PSZCZÓŁKI
ROK SZKOLNY 2024/2025
Pszczółki grupa VII
wychowawca: Wioleta Szczerba
Wierszyk Pszczółek
PSZCZÓŁKI – TAK SIĘ NAZYWAMY
PRACOWITOŚC W SOBIE MAMY
PASIASTE UBRANKA UBIERAMY
Z UŚMIECHEM KAŻDY DZIEŃ WITAMY
OPRÓCZ ZABAWY JEST TEŻ NAUKA
BY KAŻDY PRZEDSZKOLAK WYRÓSŁ NA ZUCHA
POWIEMY WAM COŚ JESZCZE, NIE MÓWCIE NIKOMU
MY TU SIĘ CZUJEMY JAK U SIEBIE W DOMU
PIOSENKA O PSZCZÓŁCE
LATA PSZCZÓLKA W PASKI ŻÓLTE BZY BZY BZY
PRACOWITA TAK JAK MY BZY,BZY,BZY
ŻÓŁTO PSZCZÓŁKO PRACOWITA
TY JESTEŚ NIESAMOWITA
DZIĘKI TOBIE ŚWIAT ROZKWITA
I LATO NAM SZYBKO ZAWITA
DOMEK TWÓJ NAZYWA SIĘ UL
MIESZKA TAM CAŁY RÓJ
ROBISZ DLA NAS MIODEK ZDROWY
PYSZNY, SŁODKI NEKTAROWY
ŻÓŁTA PSZCZÓŁKO PRACOWITA
TY JESTEŚ NIESAMOWITA
DZIĘKI TOBIE ŚWIAT ROZKWITA
I LATO NAM SZYBKO ZAWITA
PLAN DNIA
8:00 - 8:30
Schodzenie się dzieci do przedszkola. Zabawy swobodne. Czynności higieniczno-porządkowe. Przygotowania do śniadania.
8:30 - 9:00
Śniadanie i czynności higieniczno-porządkowe.
9:00-10:00
Zajęcia dydaktyczne z zachowaniem zasad przemienności we wszystkich sferach aktywności.
10:00-12:00
Zabawy dowolne w sali, zabawy na placu zabaw, spacery, gry sportowe, czynności higieniczne.
12:00-13:30
Obiad, relaksacja, praca indywidualna, zabawy stolikowe, zadania dydaktyczne.
13:30-15:00
Podwieczorek i zabiegi higieniczne. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań, dodatkowe, specjalistyczne.
Wrzesień
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne) w m-cu wrzesień:
- rozwijanie mowy,
- poszerzanie wiadomości o Polsce,
- rozwijanie sprawności manualnej
- ćwiczenie drobnych ruchów rąk.
- kształtowanie orientacji przestrzennej,
- przygotowanie do czytania
- rozwijanie sprawności fizycznej
- rozwijanie świadomości własnego ciała
- doskonalenie umiejętności wykorzystania rekwizytu podczas zabawy z piosenką,
- aktywizowanie różnych części ciała podczas zabaw przy muzyce
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się w różnych sytuacjach,
- rozwijanie percepcji słuchowej
- różnicowanie i nazywanie cech rozpoznawanych za pomocą dotyku, smaku, węchu, słuchu i wzroku,
- uwrażliwienie na konieczność ochrony i higieny narządów zmysłu.
- budzenie satysfakcji z wykonanej pracy,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów
- ustalanie zasad obowiązujących w przedszkolu oraz rozumienie konieczności ich przestrzegania,
- kształtowanie umiejętności planowania pracy,
- poznanie sposobu wykonywania pracy plastycznej techniką kolażu
- posługiwanie się umownymi znakami,
- wyrabianie skupienia uwagi podczas działania,
- udział w zabawach integrujących grupę,
- wprowadzenie dyżurów – omówienie zakresu czynności dyżurnych,
- rozumienie konieczności podporządkowania się ustalonym wymaganiom dyżurnych
- nazywanie pomieszczeń w przedszkolu i osób tam pracujących,
- rozwijanie percepcji słuchowej,
- rozwijanie funkcji poznawczych.
