MRÓWKI
GRUPA MRÓWKI
Wychowawca: Agnieszka Struska
CZERWIEC
Tematy kompleksowe na miesiąc czerwiec:
ICzym podróżujemy
II Muzyka wokół nas
III Lato, lato co Ty na to?
IV Wakacje
Umijętności dzieci:
- rozwijanie wyobraźni oraz pamięci logicznej i mechanicznej, tworzenie pełnych zdań,
- wyzwalanie poczucia radości i zadowolenia podczas uroczystości przedszkolnej z okazji Dnia Dziecka
- integrowanie środowiska rówieśniczego z różnych grup
- rozwijanie predyspozycji muzycznych: poczucia rytmu, słuchu,
- rozwijanie wrażliwości muzycznej i reakcji na zmiany: tempa, dynamiki, barwę,
- rozpoznawanie i nazywanie wybranych instrumentów muzycznych,
-uświadomienie dzieciom znaczenia aktywności ruchowej dla zdrowia człowieka,
-rozwijanie zmysłu smaku,
-zachęcanie do używania zwrotów grzecznościowych,
- zachęcanie do zdrowego odżywiania się, do spożywania różnorodnych owoców; doskonalenie procesów poznawczych: uwagi i spostrzegania,
- kształcenie umiejętności dokonywania klasyfikacji przedmiotów według określonej cechy, kształcenie umiejętności wypowiadania się zdaniami,
- kształcenie umiejętności łączenia ze sobą różnych elementów
-wdrażanie do prawidłowego stosowania pojęć: wolno /szybko
- rozumienie konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas podróżowania i wakacyjnych zabaw
-poszerzanie doświadczeń plastycznych podczas wykonywania pocztówki
MAJ
tematy kompleksowe na miesiąc maj:
I Wiosenna łąka
II Poznajemy zawody
III Moi rodzice
IV Święto dzieci
Umiejętności dzieci:
- poznają owady mieszkające na łące,
-przeliczają na konkretach 1- 5,
- porównywują liczebnośći (więcej - mniej)
- poznają rożne zawody dorosłych oraz przedmioty niezbędne w ich pracy,
- segregują przedmioty wg. jednej wspólnej cechy,
- znają zawody swoich rodziców,
- przezwyciężają strach przed wystąpieniem publicznym,
- szanują dorosłych,
- rozwijają uczucie miłości, szacunku i życzliwości.
- rozwijają zdolności muzyczne,
- rozwijają wyobraźnie oraz pamięć,
-wyzwalają poczucie radości i zadowolenia.
PIOSENKA
ref. O A E, O A E D Zaraz powiem Ci, że kocham Cię. D
O A E D Zaraz powiem Ci, że kocham Cię. x2
1.Kocham o poranku. Kocham o poranku.
Kocham i w południe. Kocham i w południe.
Kocham przed wieczorem. Kocham przed wieczorem
I w gwieździstą noc. I w gwieździstą noc. X2
ref. O A E, O A E D Zaraz powiem Ci, że kocham Cię. D
O A E D Zaraz powiem Ci, że kocham Cię. x2
2. Kocham, kiedy zima. Kocham, kiedy zima.
Kocham, kiedy wiosna. Kocham, kiedy wiosna.
kocham, kiedy lato. Kocham, kiedy lato.
I jesienią też. I jesienią też.
WIERSZ
Moja rodzina B. Szelągowska
Piękny uśmiech, dobre serce; wszystko umie zrobić sama.
Kocha mnie najbardziej w świecie. To jest właśnie moja mama!
Zawsze chętnie mi pomagasz, kiedy jesteś obok, tato.
Z Tobą czuję się bezpiecznie. Kocham Ciebie właśnie za to!
KWIECIEŃ
tematy kompleksowe na miesiąc kwiecień:
I Bajki i baśnie
II W gospodarstwie
IV Wiosna w ogrodzie
V Dbamy o ziemię
Umiejętności dziecka:
-wyciąga wnioski, analizuje treść obrazków
-wie, że nie należy rozmawiać z obcymi
-interesuje się książeczkami
-nazywa słyszane dźwięki
-bawi się zgodnie razem z innymi dziećmi
-potrafi przeliczać i kolorować
-jest spostrzegawcze
-ogląda z zainteresowaniem teatrzyk
- zna i rozróżnia zwierzęta gospodarstwa hodowlanego
- wie, jak odpowiedni dbać o zwierzęta
-wie, jak dbać o planete
- zna i rozróznia podstawowe kwiaty w ogrodzie
- wie, jak należy dbac o ogród.
