MOTYLE
MOTYLE
WYCHOWAWCA : ANNA ĆWKLIŃSKA
MAŁGORZATA SAMCIK
Wrzesień
PIOSENKA
MOTYLE
My jesteśmy motylkami Kolorowe skrzydła mamy I fruwamy tu i tam Gdzie słoneczko świeci nam
I na dół i w górę z kwiatka na kwiatek Tu z przodu stokrotka a z tyłu bławatek Więc lecę radośnie to tu i tam Bo skrzydełka przecież mam
My motylki tak już mamy Że latamy nad łąkami Możesz z nami lecieć też Jeśli tylko tego chcesz
I na dół i w górę z kwiatka na kwiatek Tu z przodu stokrotka a z tyłu bławatek Więc lecę radośnie to tu i tam Bo skrzydełka przecież mam
BLOKI TEMATYCZNE:
I W PRZEDSZKOLU
II OTO JA
III MOJA DROGA DO PRZEDSZKOLA
IV JESIEŃ W PARKU , W LESIE
Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne (cele główne):
- rozwijanie mowy,
- rozmowa na temat wakacyjnych wspomnień,
- zachęcanie do nawiązywania kontaktów,
- doskonalenie umiejętności opowiadania o sobie,
- tworzenie kodeksu grupowego,
- kształtowanie umiejętności porównywania liczebności zbiorów,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- wszechstronne i harmonijne rozwijanie organizmu,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- nauka melodii i tekstu piosenki,
- zapoznanie się z kącikami tematycznymi w przedszkolu,
- kształtowanie umiejętności liczenia.
- rozwijanie umiejętności plastycznych,
- budzenie poczucia satysfakcji z wykonanej pracy,
- rozwijanie koncentracji i uwagi,
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia,
- poszerzanie wiadomości o sobie,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- utrwalenie orientacji w schemacie własnego ciała,
- przypomnienie nazw części ciała,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- wszechstronne i harmonijne rozwijanie organizmu,
- ćwiczenie umiejętności poprawnego operowania głosem podczas śpiewu,
- doskonalenie poczucia rytmu,
- rozwijanie orientacji przestrzennej,
- rozpoznawanie podstawowych zmysłów,
- rozwijanie wrażliwości wzrokowej, smakowej, słuchowej, węchowej, dotykowej,
- rozwijanie umiejętności poruszania się po drodze,
- rozpoznanie sygnalizacji świetlnej,
- rozwijanie aparatu głosu,
- kształtowanie słuchu i wrażliwości muzycznej,
- zapoznanie z wybranymi znakami drogowymi,
- poszerzanie wiedzy na temat zawodów: policjant, strażak, ratownik medyczny,
- integracja z grupą rówieśniczą.
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią i przyporządkowywanie ich do określonej pory roku,
- rozpoznawanie drzew po liściach i owocach.
Październik
BLOKI TEMATYCZNEI
JESIEŃ W SADZIE, W ORODZIE
-W sadzie jesienią
-Liczymy owoce
-W jesiennym ogrodzie
-Przetwory z warzyw i owoców
-Jesienny koszyk
II ZWIERZĘTA JESIENIĄ
-Przygotowania zwierząt do zimy
-W dziupli rudej wiewiórki
-Kolczasty zwierz-jeż
-Ptaki
-Jesienne zwierzęta
III MOJA RODZINA I MÓJ DOM
-Kochamy swoich najbliższych
-Kim dla siebie jesteśmy?
-Mój dom
-Spędzamy ze sobą czas
-Portret mojej rodziny
IV DOMOWI ULUBIEŃCY
-Co cieszy zwierzęta?