- nauka prawidłowego przechodzenia przez jezdnię,
- zapoznanie z podstawowymi zasadami ruchu drogowego w celu bezpiecznego poruszania się po ulicy,
- kształtowanie właściwych nawyków w zakresie prawidłowego, bezpiecznego uczestniczenia w ruchu drogowym.
- zapoznanie z figurą geometryczną – kołem,
- rozwijanie intuicji geometrycznej,
- przyjmowanie prawidłowej postawy podczas ćwiczeń.
- opanowanie melodii i tekstu piosenki,
- doskonalenie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- poznawanie symboli wybranych rodzajów znaków drogowych i ich znaczenia dla bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego (pieszych i kierowców),
- rozumienie konieczności znajomości swojego nazwiska oraz adresu zamieszkania.
- poznawanie i utrwalanie znajomości numerów telefonów alarmowych,
- poznawanie pojazdów uprzywilejowanych i roli, jaką pełnią w niesieniu pomocy potrzebującym.
- rozwijanie umiejętności udzielania pierwszej pomocy,
- wyszukiwanie wskazanych elementów,
- rozpoznawanie figur geometrycznych.
- utrwalenie oznak jesieni,
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią,
- rozpoznawanie drzew po liściach i owocach, nazywanie gatunków drzew, poznawanie ich budowy
- zapoznanie z figurą geometryczną – kwadratem,
- posługiwanie się liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym,
- rozwijanie swobody ruchów podczas tańca w rytmie walczyka,
- rozwijanie wyobraźni muzycznej,
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,
- stworzenie warunków do doświadczeń i zabaw badawczych,
- nazywanie wybranych drzew iglastych.
- rozwijanie inwencji twórczej,
- rozwijanie umiejętności muzycznych,
- doskonalenie rozumowania matematycznego.
Tematy kompleksowe w miesiącu wrześniu
Tydzień I To jestem ja
wspomnienia z wakacji
Mój wygląd, moje imię
Moje ulubione zajęcia
Widzę, czuję, słyszę, myślę, czyli jak poznaję świat
Moje emocje
Tydzień II Moja grupa
Nasz kodeks grupowy
Wspólne zabawy
Dbamy o naszą salę
Kąciki zainteresowań
Pomieszczenia w przedszkolu
Tydzień III Moja droga do przedszkola
Wiem, jak bezpiecznie przechodzić przez jezdnię
Sygnalizatory świetlnedla pieszych i dla pojazdów
Zasady ruchu drogowego
Wiem, jak wezwać pomoc
Pierwsza pomoc
Tydzień IV Idzie jesień...przez las, park
Szukamy kolorów jesieni
Jesienne zabawy darami przyrody
Park jesienią
Las jesienią
Kolorowa jesień
DZIEŃ PRZEDSZKOLAKA
PAŹDZIERNIK
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne w październiku
Tydzień 1 .Krąg tematyczny (temat tygodnia): Idzie jesień… przez ogród i sad
• rozwijanie mowy,
• wzbogacenie wiadomości na temat życia i zwyczajów wybranych zwierząt,
• budzenie zainteresowania literami,
• rozwijanie słuchu fonematycznego,
• rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
• rozwijanie słuchu fonematycznego.
• odkrywanie zapisów cyfrowych liczb 1 i 2,
• rozwijanie umiejętności liczenia,
• rozwijanie sprawności fizycznej,
• rozwijanie świadomości własnego ciała.
• rozwijanie ekspresji ruchowej,
• doskonalenie poczucia rytmu,
• rozwijanie mowy,
• roz rozwijanie sprawności fizycznej,
• rozwijanie świadomości własnego ciała,
• rozwijanie wrażliwości: wzrokowej, węchowej, smakowej i dotykowej,
• rozwijanie umiejętności wnioskowania na podstawie obserwacji i doświadczeń.wijanie słuchu fonematycznego.