Piosenka
Nasza planeta - (Śpiewające Brzdące)
1. Nasza planeta wzywa nas, Na Ziemi misję zacząć czas.
Wołamy głośno S.O.S. Pomoc potrzebna Ziemi jest.
Ref. Trzeba nam zieleni, Czystej atmosfery,
Segregacji śmieci, Pomogą w tym dzieci.
2. Ekologiczna misja trwa, Sadzimy drzewa gdzie się da.
Wołamy głośno S.O.S. Pomoc potrzebna Ziemi jest.
Ref. Trzeba nam zieleni, Czystej atmosfery,
Segregacji śmieci, Pomogą w tym dzieci. (2x)
Marzec
Tematyka kompleksowa na miesiąc Marzec:
I. Bajki i Baśnie
II. Marcowa pogoda
III. Nadchoodzi wiosna
IV Wielkanoc
W tym miejsiącu dzieci dowiedzą się:
- wydłużą czas uwagi podczas słuchania bajki
- kształtują postawę szacunku i posłuszeństwa wobec rodziców
- zwrócą uwage , aby same nie wchodziły w bliższe relacje z osobami obcymi
-rozumie pojęcia: miłość, dobroć, zło
- poznają czym jest teatr cieni
- pozna symbole pododowe
- pozna znaczenie przysłowia "w marcu jak w garncu"
- dowiedzą się jak odpowiednio ubrać się do pogody
- pozna pierwsze oznaki wiosny,
- rozróżni pierwsze wiosenne kwiaty (przebiśnieg, krokus, hiacyt, żonkil)
- pozna wyglą patków powarcających
- utrwali zasady odpowiednie zachowania się podczas przedstawień
- pozna tradycje Wielkanocne
Piosenka:
"Powitanie wiosny"
I.Gdy po zimie słoneczko zaświeci
i ogrzeje zmarznięty świat,
śnieg gdzieś zniknie, a bocian przyleci.
Wtedy wszyscy spiewamy tak!
ref. Wiosne, wiosne do nas zapraszamy,
wiosne wieosne razem przywitami,
wiosne, wiosne wygląda każdy z nas.
Bo na wiosne przyszedł czas! przyszedł czas.
II. Gdy nas znowu odwiedzi wiosenka,
pierwsze kwiaty pojawią się,
wszędzie zabrzmi zielona pisoenka,
każdy już wiosenke chce.
Wiersz
"Pisanki, pisanki, jajka malowane,
nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek.
Pisanki, pisanki, jajka kolorowe,
na nich malowane bajki pisankowe.
Na pierwszej kogucik, a na drugiej słońce, śmieją się na trzeciej laleczki tańczące"
LUTY
Tematyka kompleksowa na miesiąc luty:
I. Kosmos
II. Coś z niczego
III. Ferie zimowe
IV Era dinozuaurów
W tym miejsiącu dzieci dowiedzą się:
- poznają planetę "Ziemie"
- poszerzą wiedzę o oataczającym świecie
- udoskonalą umiejętnośc liczenia
- utwralą figury feometryczne
- ponzają układ słoneczny
- zapoznają się z zawodem kosmonauty
- rozwiną wrażliwośc dotykową
- dowiedzą się z "niczego" - można swtorzyć ciekawe zabawki
- rozwiną wrażliwość słuchową
- przypomną jak bezpiecznie należy się bawić na sniegu i lodzie
- utrwalą pojęcie najmniejszy, największy
- poznają wygląd wybranych dinozaurów,
- poszerzą wiedzę dinozaurów
- kształtować będą prawidłową postawe ciała
STYCZEŃ
Tematyka kompleksowa na miesiąc Styczeń:
I. Tak mija nam czas
II. Zwierzęta zimą
III. Maj Babcia i mój dziadek to najlepsi są dziakowie
IV Zabawy na śniegu
Dzieci w tym miejsiącu dowiedzą się:
-rozpoznają zmiany zachodzące w czasie (dzień – noc)
- zaobserwują mijający upływu czas,
- zapozanają się Z zawodem zegarmistrza
- poszerzą wiedze na temat dbania o zwięrzęta
- dowiedzą się kim jest leśniczy
- rozwiną zdolności plastyczne i wokalne
- przezwyciężą tremę przed pierwszymi występami,
- zwrócą uwagę na na kolejnośc pór roku
- utrwalą zjawiska atmosferyczne
- poznają zasady bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie,
- utrwalą figury geometryczne.