-Cztery pieski
-Kocie zwyczaje
-Zwierzęta ze schroniska
-Mój pupil
Przewidywane umiejętności dziecka:
- bawi się zgodnie z innymi dziećmi,
-bierze czynny udział w zabawach integrujących grupę,
-współdziała z innymi,
- potrafi się przedstawić,
-nazywa emocje,
- jest aktywne w czasie zajęć,
- zna bohaterów naszych podręczników,
- buduje dłuższe wypowiedzi,
-zna zasady zachowania,
- pamięta o zasadach bezpieczeństwa,
- tańczy i śpiewa razem z innymi,
- wspólnie z innymi tworzy kodeks zasad,
- przestrzega zasad ustalonego kodeksu,
- zna zasady panujące na placu zabaw,
- jest sprawne ruchowo,
- poprawnie wykonuje skoki,
- pokonuje przeszkody skacząc obunóż,
- orientuje się w schemacie własnego ciała,
- doskonali poczucie rytmu,
- odtwarza usłyszany rytm,
- dokonuje syntezy sylabowej,
- słucha uważnie opowiadania,
- odpowiada na pytania,
- określa prawidłowe zachowania dzieci,
- wie jak narysować portret,
- rysuje na określony temat,
- prawidłowo posługuje się kredkami,
- ogląda z uwagą i zainteresowaniem film,
- wypowiada się na forum grupy nt. treści filmu,
- samodzielnie wykonuje pracę plastyczną dbając o jej estetykę,
- rozpoznaje i nazywa znaki drogowe, klasyfikuje je według określonej cechy,
- wycina po śladzie podstawowe figury,
- wie jak wygląda sygnalizator świetlny,
- zna numery alarmowe na policję, straż pożarną oraz pogotowie,
- wie jak prawidłowo udzielać pierwszej pomocy,
- zna i wymienia cechy charakterystyczne dla jesieni,
- rozpoznaje i nazywa gatunki drzew iglastych i liściastych,
- wymienia nazwy dni tygodnia według kolejności,
- określa: jaki jest dzisiaj dzień tygodnia,
- maluje farbami na określony temat,
- posługuje się pojęciami duży-mały,
- prawidłowo przelicza elementy zbiorów,
- nazywa poszczególne owoce,
- lepi z plasteliny okazy warzyw,
- zna zwyczaje zwierząt w czasie jesienno- zimowego okresu,
- wie, czym jest schronisko dla zwierząt i jak dbać o zwierzęta,
- potrafi wymienić członków rodziny,
- zna figury geometryczne tj.: koło, kwadrat, trójkąt,
- poznaje literę o,O, a, A, m, M, e, E, w toku zabaw,
- odkywa zapis cyfrowy liczb : 1, 2, 3, 4,
- doskonali umiejętność tworzenia kodów.
Na straganie
Jan Brzechwa
Na straganie w dzień targowy
Takie słyszy się rozmowy:
„Może pan się o mnie oprze,
Pan tak więdnie, panie koprze”.
„Cóż się dziwić, mój szczypiorku,
Leżę tutaj już od wtorku!”
Rzecze na to kalarepka:
„Spójrz na rzepę - ta jest krzepka!”
Groch po brzuszku rzepę klepie:
„Jak tam, rzepo? Coraz lepiej?”
„Dzięki, dzięki, panie grochu,
Jakoś żyje się po trochu.
Lecz pietruszka - z tą jest gorzej:
Blada, chuda, spać nie może”.
„A to feler” -
Westchnął seler.
Burak stroni od cebuli,
A cebula doń się czuli:
„Mój buraku, mój czerwony,
Czybyś nie chciał takiej żony?”
Burak tylko nos zatyka:
„Niech no pani prędzej zmyka,
Ja chcę żonę mieć buraczą,
Bo przy pani wszyscy płaczą”.
„A to feler” -
Westchnął seler.
Naraz słychać głos fasoli:
„Gdzie się pani tu gramoli?!”
„Nie bądź dla mnie taka wielka” -
Odpowiada jej brukselka.
„Widzieliście, jaka krewka!” -
Zaperzyła się marchewka.
