SOWY
SOWY
Rok szkolny 2024/2025
Grupa dzieci 6 - letnich
Wychowawca:
ANNA ĆWIKLIŃSKA
I
AGATA SZCZERBA
Śmiało przekraczamy próg przedszkola.
Jesteśmy wesołe i chętnie bawimy się ze sobą.
W czasie spędzonym w przedszkolu poszerzamy wiedzę
i rozwijamy swoje umiejętności.
WRZESIEŃ
Zebranie z rodzicami
Serdecznie zapraszam na zebranie z rodzicami 04.09. 2024 r. Godzina 16:00 w sali "Sówek"
Do zobaczenia!
Piosenka
Sowa
MAŁA SOWA MĄDRA JEST
MAŁA SOWA WSZYSTKO WIE
W OCZACH JEJ ZOBACZYSZ ŚWIAT
LEŚNY, NOCNY, PIUĘKNY TAK
I ZACZYNA OPOWIADAĆ
CO WIDZIAŁA I SŁYSZAŁA
ONA WIE, GDZIE SĄ JAGÓDKI,
GDZIE MIESZKAJA KRASNOLUDKI
MUCHOMORY DOBRZE ZNA
GDZIE KRYJÓWKĘ LISEK MA
KIEDY ZGUBISZ W LESIE ŚLAD
SOWA TYLKO DROGĘ ZNA
WSZYSTKO WIE O STARYM LESIE
GDZIE ŚPIĄ MAŁE NIETOPERZE
OPOWIADA O SARENKACH
O WIEWIÓRKACH Z NAD BAGIENKACH
KIEDY ZGUBISZ W LESIE ŚLAD
SOWA TYLKO DROGĘ ZNA
MAŁA SOWA MĄDRA JESTMAŁA
SOWA WSZYSTKO WIE.
Wiersz
My jesteśmy małe sówki
Pracowite jak te mrówki.
Bystre oczy, mądre główki
Takie cechy mają sówki.
Kiedy Pani woła uhu
To siedzimy już bez ruchu.
BLOKI TEMATYCZNE:
I TO JESTEM JA
II MOJA GRUPA
III MOJA DROGA DO PRZEDSZKOLA
IV IDZIE JESIEŃ.... PRZEZ LAS, PARK
PAŹDZIERNIK
KRĄG TEMATYCZNY:
Tydzień 1: Jesień w sadzie, w ogrodzie
Tydzień 2: Zwierzęta jesienią
Tydzień 3: Moja rodzina i mój dom
Tydzień 4: Domowi ulubieńcy
W październiku dzieci:
- będą brać udział w ćwiczeniach słuchu fonematycznego
− poznają literę o, O: małą i wielką, drukowaną i pisaną
− wysłuchają ciekawostek o osach
− wysłuchają piosenki Jesienna wycieczka i ją zaśpiewają
− dokonają syntezy głoskowej
− odkryją zapis cyfrowy liczb 1 i 2
- poznają literę a, A: małą i wielką, drukowaną i pisaną
− wzbogacą wiadomości o przygotowaniach zwierząt do zimy
− odkryją zapis cyfrowy liczby 3
− rozwiną umiejętność pracy w grupie
− rozwiążą quiz o jeżu
− rozpoznają głoski w nagłosie
− wysłuchają wiersza Martyny Marzec Moja rodzina
− wykonają pracę plastyczną Portret mojej rodziny
− wypowiedzą się na temat swoich rodzin
− poznają literę m – małą i wielką, drukowaną i pisaną
− utrwalą wiadomości o figurach geometrycznych
− poznają figurę geometryczną − trójkąt
− dowiedzą się, czym są prawa, a czym obowiązki
wzbogacą słownictwo podczas zabaw językowych
− poznają literę e, E: małą i wielką, drukowaną i pisaną
− wysłuchają i nauczą się piosenki Mój kochany pies
− wzbogacą swoją wiedzę na temat wyglądu, zwyczajów i życia zwierząt domowych
− poznają cyfrę 4
− poznają sposoby właściwej opieki nad zwierzętami
− dowiedzą się, w jaki sposób bronić się przed atakiem psa
− dowiedzą się, czym jest schronisko dla zwierząt
− wykonają pracę plastyczną Mój pupil
− rozwiążą zagadki o zwierzętach
Piosenka "Nauczyciel dobrze wie"
1. Kto zawsze ma na twarzy słońce
i spokojny, miły głos?