Piosenka:
"Tupu, tup po śniegu" Miś i Margolcia
Przyszła zima biała
Śniegiem posypała Zamroziła wodę Staw przykryła lodemTupu tup po śniegu
Dzyń dzyń dzyń na sankach Skrzypu skrzyp na mrozie Lepimy bałwankaTupu tup po śniegu
Dzyń dzyń dzyń na sankach Skrzypu skrzyp na mrozie Lepimy bałwankaKraczą głośno wrony kra
Marzną nam ogony Mamy pusto w brzuszku Dajcie nam okruszkówTupu tup po śniegu
Dzyń dzyń dzyń na sankach Skrzypu skrzyp na mrozie Lepimy bałwankaTupu tup po śniegu
Dzyń dzyń dzyń na sankach Skrzypu skrzyp na mrozie Lepimy bałwankaCiepłe rękawiczki
I wełniany szalik Białej mroźnej zimy Nie boję się wcaleTupu tup po śniegu
Dzyń dzyń dzyń na sankach Skrzypu skrzyp na mrozie Lepimy bałwankaTupu tup po śniegu
Dzyń dzyń dzyń na sankach Skrzypu skrzyp na mrozie Lepimy bałwankaPiosenka
Rock'a'rol dla Babci i Dziadka
Babciu, Dziadku, obrocik zrobimy
Babciu, Dziadku, dla was tu tańczymy
Babciu, Dziadku, rączki kręcą się
Babciu, Dziadku, tańczyć dla was każdy chce
Jedna noga, druga noga, trzęsie się podłoga
Jedna ręka, druga ręka, tańczą tak wnuczęta
Pokręcimy bioderkami, a wy kręćcie z nami
Tańczą nawet ręce dwie
Babciu, Dziadku, kocham cię
Babciu, Dziadku, kocham cię
Babciu, Dziadku, kocham cię
Wiersz:
"Babciu, dziadku coś Ci dam jedno serce, które mam,
a w tym sercu róży kwiat
Babciu, dziadku żyj sto lat!"
GRUDZIEŃ
Tematyka kompleksowa na miesiąc Grudzień:
I. Mikołajki
II. Świąteczne porządki
III. Tradycje Świąt Bożego Narodzenia
Dzieci w tym miejsiącu dowiedzą się:
- poznanie wyglądu świetego Mikołaja
- poznanie tradycji związanych z "Mikołajkami"
- rozwijanie zdolności wokalnych i muzycznych
- poznanie pojęcia "Największy i najmniejszy"
- poznanie tradycji Bożego Narodzenia
- wspólne strojenie choinki
- uwrażliwianie na piękno wspólnie spędzonego czasu z rodziną
- rozwijanie zdolności plastycznych
Piosenka
"Aniołek maleńki jak wróbelek" - Pastorałka
Aniołek maleńni jak wróbelek.
Przyfrunął do szopy do Betlejem
Zapalił na niebie wielką gwiazdę
Aż noc się zrobiła jak dzień jasna !
Ref. Kolęda na niebie
Kolęda na ziemi, kolęda.
Kolęda na niebie
Kolęda na ziemi dla Ciebie kolędujemy.
Przybiegli pasterze i zwierzęta
Królowie przynieśli już prezenty
I Ciebie zaprasza do Betlejem
Aniołek maleńki jak wróbelek
Kolęda na niebie
Kolęda na ziemi, kolęda.
Kolęda na niebie
Kolęda na ziemi dla Ciebie kolędujemy.
