Kontakt
Miejskie Przedszkole Tęczowy Zakątek w Chełmnie

MYSZKI

  

 

 

 


 

MYSZKI

                                                           Wych. mgr Wioleta Szczerba

 

Drodzy Rodzice

Serdecznie zapraszam na zebranie organizacyjne, które odbędzie się w piątek (02.09) o godz. 15:30, w sali na I piętrze.

 

 

WRZESIEŃ

 

WRZESIEŃ ... - Szkolne Blogi

 

 

Tematyka kompleksowa w miesiącu wrześniu:

 

 

I „Co słychać w przedszkolu”

II „Jak być bezpiecznym?”

III „Jakie są moje supermoce?”

IV „Co się zmienia jesienią?”

V „Jak jesienią dbać o zdrowie?”

 

 

W tym miesiącu dzieci dowiedzą się:

− jakie imiona noszą ich rówieśnicy,

− jak ich rówieśnicy spędzili wakacje,

 − jakie zasady obowiązują w przedszkolu ,

− jakie zabawki są w sali przedszkolnej,

- jak wyglądają ich znaczki rozpoznawcze,

 − jak nazywają się instrumenty perkusyjne i jakie dźwięki wydają, 

 − kto pracuje w przedszkolu,

 − jakie pomieszczenia są w przedszkolu ,

− jakie dźwięki można usłyszeć w przedszkolu ,

− jak nazywają się wybrane części ciała człowieka ,

− co to znaczy grupa przedszkolna,

− czym ludzie różnią się między sobą,

- dlaczego ważna jest znajomość swojego nazwiska i adresu zamieszkania,

 − jakie zasady bezpieczeństwa obowiązują w domu, w drodze do przedszkola i w sali przedszkolnej ,

− jakie służby udzielają pomocy w razie wypadku ,

− jak wyglądają pojazdy uprzywilejowane,

− jak w bezpieczny sposób należy przechodzić przez pasy,

− jak wezwać pomoc ,

− na jakim świetle przechodzimy na pasach, a na jakim stoimy,

- co to są czyjeś mocne strony ,

− jakie one same mają mocne strony,

 − jak rozwijać swoje zainteresowania i talenty,

− dlaczego ruch jest ważny dla zdrowia,

 − jak można odprężyć się i zrelaksować ,

− jaki zmysłami poznajemy świat i jakie są ich nazwy ,

− jak nazywają się podstawowe emocje,

− dlaczego należy mówić o swoich uczuciach,

 − jak radzić sobie ze złością,

− na co zwracać uwagę podczas jesiennego spaceru,

− jakie są oznaki jesieni w parku, w lesie, a jakie w sadzie i ogrodzie ,

− jak wyglądają liście klonu i kasztanowca ,

− które grzyby są jadalne, a które trujące,

− jak wyglądają i jak smakują wybrane owoce i warzywa,

- co oznacza słowo zdrowie ,

− jak myć ręce i dlaczego do mycia rąk należy używać mydła,

− jak należy dbać o zdrowie ,

− dlaczego należy pić wodę,

− co należy jeść, aby być zdrowym,

− jakie znaczenie ma ruch dla zdrowia,

− co to znaczy spiżarnia ,

− jakie przetwory przygotowują ludzie na zimę.

 

 

 

Wiersz

Mouse Big Ears Stock Illustrations ? 366 Mouse Big Ears Stock  Illustrations, Vectors & Clipart - Dreamstime

 

My jesteśmy Myszki małe.

o czym wiecie doskonale.

Kiedy serek zobaczymy,

uśmiechnięte mamy miny

 

Tańczyć, śpiewać potrafimy,

Chętnie razem się bawimy.

Każdy mile jest widziany,

bo my wszystkich tu kochamy

 

 

  PIOSENKA

Miejska Biblioteka Publiczna w Kobyłce - Małe czerwone jabłuszko.

Małe czerwone jabłuszko
Tańczy pod drzewem i gruszką.
Za rączki się trzymają i wkoło obracają.
Za rączki się trzymają i wkoło obracają.

Małe czerwone jabłuszko
Tańczy pod drzewem i gruszką.
Jabłuszko podskakuje, a gruszka przytupuje.
Jabłuszko podskakuje, a gruszka przytupuje.

Małe czerwone jabłuszko
Tańczy pod drzewem i gruszką.
W rączki klaszcze jabłuszko
razem z dojrzałą gruszką.
W rączki klaszcze jabłuszko
razem z dojrzałą gruszką.

