego pochodzą,

- stworzą kącik jesienny,

- będą tworzyć zdrobnienia i rymy, 

- narysują obrazek zgodnie z instrukcją słowną Nauczyciela,

- będą uczestniczyć w zabawach badawczych,

- będą tworzyć schematy wyrazów trzygłoskowych i czterogłoskowych,

- rozwiążą zagadki logiczne, 

- wysłuchają i nauczą się piosenek: " Wspomnienia z wakacji", "Krąg dziecięcych rąk", "Kolorowe światła", "Niteczka do niteczki",

- wykonają prace plastyczne: "Kostka z emocjami", "Organizer na kredki", "Order grzeczności", "Ambulans", "Kolorowa jesień".