• rozwijanie sprawności manualnej,
• rozwijanie właściwych nawyków żywieniowych,
• rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
• rozwijanie myślenia logicznego.
Tydzień 2. Krąg tematyczny (temat tygodnia): Idzie jesień… do zwierząt
rozwijanie mowy,
• zdobywanie wiadomości na temat zmian zachodzących w życiu wybranych zwierząt jesienią,
• budzenie zainteresowania literami,
• rozwijanie słuchu fonematycznego,
• rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
• rozwijanie słuchu fonematycznego.
odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 3,
• rozwijanie umiejętności liczenia,
• rozwijanie sprawności fizycznej,
• rozwijanie świadomości własnego ciała
ćwiczenie umiejętności odtwarzania w skupieniu prostych przebiegów rytmicznych,
• rozwijanie umiejętności wokalnych,
• rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,
• rozwijanie rozumowania przyczynowo-skutkowego.
rozwijanie sprawności fizycznej,
• rozwijanie świadomości własnego ciała,
• poznawanie w zabawie właściwości wybranych produktów (orzechów),
• kształtowanie zdolności uważnej obserwacji i umiejętności wyciągania wniosków dotyczących zaobserwowanych zjawisk
• rozwijanie sprawności manualnej,
• dostrzeganie walorów poznawczych książek, albumów,
• rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni,
• nazywanie symboli i znaków znajdujących się w otoczeniu.
Tydzień 3. Krąg tematyczny (temat tygodnia): Skąd mamy te produkty?
• rozwijanie mowy,
• poznawanie pracy osób wykonujących wybrane zawody,
• budzenie zainteresowania literami,
• rozwijanie słuchu fonematycznego,
• rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
• rozwijanie słuchu fonematycznego
zapoznanie z figurą geometryczną – prostokątem,
• utrwalanie nazw liczebników porządkowych,
• rozwijanie sprawności fizycznej,
• wdrażanie do rekreacji ruchowej.
rozwijanie zdolności prawidłowej reakcji na ustalone sygnały,
• opanowanie tekstu nowej piosenki,
• zapoznanie z różnymi rodzajami ziarna, pieczywa oraz z etapami produkcji chleba (w piekarni),
• ro rozwijanie sprawności ruchowej,
• wdrażanie do rekreacji ruchowej,
• poznawanie zastosowania i właściwości fizycznych mąki i wełny,
• pobudzanie zmysłów.rozwijanie rozumowania przyczynowo-skutkowego
• rozwijanie sprawności manualnej,
• poznawanie etapów otrzymywania papieru,
• doskonalenie umiejętności myślenia logicznego,
• wyrażanie ekspresji twórczej podczas czynności konstrukcyjnych.
Tydzień 4. Krąg tematyczny (temat tygodnia): Idzie jesień… z deszczem
• rozwijanie mowy,
• utrwalanie prawidłowej artykulacji poszczególnych głosek i grup spółgłoskowych,
• budzenie zainteresowania literami,
• rozwijanie słuchu fonematycznego,
• rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
• rozwijanie słuchu fonematycznego.
• odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 4,
• rozwijanie umiejętności liczenia,
• rozwijanie sprawności ruchowej,
• wdrażanie do rekreacji ruchowej.
• reagowanie na ustalone sygnały,
• wyrabianie swobody ruchów podczas zabawy z wykorzystaniem rekwizytu,
• rozwijanie umiejętności układania rymów,
• rozwijanie umiejętności opisywania cech charakterystycznych.
rozwijanie sprawności fizycznej,
• wdrażanie do rekreacji ruchowej,
• rozwijanie zainteresowań otaczającą przyrodą,
• uświadamianie wpływu wiatru na życie człowieka.