Małe czerwone jabłuszko
Tańczy pod drzewem i gruszką.
Biegną sobie dokoła, jabłuszko gruszkę woła.
Biegną sobie dokoła, jabłuszko gruszkę woła

 

PASOWANIE NA PRZEDSZKOLAKA

 

 

Otwórz zdjęcieOtwórz zdjęcie

 

 

 

 

SPOTKANIE Z POLICJANTKĄ

                                   Otwórz zdjęcie

 

 

Otwórz zdjęcie

 

PAŹDZIERNIK

 

Październik - Październik - 2017 - Teraz w Ogrodzie... - Informacje dla  zwiedzających - Ogród Botaniczny UMCS - Strona główna UMCS

 

 

Tematyka kompleksowa w miesiącu październiku:

I „Kto pracuje w przedszkolu”

II „Co mogę robić jesienią?”

III „Jakie plany na jesień mają zwierzęta?”

IV „Jakie są moje obowiązki?”

 

 

W tym miesiącu dzieci dowiedzą się:

- jakie zadania wykonuje nauczyciel,

− jak wygląda nauczyciel ,

− kto może być nauczycielem,

 − co lubi nauczyciel z przedszkola ,

− kto jeszcze pracuje w przedszkolu,

− czyim świętem jest Dzień Edukacji Narodowej oraz komu i jak składamy wtedy życzenia ,

− jaki prezent można ofiarować nauczycielowi w dniu jego święta,

- jakie zabawy są charakterystyczne dla jesieni

− jakie cechy ma jesienna pogoda,

 − jak należy ubierać się jesienią ,

− jakie czynności sprzyjają zdrowiu,

 − co to jest wiatr i jak go można wywołać,

− jakie przedmioty unosi wiatr,

− czy rośliny lubią wiatr ,

− jakie znaczenie ma wiatr,

 − w jakie zabawy można się bawić z jesiennym wiatrem,

- jak wyglądają i jakie zwyczaje jesienią mają wybrane zwierzęta, m.in. wiewiórki, niedźwiedzie, ptaki, zające i jeże,

− które ptaki przylatują na zimę do Polski, a które odlatują z Polski do ciepłych krajów,

 − jakie są głosy różnych ptaków ,

− jakie są jesienne przysmaki wiewiórek, zajęcy, jeży i ptaków,

− jak jesienią zmieniają się futra wiewiórki i zająca,

 − które zwierzęta zasypiają na zimę, a które nie zasypiają ,

− jakie dźwięki i odgłosy można usłyszeć jesienią w lesie,

− co to znaczy rodzina,

− jak nazywają się członkowie rodziny,

− co to są obowiązki i dlaczego należy się z nich wywiązywać,

− jakie czynności najczęściej wchodzą w zakres obowiązków,

− co to jest drzewo genealogiczne,

 − jakie prawa i obowiązki mają dzieci,

− czym się różnią lub w czym są podobne obowiązki mieszkańców miasta i mieszkańców wsi,

− jakie są charakterystyczne cechy miejscowości, w której mieszkają dzieci.

 

 

WIERSZ

kolorowanka śliweczka , rysunek do druku śliweczka

 

WPADŁA GRUSZKA DO FARTUSZKA,

WPADŁY JESZCZE DWA JABŁUSZKA.

a ŚLIWECZKA WPAŚĆ NIE CHCIAŁA

BO ŚLIWECZKA NIE DOJRZAŁA

 

 

 

PIOSENKA

Kalosze damskie ? na co zwrócić uwagę przy zakupie? | Fashion blog  eobuwie.com.pl

 

 

„Tańczące kalosze”


1. Tańczą,tańczą dwa kalosze
w błocie i w kałuży.
Słonko zerka obrażone-
chyba się zachmurzy


Ref: Oj,dana chlap, chlapu chlap/ x4


2. I już deszczyk leci z chmurek,
tańczy z kloszami.
Krople deszczu podśpiewują:
bal jesienny mamy.


Ref: Oj,dana kap, kapu kap/ x4

 

LISTOPAD

Wiersz ?Listopad? ? Przedszkole Miejskie nr 46 w Sosnowcu

 

Tematyka kompleksowa w miesiącu listopad:

I „Manipulujemy i konstruujemy”

II „Co powinienem wiedzieć o Polsce?”

III „Jaki jest mój kraj?”

IV „Gdzie można zobaczyć Małą Niedźwiedzicę i Wielką Niedźwiedzicę?”