„Niech rozsądzi nas kapusta!”
„Co, kapusta?! Głowa pusta?!”
A kapusta rzecze smutnie:
„Moi drodzy, po co kłótnie,
Po co wasze swary głupie,
Wnet i tak zginiemy w zupie!”
„A to feler” -
Westchnął seler.
Listopad
BLOKI TEMATYCZNE :
I A DESZCZPADA I PADA
II CO POWINIENEM WIEDZIEĆ O POLSCE
III ZDROWIE NASZYM SKARBEM
IV CO UŁATWIA PRACE W DOMU
6 LISTOPADA
GRUDZIEŃ
BLOKI TEMATYCZNE :
I ZIMA JEST CORAZ BLIŻEJ
II ODWIEZINY MIKOŁAJA
III ZABAWKI
IV MAGIA ŚWIĄT
JUŻ BLISKO KOLĘDA
Gdy w pokoju wyrośnie choinka Łańcuszkami bombkami zaświeci
To znaczy że już Święta Że już blisko kolęda Że Mikołaj przyjedzie do dzieci Hej kolęda kolęda
Gdy opłatek już leży na stole Pierwsza gwiazdka zabłyśnie na niebie
To znaczy że już Święta Że już blisko kolęda Że Mikołaj przyjedzie do Ciebie Hej kolęda kolęda
Gdy upieką się słodkie makowce I głos dzwonka z daleka zawoła
To znaczy że już Święta Że już blisko kolęda I za drzwiami już stoi Mikołaj Hej kolęda kolęda
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE
rozwijanie mowy,
usprawnianie motoryki małej,
rozwijanie umiejętności przeliczania,
rozwijanie umiejętności określania wielkości,
ilustrowanie piosenki ruchem,
rozwijanie reakcji na ustalone sygnały,
kształtowanie odruchu prawidłowej postawy,
rozwijanie sprawności fizycznej,
zapoznanie z oznakami zimy,
rozwijanie umiejętności liczenia,
rozwijanie umiejętności matematycznych,
rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
rozwijanie aktywności muzyczno-ruchowej,
zapoznanie z tradycjami świątecznymi,
zapoznanie z zabawkami z przeszłości,
integrowanie grupy.
Styczeń 2024!
Witamy Nowy Rok !
„Dziś dla babci słońce mamy” – wiersz
Dziś dla babci słońce mamy
I całuski dla dziadziusia
Dziś życzenia wnuczek składa
I piosenki śpiewa wnusia
Aby babcia i dziadziuś
W zdrowiu długo żyli,
Aby uśmiech dla nas mieli
W każdej wolnej chwili.
Piosenka „Babcia i dziadek”
1. Kiedy babcia była mała to sukienkę i fartuszek krótki miała.
Małe nóżki, chude rączki, i lubiła jeść cukierki oraz pączki.
Ref:I co , i co , że babcia nam urosła ,
że lat ma trochę więcej niż ja i brat i siostra.
I co , i co , to ważne że mam babcię ,
że bardzo kocham ją i śpiewać lubię z nią.
2. A gdy dziadek był malutki , to nie nosił adidasów tylko butki.
Nie miał wąsów ani brody , no i nie chciał jeść marchewki tylko lody!
Ref. I co , i co , że dziadek urósł trochę ,
że lat ma trochę więcej niż dwa plus trzy plus osiem.
I co , i co , to ważne że mam dziadka ,
że bardzo kocham go i lat mu życzę sto!
3.Dawno temu babcia z dziadkiem w piaskownicy się kłócili o łopatkę.
Dziś na spacer idą sobie , a gdy wrócą ja im kawę dobrą zrobię.
Ref. I co , i co , że trochę nam urośli , że nie są dzieciakami ,
że ważni z nich dorośli.
I co , i co , to ważne że są z nami , niech żyją długi czas i zawsze lubią nas.