Kto odpowiedzi zna tysiące
na męczących pytań stos?
Kto urwisowi da cukierka
i kto zabaw wiele zna?
Tak, to jest nasza pani
Nauczycielka.
Dla niej piosenka ta!
Ref:
Nauczyciel dobrze wie
jak wesoło uczyć się!
Nauczyciel dobrze wie,
że nauka to zabawna sprawa!
Nauczyciel dobrze wie
ile w głowie zmieści się!
Nauczyciel dobrze wie,
że nauka to jest super sprawa!
2. Kto mnie nauczył liter pierwszych
bym je w słowa składać mógł?
I kto mi czyta setki wierszy
i bajeczek dzień po dniu?
Kto w każdej chwili zagra w berka
i na nudę sposób ma?
Tak to jest nasza pani
Nauczycielka.
Dla niej piosenka ta!
Wiersz
Co to Dzień Nauczyciela?
– Każde Dziecko wie
Lecz poprawnie w kalendarzu
Inaczej się zwie
Dzień Komisji Edukacji
To właściwa nazwa
Powtórz kilka razy
Bo jest bardzo ważna
Swoim świętem obejmuje
Bardzo wielu ludzi,
Co nad pracą w Twej placówce
Codziennie się trudzi
Tych, co uczą, szkolą
Tych, co zarządzają
Ogród pielęgnują
Karmią i sprzątają
Dzisiaj święto mają
Za swoje zasługi
Sekretarki, Panie z kuchni,
I Panie z obsługi
Nie tylko Dyrektor
I Nauczyciele
Osób w szkole czy w przedszkolu
Do pracy jest wiele
LISTOPAD
Czego uczymy się w listopadzie w grupie sześciolatków?
KRĄG TEMATYCZNY
Tydzień 1: A deszcz pada i pada
Tydzień 2: Co powinienem wiedzieć o Polsce
Tydzień 3: Zdrowie naszym skarbem
Tydzień 4: Co ułatwia prace w domu?
Umiejętności dziecka:
-bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-zna utwór „Krakowiaczek jeden..”
-zna legendę o powstaniu państwa polskiego
-wie co to jest patriotyzm
-rysuje pastelami na określony temat
-zna adres swojego miejsca zamieszkania
-słucha poleceń słownych i wzrokowych
-pomaga innym w porządkowaniu zabawek
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-odpowiada na pytania nauczyciela
-reaguje na sygnały
-rozwija mowę
-zapoznaje się z nazwami podstawowych urządzeń elektrycznych
-zna nazwy dawnych i obecnej stolicy Polski
-wymieni niektóre z zabytków Warszawy
-ilustruje ruchem treść piosenki patriotycznej
-bawi się w sposób bezpieczny
-reaguje na sygnały słowne nauczyciela
-prawidłowo wykonuje ćwiczenie
-przestrzega ustalonych zasad
- jest sprawne i zwinne
-przelicza i rysuje odpowiednią ilość figur
-rysuje zgodnie z instrukcją
-prawidłowo posługuje się określeniami: większy, wyższy, niższy
-jest sprawne ruchowo
-przelicza i rysuje odpowiednią ilość pętli
-bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
Piosenka "Wielkie święto"
Wszystkie dzieci – duże, małe
Losy kraju znają doskonale.
Naszą Polskę na lat wiele
Rozerwali nieprzyjaciele
Ref. Jedenastego listopada
Uczcić wielkie święto nam wypada.
Polska znów stworzyła jedność
Odzyskała niepodległość.
Dzielnie walczył polski żołnierz
Przemoczony deszczem po sam kołnierz.
Wielu ludzi wszak pomogło,
Obroniliśmy nasze godło
Ref. Jedenastego listopada…
Po to oni tak walczyli,
Byśmy wszyscy godnie teraz żyli,
Polskiej mowy używali,
W wolnym kraju zawsze mieszkali.
Ref. Jedenastego listopada…
Wiersz "11 listopada"
"Dzisiaj wielka jest rocznica,
Jedenasty Listopada
Tym, co zmarli za Ojczyznę,
Hołd dziś cała Polska składa.
Uroczyście biją dzwony,
w mieście flagi rozwinięto
i me serce się raduje,
że obchodzę Polski święto."
GRUDZIEŃ
Czego uczymy się w grudniu w grupie sześciolatków?
