Pasowanie na Przedszkolaka, Dzień Przedszkola, gr. Słoneczka
SŁONECZKA
Wychowawczynie grupy: Wioleta Szczerba, Magdalena Wiśniewska
"Dziecko chce być dobre.
Jeśli nie umie – naucz.
Jeśli nie wie – wytłumacz.
Jeśli nie może – pomóż.
Dziecko nie jest głupsze od dorosłych, tylko ma mniej doświadczenia."
- Janusz Korczak
WIERSZ GRUPOWY
Słoneczka zawsze się uśmiechają,
promykami ciepła świat rozweselają!
Wiedzę chętnie zdobywają i talentów mnóstwo mają.
Każdy dzień jest nową przygodą,
nie martwią się złą pogodą.
Ciemne chmury rozganiają,
całe niebo rozjaśniają...
i chętnie z Przedszkolem się witają!
PIOSENKA GRUPOWA
"Słoneczko hej hej! Proszę pokaż się i świeć jaśniutko nam!
Słoneczko hej hej! Proszę ogrzej nas za drzewem nie chowaj się...
Dzieci razem pięknie proszą Cię
- Zza chmury wyjdź i z nami pobaw się!
Słoneczko hej hej! Proszę pokaż się i świeć jaśniutko nam!
Słoneczko hej hej! Proszę pokaż się i świeć jaśniutko nam!
Słoneczko hej hej! Proszę ogrzej nas za drzewem nie chowaj się...
Dzieci razem pięknie proszą Cię zza chmury wyjdź i z nami pobaw się!
SLoneczko hej hej! Proszę pokaż się i świeć jaśniutko i świeć jaśniutko i świec jaśniutko nam!".
PLAN DNIA
6:00 - 8:30
Schodzenie się dzieci do przedszkola. Zabawy swobodne, praca indywidualna, zabawy stolikowe, zadania dydaktyczne.
Czynności higieniczno-porządkowe. Przygotowanie do śniadania.
8:30 - 9:00
Śniadanie i czynności higieniczno-porządkowe.
9:00-10:00
Zajęcia dydaktyczne z zachowaniem zasad przemienności we wszystkich sferach aktywności.
10:00-12:00
Zabawy dowolne w sali, zabawy na placu zabaw, spacery, gry sportowe, czynności higieniczne, przygotowanie do obiadu.
12:00-13:30
Obiad, relaksacja, praca indywidualna, zabawy stolikowe, zadania dydaktyczne, zajęcia dodatkowe.
13:30-16:00
Podwieczorek i zabiegi higieniczne. Zajęcia dodatkowe/specjalistyczne. Zabawy na placu zabaw, zabawy dowolne w kącikach zainteresowań.
TYGODNIOWY ROZKŁAD ZAJĘĆ
Poniedziałek - rozwijanie mowy i myślenia, plastyka
Wtorek - ćwiczenia gimnastyczne, muzyka
Środa - matematyka, plastyka
Czwartek - rozwijanie mowy i myślenia, muzyka, język angielski
Piątek - matematyka, ćwiczenia gimnastyczne
P A Ź D Z I E R N I K
Tydzień 1. ZŁOTA JESIEŃ WOKÓŁ NAS
Tydzień 2. CO W SADZIE DOJRZEWA?
Tydzień 3. ŚWIAT WYNALAZKÓW
Tydzień 4. SZARO, BURO I PONURO
Tydzień 5. PRZEDSTAWIENIE CZAS ZACZĄĆ
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne) w miesiącu październiku:
- rozwijanie mowy oraz logicznego myślenia,
- rozwijanie sprawności manualnej, umiejętności posługiwania się nożyczkami,
- rozwijanie funkcji językowych,
- rozwijanie zainteresowań plastycznych,
- rozwijanie wyobraźni przestrzennej,
- rozwijanie spostrzegawczości,
- rozwijanie sprawności fizycznej poprzez zajęcia gimnastyczne,
- wyrabianie zręczności i zwinności, dbanie o poprawną postawę ciała,
- poznanie charakterystycznych cech jesieni,
- zapoznanie z obrazem graficznym liter: a, A, i, I, e, E, t, T, m, M,
- dbanie o prawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- zapoznanie z obrazem graficznym cyfr: 2, 3, 4 oraz w aspekcie kardynalnym
i porządkowym,
- utrwalanie wiedzy dotyczącej figur geometrycznych,
- doskonalenie umiejętności przeliczania zbiorów,
- zachęcanie do wypowiedzi wielozdaniowych,
- rozwijanie poczucia rytmu oraz pamięci muzycznej,
- doskonalenie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- zwrócenie uwagi na piękno jesiennego krajobrazu,
- rozwijanie umiejętności rytmizowania tekstów,
- utrwalanie nazw owoców rosnących w sadzie,
- doskonalenie umiejętności kodowania,
- kształtowanie orientacji w przestrzeni,
- nauka rozpoznawania monet i banknotów o niskich nominałach,
- doskonalenie umiejętności dostrzegania regularności,
- rozwijanie zmysłu dotyku,
- zapoznanie dzieci ze sposobem robienia przetworów z owoców,
- utrwalanie wiedzy z zakresu zjawisk atmosferycznych,
- ćwiczenie reakcji na sygnał słowno-muzyczny,
- wdrażanie do aktywnego słuchania tekstów, m.in.: bajek, opowiadań, wierszy,
- zapoznanie z tematykom wynalazków, przedmiotów użytku domowego,
- doskonalenie analizy i syntezy sylabowej,
- rozwijanie zainteresowania teatrem, sztuką.