MOTYLE
Wychowawca: Agata Plenna
Wrzesień
Piosenka na pasowanie ,,Motylek"
1. Motylek motylek fruwa nad łąką,
Przez chwilę rozmawia z piękną biedronką.
Ref. Wietrzyk wesołą piosenkę gra tralalalala tralalala! x2
2. Na skrzydłach motyla mienią się wzory,
Do tańca zaprasza mrówki i pszczoły.
Ref. Wietrzyk wesołą piosenkę gra tralalalala tralalala x2
3. Motylek motylek na listku siada,
Kołysze się bo to świetna zabawa.
Ref. Wietrzyk wesołą...x2
Link do piosenki https://www.youtube.com/watch?v=2e-Zs4fMOfg
Zachęcam do ćwiczenia piosenki również w domku :)
Tematy tygodnia:
Jestem w przedszkolu - do 9.09.22
- Jestem pięciolatkiem
- Znamy nasze emocje
- W przedszkolu bawimy się
- Magiczne słowa
- Kodeks przedszkolaka
Jestem grzecznym przedszkolakiem - 12-16.09.22
- Pomagamy sobie
- Zabawy w ogrodzie przedszkolnym
- Lubimy przedszkole
- Wspólne zabawy
- W przedszkolu jestem bezpieczny
Droga do przedszkola - 19-23.09.22
- Oglądamy ulice
- Co widzę idąc do przedszkola?
- Liczymy znaki drogowe
- Dzwięki ulicy
- Znamy numery alarmowe
Jesień w parku - 26-30.09.22 Prosimy o przynoszenie darów jesieni do kącika przyrodniczego od poniedziałku :)
- Kolorowe liście
- Drzewa liściaste i iglaste
- Kogo zobaczymy w parku?
- Kolory liści
- Lubię jesień
Październik
Tematy tygodnia:
Jesień w sadzie - 3-7.10.2022
- Gdzie rosną owoce?
Wiersz ,,Owoce z mojego sadu"
Lubię jesień w moim sadzie,
gdy owoce dojrzewają.
Kiedy jabłuszka czerwone
często na ziemię spadają.
Lubię, gdy gruszki zółciutkie
w słońcu jesiennym się mienią.
I lubię, gdy te owoce,
w kompot przepyszny się zmienią.
- Lubimy czyste owoce
- Co zebrano w sadzie?
- Jabłko w roli głównej
- Jaki to owoc?
Jesień w ogrodzie - 10-14.10.22
- Kosz pełen warzyw
- Co dzieje się w ogrodzie?
- Znamy te warzywa
- W ogrodzie jest wesoło
- Co przyniesiemy z ogrodu?
Jesień w lesie - 17-21.10.22
- Czy to już jesień?
- Życie w lesie
- Mieszkańcy lasu
- Dary lasu
- Co nam daje las?
Życie zwierząt w jesiennym lesie - 24-28.10.22
- Co dzieje się w lesie?
- Leśne śpiochy
- Mieszkańcy lasu
- Leśne skarby
- Spotkanie w lesie
Listopad
Tematy tygodnia:
Przygotowania ludzi do zimy - 31.10 - 04.11.22
- Spiżarnia
- Kapuściany zawrót głowy
- Co stoi na półkach?
- Jak ukisić kapustę?
- Ziemniaczany zawrót głowy.
ZAPRASZAMY NA ZEBRANIE RODZICÓW, KTÓRE ODBĘDZIE SIĘ W DNIU 14 listopada 2022r. o godz. 16:00 w Sali GRUPY VI ,,Motyle".
Jesienna szaruga - 7 - 11.11.2022
- Szaro i ponuro
Grupowy bal przebierańców oraz zabawy ruchowe.
- Deszczowa muzyka
,,Deszcz"
Kiedy spoglądam przez okno,
widzę jak deszcz mały pada,
a każda kropla deszczowa,
bajki dziś opowiada.