Tydzień 15: Zima tuż, tuż
Tydzień 16: Czekamy na Mikołaja
Tydzień 17: Boże Narodzenie
Tydzień 18: Witamy Nowy Rok
Umiejętności dzieci:
-samodzielnie dokonuje wyboru zabawy i zabawek
-ma bogatą wiedzę nt. zimy
-powtarza rymowankę
-tworzy zdania nt. treści obrazków
-układa obrazki wg właściwej kolejności
-samodzielnie wykonuje pracę plastyczną
-postępuje wg instrukcji nauczyciela
-reaguje na polecenia nauczyciela
-rozpoznaje i nazywa wielkości figur
-przestrzega zasad
-organizuje sobie zabawę
-zna i śpiewa piosenkę do zabawy
-precyzyjnie wycina
-uważnie słucha utworu
-wypowiada się nt. wysłuchanej treści bajki
-słucha utworów muzyki poważnej
-tworzy własne improwizacje ruchowe
-przestrzega zasad kodeksu
-wypowiada się na forum grupy
-określa czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe
-dba o porządek w miejscu zabawy
-bawi się zgodnie z innymi
-jest sprawne manualnie
-precyzyjnie koloruje
-określa wielkość przedmiotów
-prawidłowo przelicza
Wiersz
"W mroźną noc grudniową"
W mroźną noc grudniową
Wśród śnieżnej zamieci
Para reniferów
Z nieba do nas leci
Ciągną piękne sanie
W złocistym zaprzęgu
A w saniach Mikołaj
I worek prezentów
Święty Mikołaju
Na Ciebie czekamy
Przez okno zmarznięte
Ciągle wyglądamy
Przyjdź do nas w gościnę
Szczerze zapraszamy
Wierszyk Ci powiemy
Piosenkę zaśpiewamy
A Ty daj prezenty
Rózgi odrzuć w kąt
I życz wszystkim dzieciom
Kolorowych Świąt.
Piosenka
"Kochany Mikołaj"
1.
Już śniegiem zima świat okryła,
Już wigilijna przyszła noc,
Już ktoś zagląda do komina,
To z siwą brodą przemiły gość.
Ref.
Nasz kochany Mikołaj,
Dziś prezenty rozda nam,
Pod choinkę włoży je,
Byśmy mogli cieszyć się. (2x)
2.
Choć bardzo zimno jest na dworze,
Choć śniegu dużo, aż po pas,
Choć wszystko skute grubym lodem,
On się nie boi, odwiedzi nas.
Ref.
Nasz kochany Mikołaj,
Dziś prezenty rozda nam,
Pod choinkę włoży je,
Byśmy mogli cieszyć się. (2x)
STYCZEŃ
Czego uczymy się w styczniu w grupie sześciolatków?
Tydzień 19: Każdy lubi karnawał
Tydzień 20: Zwierzęta zimą
Tydzień 21: Kocham Babcię i Dziadka
Tydzień 22: Zabawy na śniegu
Umiejętności dziecka:
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-zna zabawę w „Balonika”
-prawidłowo powtarza zgłoski i głoski
-wyjaśni pojęcie „karnawał”
-buduje logiczne i wielozdaniowe wypowiedzi
-odgaduje nazwy postaci z bajek
- samodzielnie projektuje suknię
-precyzyjnie posługuje się nożyczkami
- reaguje na polecenia
-powtarza zdania z rymowanki
-odgaduje i koloruje
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-słucha uważnie
-przelicza i dorysowuje właściwą ilość elementów
-uważnie słucha wiersza
-odpowiada na pytania związane z treścią wiersza
-wypowiada się na forum grupy
-ilustruje ruchem charakter muzyki
-przestrzega zasad kodeksu bezpiecznej zabawy
-słucha poleceń nauczyciela
-rysuje mazakami wg własnego pomysłu
-jest spostrzegawcze
-sprząta zabawki
-bawi się zgodnie z przyjętymi zasadami
-precyzyjnie rysuje
-rozpoznaje rymy
WIERSZ
PIOSENKA
"A w karnawale"
https://www.youtube.com/watch?v=kS9qtkMeuyY
LUTY
Czego uczymy się w lutym w grupie sześciolatków?