• rozwijanie sprawności manualnej,
• budzenie satysfakcji z wykonanej pracy,
• doskonalenie umiejętności myślenia logicznego,
• rozwijanie orientacji na płaszczyźnie.
WSZYSTKIM NAUCZYCIELOM ORAZ INNYM PRACOWNIKOM OŚWIATY Z OKAZJI DNIA EDUKACJI NARODOWEJ SKŁADAMY NAJSERDECZNIEJSZE ŻYCZENIA ZDROWIA, CIERPLIWOŚCI, ZAPAŁU I ENERGII...
Piosenka
Dary jesieni (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk)
1. Jesień już się rozgościła w sadzie i w ogrodzie,
słodkich jabłek, śliwek, gruszek zbiera wielkie kosze.
Wykopuje z grządek pory, pietruszkę, marchewkę.
Ścina piękne kalafiory, chrupką kalarepkę
. Ref.: Tyle warzyw i owoców daje hojna jesień
, pełne kosze cennych darów nam w podarku niesie.
2. Pani Jesień pracowita krząta się wytrwale
i ze zbiorem plonów radzi sobie doskonale.
Deszcz jesienny jej przeszkadza, wiatr włosy rozwiewa,
lecz obfite plony z sadu zebrać przecież trzeba
. Ref.: Tyle warzyw i owoców daje hojna jesień… (bis)
3. Już kapusta i ogórki w beczkach zakiszone
i warzywa do piwnicy w skrzynkach są wstawione.
A w spiżarni są powidła, owocowe dżemy,
więc jesieni za te dary pięknie dziękujemy.
Ref.: Tyle warzyw i owoców daje hojna jesień… (bis)
listopad
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne w listopadzie
Krąg tematyczny (1 temat tygodnia): Moja rodzina i mój dom
• rozwijanie mowy,
• wzmacnianie więzi rodzinnych,
• budzenie zainteresowania literami,
• rozwijanie słuchu fonematycznego,
• rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
•zapoznanie z figurą geometryczną – trójkątem,
• przybliżenie dzieciom efektu odbicia i symetrii,
• rozwijanie sprawności fizycznej,
• rozwijanie świadomości własnego ciała.
• doskonalenie koncentracji podczas działania,
• rozwijanie aktywności ruchowej,
• rozwijanie mowy,
• kształtowanie właściwych zachowań wobec zwierząt domowych.
• rozwijanie sprawności fizycznej,
• rozwijanie świadomości własnego ciała,
• rozwijanie umiejętności formułowania wniosków,
• zapoznanie z wybranymi właściwościami magnesu.
rozwijanie sprawności manualnej,
• zapoznanie z wybranymi urządzeniami wykorzystywanymi w gospodarstwie domowym dawniej i dziś,
• doskonalenie umiejętności eksperymentowania i przewidywania,
• doskonalenie umiejętność tworzenia symetrycznych wzorów
Krąg tematyczny (2 temat tygodnia): Co powinienem wiedzieć o Polsce?
• rozwijanie mowy,
• zapoznanie z polskimi legendami,
• budzenie zainteresowania literami,
• rozwijanie słuchu fonematycznego,
• rozpoz
nawanie i nazywanie poznanych liter,
• rozwijanie słuchu fonematycznego
• odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 5,
• rozwijanie umiejętności liczenia,
• rozwijanie sprawności fizycznej,
• rozwijanie świadomości własnego ciała.
• rozwijanie poczucia rytmu,
• rozwijanie umiejętności wokalnych,
• rozwijanie zainteresowania kulturą ludową,
• zapoznanie z wyglądem polskich strojów ludowych.
• rozwijanie sprawności fizycznej,
• rozwijanie świadomości własnego ciała,
• zapoznanie z postaciami znanych Polek i Polaków,
• rozwijanie mowy.
• rozwijanie sprawności manualnej,
• utrwalenie wiadomości na temat Polski,
• rozwijanie procesów poznawczych,
• rozwijanie umiejętności planowania i podejmowania intencjonalnego działania.