O kocie, który wciąż mruczy
i liczy krople deszczowe,
a z chmury lecą i lecą
zimne kropelki wciąż nowe.
- Ubiór na deszczowy dzień
- Deszczowe rytmy
- Wciąż pada i wieje
Jestem małym patriotą - 14 - 18.11.2023
- Jestem Polakiem
- Dawne stolice Polski
- Mój dom
- Biel i czerwień
- Znam naszą historię
Mój przyjaciel miś - 21- 25.11.2022
- Misie, miśki, misiaczki
- Mój przyjaciel miś
- Kubuś zaprasza gości
- Tańczymy z misiami
- Gdzie mieszkają niedźwiedzie?
Dzień Misia
Grudzień
Tematy tygodnia:
Zima tuż tuż - 28.11 - 2.12.2022
- Pierwszy śnieg
- Bajkowa kraina
- Duże i małe bałwanki
- Czas wesołych zabaw
- Zima jest potrzebna
Czekamy na Mikołaja - 5 - 9.12.2022
- Kim jest Święty Mikołaj?
Piosenka ,,Jest taki dzień"
Jest taki dzień, bardzo ciepły, choć grudniowy,
Dzień, zwykły dzień, w którym gasną wszelkie spory.
Jest taki dzień, w którym radość wita wszystkich,
Dzień, który już każdy z nas zna od kołyski.
Niebo - ziemi, niebu - ziemia,
Wszyscy - wszystkim ślą życzenia,
Drzewa - ptakom, ptaki - drzewom,
Tchnienie wiatru - płatkom śniegu.
Jest taki dzień, tylko jeden raz do roku.
Dzień, zwykły dzień, który liczy się od zmroku.
Jest taki dzień, gdy jesteśmy wszyscy razem.
Dzień, piękny dzień, dziś nam rok go składa w darze.
Niebo - ziemi, niebu - ziemia,
Wszyscy - wszystkim ślą życzenia,
A gdy wszyscy usną wreszcie,
Noc igliwia zapach niesie.
- Co robi Święty Mikołaj?
- Prezenty Mikołaja
- Lubimy zabawy z Mikołajem
- Co Mikołaj nam przyniesie?
Zabawy na śniegu - 12 - 16.12.2022
- Biała pora roku
- Korzystamy z zimy
- Śniegowy pan
- Zimowy czas
- Lubimy zimę
Boże Narodzenie - 19 - 23.12.2022
- Świąteczny czas
- Bóg się rodzi
- Ozdoby choinkowe
- Świąteczne zabawy
- Zapach świerkowego drzewka
Styczeń 2023!
Witamy Nowy Rok
Tematy tygodnia:
Witamy Nowy Rok - 02-06.01.2023
- Znowu minął rok
- Cztery pory roku
- Tydzień ma siedem dni
- Co nam przyniesie Nowy Rok?
- Rok ma dwanaśnie miesięcy
Wprowadzenie piosenki na Dzień Babci i Dziadka
https://www.youtube.com/watch?v=Mo8B3gEC-SY&t=17s
Każdy lubi karnawał - 09-13.01.2023
- Kto lubi karnawał?
- Wirujące serpentyny
- Karnawałowe maski
- Roztańczony karnawał
- Bal przebierańców
Kocham babcię i dziadka - 16-20.01.2023
- Święto babci i dziadka
- Najlepsza babcia na świecie
- Niespodzianka dla dziadka
- Wspaniała kucharka
- Spacer z babcią
Zwierzęta zimą - 23-27.01.2023
- Pomagamy ptakom
- Głodne zwierzęta
- Ptaki w karmniku
- Ptasia muzyka
- Zwierzęta w zimowym lesie
Luty
Tematy tygodnia
W lodowej krainie - 13-17.02.2023
- Kraina lodu i śniegu
- Zwierzęta lodowej krainy
- Gwiazdki śniegowe
- Taniec na lodzie
- Rodzina niedźwiedzi polarnych
Zwierzęta egzotyczne - 20-25.02.2023
- Król zwierząt
Wiersz
,,Lew"
Po czym poznać lwa? Po grzywie.