PIOSENKA
"Roztańczona jesień"
1. Roztańczona jesień
po parku wędruje.
Kolorowe liście
wszędzie rozsypuje.
Refren: Sypnie liśćmi w górę,
na dróżki rozrzuci.
Pobiegnie do lasu
i do parku wróci.
2. Spłoszy czarne wrony,
zaprosi wiewiórki.
Rozda im orzechy
z leszczynowej górki.
Refren: Sypnie liśćmi w górę,
na dróżki rozrzuci.
Pobiegnie do lasu
i do parku wróci.
3. Nocą mgły przyniesie,
przywita dzień rosą,
babie lato przędzie,
zieleń zmienia w złoto.
Refren: Sypnie liśćmi w górę,
na dróżki rozrzuci.
Pobiegnie do lasu
i do parku wróci.
W R Z E S I E Ń
Tematyka kompleksowa:
Tydzień 1. ROK PRZEDSZKOLNY SIĘ ZACZYNA
Tydzień 2. UMIEM DBAĆ O SWOJE BEZPIECZEŃSTWO
Tydzień 3. NASZE EMOCJE
Tydzień 4. JESIEŃ W OGRODZIE
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne:
- rozwijanie mowy,
- poszerzanie wiadomości o Polsce,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- ćwiczenie drobnych ruchów rąk,
- kształtowanie orientacji przestrzennej,
- przygotowanie do umiejętności czytania,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie świadomości własnego ciała,
- doskonalenie umiejętności wykorzystania rekwizytu podczas zabawy z piosenką,
- aktywizowanie różnych części ciała podczas zabaw przy muzyce,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się w różnych sytuacjach,
- rozwijanie percepcji słuchowej,
- różnicowanie i nazywanie cech rozpoznawanych za pomocą dotyku, smaku, węchu, słuchu i wzroku,
- uwrażliwienie na konieczność ochrony i higieny narządów zmysłu,
- budzenie satysfakcji z wykonanej pracy,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów,
-ustalanie zasad obowiązujących w przedszkolu oraz rozumienie konieczności ich przestrzegania,
- kształtowanie umiejętności planowania pracy,
- poznanie sposobu wykonywania pracy plastycznej różnymi technikami plastycznymi,
- posługiwanie się umownymi znakami,
- wyrabianie skupienia uwagi podczas działania,
- udział w zabawach integrujących grupę,
- wprowadzenie dyżurów – omówienie zakresu czynności dyżurnych,
- rozumienie konieczności podporządkowania się ustalonym wymaganiom dyżurnych,
- nazywanie pomieszczeń w przedszkolu i osób tam pracujących,
- rozwijanie percepcji słuchowej,
- rozwijanie funkcji poznawczych.
- nauka prawidłowego przechodzenia przez jezdnię,
- zapoznanie z podstawowymi zasadami ruchu drogowego w celu bezpiecznego poruszania się po ulicy,
- kształtowanie właściwych nawyków w zakresie prawidłowego, bezpiecznego uczestniczenia w ruchu drogowym,
- zapoznanie z figurą geometryczną – kołem, kwadratem,
- rozwijanie intuicji geometrycznej,
- przyjmowanie prawidłowej postawy podczas ćwiczeń.
- opanowanie melodii i tekstu piosenki,
- doskonalenie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- poznawanie symboli wybranych rodzajów znaków drogowych i ich znaczenia dla bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego (pieszych i kierowców),
- rozumienie konieczności znajomości swojego nazwiska oraz adresu zamieszkania.
- poznawanie i utrwalanie znajomości numerów telefonów alarmowych,
- poznawanie pojazdów uprzywilejowanych i roli, jaką pełnią w niesieniu pomocy potrzebującym.
- rozwijanie umiejętności udzielania pierwszej pomocy,
- wyszukiwanie wskazanych elementów,
- rozpoznawanie figur geometrycznych.
- utrwalenie oznak jesieni,
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią,
- rozpoznawanie drzew po liściach i owocach, nazywanie gatunków drzew, poznawanie ich budowy,
- posługiwanie się liczebnikami w aspektach kardynalnym i porządkowym,
- rozwijanie wyobraźni muzycznej,
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,
- stworzenie warunków do doświadczeń i zabaw badawczych,
- rozwijanie inwencji twórczej,
- rozwijanie umiejętności muzycznych,
- doskonalenie rozumowania matematycznego.