 

W tym miesiącu dzieci dowiedzą się:

− poznają pojęcia określające położenie przedmiotów w przestrzeni i ich używa: na, pod, za, przed,

- zna podstawowe figury geometryczne: koło, kwadrat, trójkąt,

- klasyfikuje przedmioty według kształtu,

- potrafi kontynuować rozpoczęty rytm: koło, kwadrat, koło, itd. ,

- układa płaskie kompozycje według własnego pomysłu z różnorodnego materiału (kasztanów, żołędzi),

- jakiej są narodowości i jak się nazywa kraj, w którym mieszkają,

− jakie symbole narodowe ma Rzeczpospolita Polska ,

− jak wygląda flaga Polski i co symbolizują kolory na fladze – biały i czerwony ,

− jak wygląda godło Polski,

− jak brzmi hymn narodowy Polski ,

− dlaczego obowiązkiem każdego Polaka jest otaczanie symboli narodowych szacunkiem i czcią ,

- co to jest legenda ,

− czy wszystkie smoki wyglądają tak samo ,

− z jakich potraw słyną wybrane regiony Polski,

- jaki jest kosmos ,

− jak wygląda Układ Słoneczny,

− jak nazywają się planety krążące wokół Słońca,

 − jak wyglądają Słońce i gwiazdozbiór Wielka Niedźwiedzica ,

− jak wygląda Księżyc,

− jak nazywa się planeta, na której mieszkamy,

− co to jest planetarium i co w nim można zobaczyć ,

− jak wygląda rakieta i czym zajmuje się kosmonauta.

 

 

Wiersz

Płaczący Rysunek Ilustracja Chmury Deszczowej Ilustracji - Ilustracja  złożonej z ilustracje, jesienny: 196281262

 

"Pada deszczyk".

Pada deszczyk, pada

od samego rana.

Pada deszczyk, pada,

zmoczył nam ubrania.

 

Przestań wreszcie płakać

chmurko nadąsana,

baw się razem z nami

- hopsa, hopsa, dana.

 

 

Piosenka

 

Liście miłosne ? Słowa i Obrazy

„Kolorowe listki”

Kolorowe listki z drzewa spaść nie chciały.

Kolorowe listki na wietrze szumiały.

Szu, szu, szu, szumiały wesoło.

Szu, szu, szu, wirowały wkoło.

Kolorowe listki bardzo się zmęczyły.

Kolorowe listki z drzewa zeskoczyły.

Hop, hop, hop, tak sobie skakały.

Hop, hop, hop, wkoło wirowały.

Kolorowe listki spadły już na trawę.

Kolorowe listki skończyły zabawę.

Cicho, sza, listki zasypiają.

Cicho, sza, oczka zamykają.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PIOSENKA  "MYSZKA FRANCISZKA"

Myszka Franciszka

DIGI- DIGI BUM!

Co dzień od rana

Robi dziwny szum!

 

Digi-digi, BUM-BUM-BUM!

Digi-digi BAM–BAM-BAM!

Chyba więcej nie wytrzymam

Ja już dosyć mam!!!

Światełko  -  wiersz Iwony Salach.
Przez ulicę idą dzieci
Gdy zielone światło świeci.
Kiedy żółte się zapali
Uważają nawet mali.
Gdy zobaczysz zaś czerwone
Czekaj grzecznie na zielone.

Tęcza nad łąką - piosenka

1 .Ogromna chmura zakryła słońce,
  lecą na ziemię deszczu kropelki.
  Mokną biedronki, mokną zające,
  małym ślimakom mokną muszelki.

Ref. Tęcza, tęcza jaka ładna,
            błyszczy w górze kolorami.
             Weźmy wszyscy się za ręce
     namalujmy tęczę sami.

     2.  Zza wielkiej chmury wybiegło słońce,
 wpadło na łąkę tyle promieni.
        Patrzą biedronki, patrzą zające,
to kolorami tęcza się mieni.

Ref. Tęcza, tęcza...


,,Wpadła gruszka"  - wiersz - wyliczanka

Wpadła gruszka do fartuszka,
A za gruszką dwa jabłuszka,
Lecz śliweczka wpaść nie chciała,

Bo śliweczka niedojrzała.