"Przybieżeli do betlejem" - Kolęda
Przybieżeli do Betlejem pasterze
Grając skocznie dzieciąteczku na lirze Chwała na wysokości, chwała na wysokości, a pokój na ziemi Chwała na wysokości, chwała na wysokości, a pokój na ziemiOddawali swe ukłony w pokorze
Tobie z serca ochotnego, o Boże! Chwała na wysokości, chwała na wysokości, a pokój na ziemi Chwała na wysokości, chwała na wysokości, a pokój na ziemi"Świeć gwiazdeczko, świeć" - Kolęda Arka Noego
Zaprowadź mnie, prosto do Betlejem
Zaprowadź mnie, gdzie Bóg narodził się Zaprowadź mnie, nie mogę spóźnić się Nie mogę spóźnić sięŚwieć, gwiazdeczko, mała świeć
Do Jezusa prowadź mnie Świeć, gwiazdeczko, mała świeć Do Jezusa prowadź mnieNarodził się, Bóg zstąpił na Ziemię
Narodził się, by uratować mnie Narodził się i nie zostawił mnie I nie zostawił mnieŚwieć, gwiazdeczko, mała świec
Do Jezusa prowadź mnie Świeć, gwiazdeczko, mała świeć Do Jezusa prowadź mnieCzekają tam, Józef i Maryja
Śpiewają nam, śpiewają "Gloria" To gloria, święta historia Święta historiaŚwieć, gwiazdeczko, mała świeć
Do Jezusa prowadź mnie Świeć, gwiazdeczko, mała świeć Do Jezusa prowadź mnieZaprowadź mnie, prosto do Betlejem
Zaprowadź mnie, gdzie Bóg narodził się Zaprowadź mnie, nie mogę spóźnić się Nie mogę spóźnić sięŚwieć, gwiazdeczko, mała świeć
Do Jezusa prowadź mnie Świeć, gwiazdeczko, mała świeć Do Jezusa prowadź mnie Świeć, gwiazdeczko, mała świeć Do Jezusa prowadź mnie Świeć, gwiazdeczko, mała świeć Do Jezusa prowadź mnie
Tematyka kompleksowa na miesiąc listopad
I. Kolory
II. Co robią zwierzęta i ptaki jesienią
III.Opiekujemy się zwierzętami
IV. Kropi, kapie, mży
V. Dbam o zdrowie
W tym miesiącu dzieci dowiedzą się:
- rozróżniają i nazywają podstawowe kolory (czerwony, żółty, zielony, niebieski)
- poznają zwierzęta leśne i ich domy,
- dowiedzą się jakie zwierzęta zapadają w sen zimowy, a które nie,
- poszerzą wiedzę o ptakach zostających na zimę oraz odlatujących,
- rozpoznają ptaki po cechach charakterystycznych,
- poznają ziwerzęta jakie można hodować w domu,
- dowiedzą się jak odpowiednio dbać o ziwerzęta domowe,
- poznają cechy charakterystyczne ziwerząt,
- poznają figury geometryczne (koło, trójkąt, kwadrat)
-rozpoznają i nazywają zjawiska atmosferyczne,
- poszerzą wiedzę o otaczającym świecie,
- rozwiną zdolności matematyczne,
- poznają zasady zdrowego odżywiania,
- utrwalą części garderoby,
- dowiedzą się dlaczego oraz jak należy dbać o higienę oraz zęby,
- rozwiną zachowania prozdrowotne.
PIOSENKA
"Kotek"
Miauczy kotek: miau!
- Coś ty, kotku, miał?
- Miałem ja miseczkę mleczka, teraz pusta jest miseczka, a jeszcze bym chciał.
Wzdycha kotek: o!
- Co ci kotku, co?
- Śniła mi się wielka rzeka, wielka rzeka pełna mleka aż po samo dno.
Pisnął kotek: piii...
- Pij, koteczku, pij! Skulił ogon, zmrużył ślipie, śpi
- i we śnie mleczko chlipie, bo znów mu się śni.
WIERSZ
"Przedskolaczek"
Przedszkolaczek mały, duży
wie do czego mydło służy
płynie woda plusk w łazience
i już czyste uszy, ręce.
Przedszkolaczek mały, duży
wie do czego gąbka służy
mydło, ręcznik, pasta, szczotka
i czyściejszy jest od kotka.
Przedszkolaczek proszę pana
zawsze zęby myje z rana
patrzy w lustro roześmiany
bo ma białe wąsy z piany.
PAŹDZIERNIK
Tematyka kompleksowa w miesiącu październiku:
I . Bezpieczna droga do przedszkola
II. Jesień w sadzie
III. Jesień w ogrodzie
IV. Jesień w parku i lesie
W tym miesiącu dzieci dowiedzą się:
-
jakie zasady bezpieczeństwa obowiązują w domu, w drodze do przedszkola i w sali przedszkolnej ,
-
jakie służby udzielają pomocy w razie wypadku ,
-
jak wyglądają pojazdy uprzywilejowane,
-
jak w bezpieczny sposób należy przechodzić przez pasy,
-
jak wezwać pomoc ,
-
na jakim świetle przechodzimy na pasach, a na jakim stoimy,
-
jakie są oznaki jesieni w parku, w lesie, a jakie w sadzie i ogrodzie ,
-
jak wyglądają liście klonu i kasztanowca ,
-
które grzyby są jadalne, a które trujące,
-
jak wyglądają i jak smakują wybrane owoce i warzywa,
-
jak myć ręce i dlaczego do mycia rąk należy używać mydła,
-
co to znaczy spiżarnia ,
-
jakie przetwory przygotowują ludzie na zimę.