Lew przeciąga się leniwie,
lecz uważnie patrzy wokół
i szykuje się do skoku.
Leży tak już od godziny
i pilnuje swej rodziny.
Miły się wydaje z dala,
podejść obcym nie pozwala.
Z bliska lepiej lewa nie spotkać,
to drapieżnik, nie maskotka.
Nie zostanie twym kolegą,
bo król zwierząt groźny z niego.
- Lubimy krokodyle
- Wspólne ćwiczenia
- Wesołe zwierzęta
- Kto mieszka w ZOO
W kosmosie - 27.02-3.03.2023
- Podniebna podróż
- Kosmiczna muzyka
- Kosmiczna gra
- Przygody Treflików
- Wielki astronom
Wprowadzamy literkę A A jak astronauta!
Tematy tygodnia
W marcu jak w garncu - 06 -10.03.2023
- Jaka dziś pogoda?
- Gdzie ta wiosna?
- Sople lodu
- Marcowe muzykowanie
- Strój na marcowy dzień
Wprowadzamy literkę B
Dbamy o zdrowie na przedwiośniu - 13 - 17.03.2023
Piosenka
Fasolki - Mydło
Mydło lubi zabawę w chowanego pod wodą
Każda taka zabawa jest wspaniałą przygodą
Kiedy dobry ma humor to zamienia się w pianę
A jak znajdzie gdzieś słomkę, puszcza bańki mydlane.
Ref.: Mydło wszystko umyje, nawet uszy i szyję
Mydło, mydło pachnące jak kwiatki na łące
Mydło lubi kąpiele, kiedy woda gorąca
Skacząc z ręki do ręki, złapie czasem zająca
Lubi bawić się w berka, z gąbką chętnie gra w klasy
I do wspólnej zabawy wciąga wszystkie brudasy.
https://www.youtube.com/watch?v=lyj78YInCbc
- Lubimy zabawy ruchowe
- Dbamy o swoje zdrowie
- Liczymy warzywa
- Ulubione potrawy
- Potrzebne witaminy
Wprowadzamy literkę C
Nadchodzi wiosna - 20 - 24.03.2023
- Wiosną jest kolorowo
- Ptaki witają wiosnę
- Znaki wiosny
- Wiosną jest wesoło
- Ogród Treflików
Zwierzęta domowe - 27 - 31.03.2023
- Skrzydlaty przyjaciel
- Kocia muzyka
- Kotki i kropki
- Lubimy bawić się
- Złota rybka
Tematy tygodnia
Wielkanoc - 3 - 7.04.2023
- Wielkanocne tradycje
- Przygoda z kurczętami
- Liczymy jajka
- Wesołe kurczęta
- Malujemy jajka
W gospodarstwie - 10 - 14.04.2023
- Wiejskie zwierzęta
- Gąska i jej przyjaciele
- Liczymy zwierzęta
- Co słychać w kurniku?
- Rozmowy zwierząt
Zabawy w teatr - 17 - 21.04.2023
- Kurtyna w górę
- Za górami, za lasami
- W baśniowym nastroju
- Zaczarowany świat baśni
- Jesteśmy aktorami
Bajki i baśnie - 24 - 28.04.2023
- Znamy różne książki
- Domy książek
- Zabawy z książkami
- Bajkowa muzyka
- Bohaterowie bajek
- rozwijanie mowy,
- rozmowa na temat wakacyjnych wspomnień,
- zachęcanie do nawiązywania kontaktów,
- doskonalenie umiejętności opowiadania o sobie.
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- nauka melodii i tekstu piosenki,
- zapoznanie się z kącikami tematycznymi w przedszkolu,
- kształtowanie umiejętności liczenia.