Tydzień 23: W lodowej krainie
Tydzień 24: Zwierzęta egzotyczne
Tydzień 25: W kosmosie
Tydzień 26: Bajki i baśnie
Umiejętności dziecka:
-bawi się zgodnie z innymi dziećmi
-wykonuje doświadczenie
-wyciąga wnioski
-śpiewa i bawi się przy znanej piosence
-słucha uważnie opowiadania
-wypowiada się nt. życia na kontynentach: Antarktydy i Arktyki
-samodzielnie wykonuje prace wg instrukcji nauczyciela
-rysuje swoje ulubione zwierzę polarne
-precyzyjnie rysuje po śladzie
-używa zwrotów grzecznościowych
-w bezpieczny sposób korzysta z zabawek
-koloruje wg wzoru
-wykonuje ćwiczenia artykulacyjne
-rozwiązuje zagadki o zwierzętach
-słucha informacji na temat zwierząt
-celnie rzuca
-odtwarza krótkie motywy muzyczne, rymowanki
-śpiewa rymowanki
-bawi się w sposób bezpieczny
-celnie rzuca
-dzieli słowa na sylaby
-jest spostrzegawcze
-pomaga innym w porządkowaniu zabawek
-dzieli się zabawkami
-rysuje wg wzoru
-podaje określenia dotyczące „śniegu”
WIERSZ
Agnieszka Karcz "Kosmos"
Gdy zgasną wszystkie światła, a słońce oczy zmruży,
Na niebie pojawi się mapa kosmicznej podróży.
Ile gwiazd błyszczących i migoczących na niebie,
Tyle odległych galaktyk i planet we wszechświecie.
Ciemna otchłań, pełna niezbadanych miejsc,
Wielu się zastanawia gdzie jej początek jest.
A nasza Ziemia jedną z miliona planet jest,
Niczym małą kropelką wśród oceanów łez.
Wielką tajemnicą dla ludzkości wciąż jest,
Odkryć choć mały skrawek przestrzeni tej.
Mapę kosmicznej podróży już znamy,
Może w przyszłości z niej skorzystamy.
PIOSENKA
https://www.youtube.com/watch?v=NMf-DK68cmI
1. Dzisiaj Fruzia w kosmos leci, nasz słoneczny układ zwiedzi.
Astronauci już gotowi, rusza statek załogowy.
Trzy, dwa, jeden, zero! START!
Ref: Wokół słońca po orbitach,
osiem planet sobie bryka.
Jest Merkury, Wenus, Ziemia, Mars i Jowisz też tu biega.
Di, di, di, di, di!
Po nich Saturn z pierścieniami,
Uran, Neptun też nie mały.
Żadna z planet nie przystanie, po swym torze krąży stale.
Di, di, di, di, di!
2. Lata Fruzia po orbicie,
Ziemie widzi znakomicie.
czas do domu szybko wracać i każdemu opowiadać.
Trzy, dwa, jeden, zero! START!
MARZEC
Czego uczymy się w marcu w grupie pięciolatków?
Tydzień 27: W marcu jak w garncu
Tydzień 28: Dbamy o zdrowie na przedwiośniu
Tydzień 29: Nadchodzi wiosna
Tydzień 30: W gospodarstwie
Umiejętności dziecka:
-używa zwrotów grzecznościowych
-wykonuje ćwiczenia oddechowe
-interesuje się nową porą roku
-słucha uważnie wiersza
-zna i wymieni oznaki przedwiośnia
-buduje logiczne wypowiedzi
-rysuje mazakami na określony temat
-sprząta przybory
-reaguje na sygnały
-uczestniczy w zabawie pantomimicznej
-prawidłowo wykonuje ćwiczenia oddechowe
-w sposób właściwy porozumiewa się z innymi
-prawidłowo przelicza, segreguje i porównuje liczebność zbioru
-rytmizuje tekst
-powtarza fragmenty lub całość wiersza
-mówi wiersz z pamięci na forum grupy
-układa melodie do prostych tekstów o wiośnie
-jest twórcze
-zna i bawi się przy piosence „Karuzela”
-kończy rozpoczęty wzór
-cierpliwie czeka na swoją kolej w zabawie
-szanuje prawa innych w zabawie
-wypowiada się nt. znaków wiosny
-składa obrazek w całość
-prawidłowo przelicza
-właściwie posługuje się liczebnikami porządkowymi
WIERSZ
PIOSENKA
"Kto puka do drzwi?"
https://www.youtube.com/watch?v=ZGZ-ZjH_UtE
KWIECIEŃ
Czego uczymy się w kwietniu w grupie pięciolatków?