-
co oznaczają pojęcia mały/duży, miękki/twardy, krótki/długi,
Wiersz
WPADŁA GRUSZKA DO FARTUSZKA,
WPADŁY JESZCZE DWA JABŁUSZKA.
a ŚLIWECZKA WPAŚĆ NIE CHCIAŁA
BO ŚLIWECZKA NIE DOJRZAŁA
Piosenka
Spójrzcie na Jasia, co za chudzina Słaby, mizerny, ponura mina A inni chłopcy silni jak słonie Każdy gra w piłkę lepiej, niż Boniek
Dlaczego Jasio wciąż mizernieje? Bo to głuptasek i witamin nie je
Witaminki, witaminki Dla chłopczyka i dziewczynki Wszyscy mamy dziarskie minki Bo zjadamy witaminki
Witaminki, witaminki Dla chłopczyka i dziewczynki Wszyscy mamy dziarskie minki Bo zjadamy witaminki
Wiśnie i śliwki, ruda marchewka Gruszka, pietruszka i kalarepka Kwaśne porzeczki, słodkie maliny To wszystko właśnie są witaminy
Kto chce być silny i zdrowy jak ryba Musi owoce jeść i warzywa
Witaminki, witaminki Dla chłopczyka i dziewczynki Wszyscy mamy dziarskie minki Bo zjadamy witaminki
Witaminki, witaminki Dla chłopczyka i dziewczynki Wszyscy mamy dziarskie minki Bo zjadamy witaminki Bo zjadamy witaminki
Mniam! Mniam!
https://www.youtube.com/watch?v=Qxgbsf79l4o
WRZESIEŃ
Tematyka kompleksowa w miesiącu wrześniu:
I „Jestem sobie przedszkolaczek”
II „Moje przedszkole”
III „Oto ja”
IV „Piękna złota jesień”
W tym miesiącu dzieci dowiedzą się:
− jakie imiona noszą ich rówieśnicy,
− jakie zasady obowiązują w przedszkolu ,
− jakie zabawki są w sali przedszkolnej,
- jak wyglądają ich znaczki rozpoznawcze,
− kto pracuje w przedszkolu,
− jakie pomieszczenia są w przedszkolu ,
− jak nazywają się wybrane części ciała człowieka ,
− co to znaczy grupa przedszkolna,
− czym ludzie różnią się między sobą,
- dlaczego ważna jest znajomość swojego nazwiska i adresu zamieszkania,
− jakie zasady bezpieczeństwa obowiązują w domu, w drodze do przedszkola i w sali przedszkolnej ,
− jakie służby udzielają pomocy w razie wypadku ,
− jak wyglądają pojazdy uprzywilejowane,
− jak w bezpieczny sposób należy przechodzić przez pasy,
− dlaczego ruch jest ważny dla zdrowia,
− jak można odprężyć się i zrelaksować ,
− jaki zmysłami poznajemy świat i jakie są ich nazwy ,
− jak nazywają się podstawowe emocje,
− dlaczego należy mówić o swoich uczuciach,
− jak radzić sobie ze złością,
− na co zwracać uwagę podczas jesiennego spaceru,
− jakie są oznaki jesieni w parku, w lesie, a jakie w sadzie i ogrodzie ,
− jak wyglądają liście klonu i kasztanowca ,
− które grzyby są jadalne, a które trujące,
− jak wyglądają i jak smakują wybrane owoce i warzywa,
- co oznacza słowo zdrowie ,
− jak myć ręce i dlaczego do mycia rąk należy używać mydła,
− jak należy dbać o zdrowie ,
− dlaczego należy pić wodę,
− co należy jeść, aby być zdrowym,
− jakie znaczenie ma ruch dla zdrowia,
− co to znaczy spiżarnia ,
− jakie przetwory przygotowują ludzie na zimę.
Wierszyk - "Mróweczka"
"My jesteśmy mrówki małe,
pracowite i wspaniałe.
Do przedszkola już chodzimy
i się świetnie tam bawimy."