Krąg tematyczny (3 temat tygodnia): Moje prawa i obowiązki
- rozwijanie mowy,
- uświadamianie dzieciom ich praw,
- budzenie zainteresowania literami,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.
- rozwijanie słuchu fonematycznego
- utrwalanie nazw figur geometrycznych
- odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 0,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie prawidłowej postawy podczas ćwiczeń.
- rozwijanie zdolności właściwej reakcji na ustalone sygnały,
- opanowanie nowej piosenki,
- uświadomienie dzieciom, że dzieci i dorośli mają nie tylko prawa, ale i obowiązki,
- rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi.
- sprawności fizycznej,
- wdrażanie do rekreacji ruchowej,
- zachęcanie do dbania o czystość,
- rozbudzanie zainteresowania eksperymentowaniem.
- rozwijanie sprawności manualnej,
- uświadamianie dzieciom ich praw i obowiązków,
- rozwijanie poczucia bycia częścią grupy,
- tworzenie przyjemnej atmosfery.
Krąg tematyczny (4 temat tygodnia): Moje zdrowie i bezpieczeństwo
- rozwijanie mowy,
- dokonywanie oceny zachowań sprzyjających lub zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu,
- budzenie zainteresowania literami,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter,
- rozwijanie słuchu fonematycznego.
- odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 6,
- umiejętności liczenia,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie prawidłowej postawy podczas ćwiczeń.
- udział w zabawach integrujących grupę,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- poznawanie przedmiotów służących do utrzymywania czystości, opisywanie ich zastosowania,
- przyzwyczajanie do systematycznego dbania o czystość ciała.
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie prawidłowej postawy podczas ćwiczeń,
- rozwijanie mowy
- zachęcanie do zdrowego stylu życia.
- rozwijanie sprawności manualnej,
- zapoznanie z akcesoriami niezbędnymi do bezpiecznej jazdy na rowerze,
- nazywanie symboli i znaków, wyjaśnianie ich znaczenia,
- określanie kierunków.
11 listopada- Dzień Niepodległości
ZAPRASZAM NA ZEBRANIE RODZICÓW PODSUMOWUJĄCE OBSERWACJĘ DZIECI W PIERWSZYM PÓŁROCZU,
KTÓRE ODBĘDZIE SIĘ 20 LISTOPADA O GODZ.15.15
ZAPRASZAMY TEŻ NASZE KOCHANE BABCIE I DZIADKÓW
NA URROCZYSTOŚĆ Z OKAZJI ICH ŚWIĘTA
17.01.2024r., O GODZ.15.30
KOLĘDA
W grudniowe noce, w zimowe noce,
Dzieciątko Boże z zimna dygoce,
Idzie przez pola pokryte szronem,
Wiatr Mu wydzwania piosnki znajome.
Hej kolęda, kolęda, hej kolędy to czas,
Kto ogrzeje rączęta? Kto schronienie Mu da?
Tyle tych domów i okien tyle,
Może Go schronią choćby przez chwilę,
Może przygarną do serca – ludzie,
Może nakarmią, nim dalej pójdzie?
Hej kolęda...
Świeczki się jarzą w świerkach zielonych,
I złote gwiazdy wieńczą korony,
Bo zewsząd dzwoni kolęda święta,
Lecz o Nim, o Nim, nikt nie pamięta.
Hej kolęda...
PRZYBIEŻELI DO BETLEJEM PASTERZE
Przybieżeli do Betlejem pasterze,
Grając skocznie Dzieciąteczku na lirze.
Chwała na wysokości, chwała na wysokości,
A pokój na ziemi.
Oddawali swe ukłony w pokorze
Tobie z serca ochotnego, o Boże!
Chwała na wysokości...
Anioł Pański sam ogłosił te dziwy,
Których oni nie słyszeli, jak żywi.
Chwała na wysokości...