Tydzień 31: Zabawy w teatr
Tydzień 32: Wielkanoc
Tydzień 33: Zwierzęta domowe
Tydzień 34: Moja miejscowość
Tydzień 35: Dbamy o Ziemię
Umiejętności dzieci:
- samodzielne organizuje sobie czas
-bawi się przy piosence „My jesteśmy krasnoludki”
-tworzy przeciwieństwa
-słucha uważnie wiersza
-odpowiada na pytania związane z teatrem
-aktywnie uczestniczy w zabawie ruchowej
-wykleja sylwetę kolorowym papierem
-samodzielnie wykonuje pracę plastyczną
-rysuje po śladzie i precyzyjnie koloruje
-odgaduje bajkowe zagadki
-bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-bawi się bezpiecznie razem z innymi
-przestrzega zasad
-śpiewa na podanych sylabach
-tworzy własne opowiadanie
-powtarza określone zdania
-ilustruje treść wiersza sylwetami
-buduje dłuższe wypowiedzi
-potrafi się koncentrować
-rozpoznaje i nazywa ptaki
-określa prawdziwość treści bajki
-śpiewa piosenkę
-w sposób właściwy posługuje się głosem
-bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-przelicza sylaby i koloruje odpowiednią ilość oczek
-prawidłowo przelicza liczebnikami głównymi i porządkowymi
PIOSENKA
"Z jajkiem i zającem"
https://www.youtube.com/watch?v=GxNEUPCe458
MAJ
Czego uczymy się w maju w grupie pięciolatków?
Tydzień 36: Jestem Polakiem i Europejczykiem
Tydzień 37: Na majowej łące
Tydzień 38: Gdzie pracują rodzice
Tydzień 39: Kocham Mamę i Tatę
Umiejetności dziecka:
-sprząta po skończonej zabawie
-rozpozna flagę Polski
-słucha utworów muzycznych
-zna symbole narodowe
-zachowuje właściwą postawę podczas słuchania hymnu Polski
-samodzielnie wykonuje godło Polski
-dzieli się spostrzeżeniami z obserwacji przyrodniczych
-koloruje wybrane obrazki miast Polski
-wskazuje właściwy obrazek po opisie słownym
-bawi się zgodnie z innymi
-zna i przestrzega zasad
-słucha opowiadania o Europie
-bawi się przy piosence
-słucha uważnie opowiadania
-wymieni charakterystyczne cechy danego kraju UE
-rozpozna hymn Unii
-dopasowuje kraj do flagi
-śpiewa fragmenty hymnu
-przestrzega zasad bezpieczeństwa
-reaguje na polecenia nauczyciela
-samodzielnie wykonuje pracę
-jest spostrzegawcze
-bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-interesuje się krajami europejskimi
-buduje z klocków
-podaje właściwe wyniki dodawania i odejmowania
WIERSZ
PIOSENKA
"Dziękuję Ci mamo, dziękuję CI tato!"
https://www.youtube.com/watch?v=j09kDRPi3tE
CZERWIEC
Czego uczymy się w czerwcu w grupie pięciolatków?
Tydzień 40: Święto dzieci
Tydzień 41: Muzyka wokół nas
Tydzień 42: Czym podróżujemy
Tydzień 43: Wakacje
Tydzień 44: Smaki lata
Umiejętności dziecka:
-kontroluje głos podczas zabawy
-odgaduje o kim była mowa po opisie słownym
-nazywa rysowaną figurę
-powtarza fragmenty wiersza
-mówi wiersz z pamięci na forum grupy
-szybko ustawia się w pary i trójki
-precyzyjnie wycinana elementy puzzli
-jest sprawne i szybkie
-reaguje na sygnały nauczyciela
-powtarza rymowankę
-bawi się i śpiewa
-szanuje zabawki przedszkolne
-bawi zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
-kontynuuje podany rytm z figur
-słucha wiersza o prawach dzieci
-buduje logiczne wypowiedzi nt. praw
-gra na instrumentach perkusyjnych
-postępuje wg instrukcji
-reaguje na zmianę sygnału
-bawi się przy rymowance
- precyzyjnie koloruje postać chłopca
-bawi się zgodnie z innymi
-używa zwrotów: proszę, przepraszam, dziękuje
-bawi się przy znanej dzieciom piosence
-słucha uważnie wiersza
-wskazuje właściwie kierunki; lewy i prawy
PIOSENKA
"Kocham lato!"
https://www.youtube.com/watch?v=AMHERjgWdgI