„PAC GRUSZKA DO FARTUSZKA”   -  PIOSENKA  muzyka: A. Szaliński  słowa: S. Karaszewski

I. Pod owocami zgina się grusza
Wiatr konarami gruszy porusza
Ref. Pac gruszka, pac gruszka hop do fartuszka
Pac gruszka, pac gruszka hop do fartuszka
II. Spadają gruszki od soku miękkie
Nad gruszką krąży osa i szerszeń!
Ref. Pac gruszka....
III. Ja choć nie jestem szerszeniem osą,
Też lubię gruszki pachnące rosą.
Ref. Pac gruszka.....
IV. Stanę pod gruszą i w mój fartuszek
Dla wszystkich dzieci nazbieram gruszek.

 

PAŹDZIERNIK

Pierwszy dzień jesieni ? kalendarzowy, astronomiczny i metereologiczny  początek jesieni | Jaworzno - Portal Społecznościowy - jaw.pl | Jaworzno

 

Tematyka:

1. Dbamy o zdrowie

              2. Jesienią w parku i w lesie

                     3. Zabawy na jesienne wieczory

4. Jesienna pogoda

 

ZADANIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE:

- rozwijanie kompetencji językowych

- poszerzanie słownika dzieci na podstawie pojęć nadrzędnych

- rozumienie znaczenia wyrażenia zdrowe odżywianie się

rozpoznawanie i podawanie nazw części garderoby

- rozumienie konieczności dostosowania ubioru do warunków atmosferycznych

- rozumienie znaczenia jedzenia owoców dla zdrowia człowieka

- kształtowanie rozumienia liczby w aspekcie kardynalnym

- przeliczanie w zakresie 1-3

- podnoszenie kompetecji matematycznych

- określanie, ile jest elementów

- kształtowanie koordynacji wzrokowo- ruchowej

- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią i wiązanie ich z aktualną porą roku

- kształtowanie umiejetności analizy i syntezy sylabowej

- rozpoznawanie zwierząt i podawanie ich nazw

- poznanie zwyczajów zwierząt szykujących sie do zimy

- nabywanie odwagi w malowaniu reką

- kształtowanie słuchu i poczucia rytmu

- utrwalanie nawyków higenicznych i porządkowych

- doskonalenie wyobraźni ruchowej poprzez zabawę przy muzyce

- współdziałanie z rówieśnikami w zabawie

- obdarzanie uwagą dzieci i nauczyciela podczas zabawy

- rozpoznawanie zjawisk atmosferycznych

- próby tworzenia deszczowej muzyki podczas gry na instrumentach

LISTOPAD:

Pogoda na listopad 2012. Długoterminowa prognoza pogody - Podroze.se.pl

TEMATYKA:

1. Listopadowe wspomnienia

2. Zwierzęta domowe

3. Zimno, coraz zimniej

4. Kim będę, jak dorosnę?

CELE DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE:

- podawanie nazw członków rodziny

- kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat zawodów

- zachęcanie dzieci do rozmów z rodzicami na temat ich ulubionych zabaw i zabawek z dzieciństwa

- kształtowanie postawy szacunku wobec osób starszych

- budowanie poczucia sprawstwa

- próba posługiwania się określeniami niższy, wyższy

- kształtowanie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej imion

- kształtowanie nawyku prawidłowego oddechu

- zapoznanie z pojęciami galeria, wystawa- rozumienie wieloznaczności słów

-wdrażanie do zgodnego współdziałania

- różnicowanie wielkości duży, większy, największy oraz mały, mniejszy i najmniejszy

- zachęcanie do wypowiedzi zdaniowych

- kształtowanie myślenia przyczynowo- skutkowego

- próby opisywania wyglądu zwierzęcia

- doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej

- kształtowanie potrzeby opiekowania się zwierzętami

- preliczanie w zakresie 1-3

- określanie własnych emocji i radzenie sobie z nimi

- grupowanie przedmiotów ze względu na ich wielkość

- rozwijanie umiejętności rysowania

- doskonalenie umiejętności śpiewu

- doskonalenie rozpoznawania głosów zwierząt domowych

- rozwijanie właściwych zachowań społecznych

- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej

- doskonalenie umiejętności liczenia i porównywania liczebności zbiorów

- rozwijanie sprawności manualnej

- ćwiczenia mięśni narządów mowy na wyrazach dźwiękonaśladowczych

- posługiwanie się określeniami : miękki, szorstki

- rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej i motorycznej

- poznanie zasad odpowiedzialnego dokarmiania zwierząt

- zapoznanie z pracą kucharza, murarza, krawca i malarza

- usprawnianie percepcji wzrokowej i słuchowej

- nabywanie umiejętności posługiwania się pojęciami dłuższy, krótszy

- wdrażanie do współdziałania w grupie

- kształtowanie myślenia logicznego

- rozwijanie ekspresji ruchowej poprzez zabawy 

GRUDZIEŃ

 

Święty Mikołaj, Gorąca Czekolada

 

Tematyka:

1.Grudniowe życzenia

2.Święta za pasem

3. Świąteczne tradycje

 

 

ZADANIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE:

-Rozwijanie wyobraźni i ekspresji twórczej – wykonanie pracy plastycznej przedstawiającej wymarzony prezent.

-Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego – opowiadanie historyjki obrazkowej.

-Używanie określeń: mały, mniejszy, najmniejszy, duży, większy, największy.

-Porządkowanie obiektów – układanie sekwencji rosnących lub malejących.

-Zapoznanie ze zwyczajem mikołajkowymi.

-Zapoznanie z pracą kucharza – poznanie narzędzi i przyborów potrzebnych do wykonywania tego zawodu.

-Uwrażliwianie zmysłów poprzez zabawy usprawniające percepcję wzrokową i słuchową.

-Poznanie pracy krawca – czynności, jakie wykonuje i potrzebnych przyborów.

-Nabywanie umiejętności posługiwania się pojęciami dłuższy, krótszy, zachęcanie do porównywania przez odmierzanie.

-Malowanie na dużej powierzchni – zabawy farbą i różnymi narzędziami malarskimi.

-Rozwijanie ekspresji ruchowej poprzez zabawy parateatralne.

-Nauka wykonywania czynności porządkowych – pomoc w pracach domowych.

-Wykonanie ozdób choinkowych – rozwijanie sprawności manualnej.

-Kształtowanie poczucia estetyki.

-Doskonalenie umiejętności różnicowania długości oraz stosowania określeń: długi, krótki.

-Dostrzeganie regularności, odwzorowywanie i kontynuowanie rytmów.

-Zapoznanie z tradycjami Bożego Narodzenia – pieczenie pierniczków.

-Wytwarzanie uczucia radosnego oczekiwania na Boże Narodzenie podczas wspólnego ubierania choinki.

-Rozumienie określeń: na górze, na dole, wysoko, nisko.

-Poznawanie zwyczajów świątecznych – składanie życzeń.

-Wytwarzanie uczucia radosnego oczekiwania na Boże Narodzenie.

-Wzbogacenie wiedzy na temat zwyczajów związanych ze świętami Bożego Narodzenia – potrawy wigilijne.

-Wdrażanie do kulturalnego zachowania przy stole.

 

 


 

STYCZEŃ

Śnieg, Bałwan, Przeziębienie, Zima 

 

 

Tematyka:

1.WITAMY NOWY ROK

2. ŚWIĘTO BABCI I DZIADKA

3. FERIE ZIMOWE

4. FERIE ZIMOWE

 

ZADANIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE:

-Wiązanie zmian zachodzących w przyrodzie z aktualną porą roku.

-Rozumienie konieczności zabezpieczania się przed mrozem.

-Rozwijanie wyobraźni i pomysłowości.

-Wyzwalanie ekspresji twórczej (plastycznej, muzyczno-ruchowej).

-Posługiwanie się nazwami kolorów podstawowych i pochodnych.

-Doskonalenie umiejętności klasyfikowania ubrań na letnie i zimowe.

-Rozumienie potrzeby doboru ubrania do warunków atmosferycznych.

-Budowanie wypowiedzi zrozumiałej dla otoczenia.

-Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego.

-Wyrażanie nastroju poprzez taniec oraz grę na instrumentach.

-Identyfikowanie i podawanie nazw własnych stanów emocjonalnych.

-Rozwijanie zachowań sprzyjających dobremu zdrowiu – hartowanie.

-Porównywanie kształtów, łączenie takich samych elementów w pary.

-Rozumienie postawy szacunku wobec osób starszych.

-Usprawnianie małej motoryki – zabawy paluszkowe.

-Dostrzeganie ważnej roli dziadków w życiu dzieci.

-Rozwijanie kompetencji językowej – tworzenie zdrobnień.

-Wdrażanie dzieci do okazywania szacunku poprzez pamięć o bliskiej osobie.

-Doskonalenie umiejętności posługiwania się klejem.

-Wdrażanie do świadomego przygotowywania niespodzianek z okazji święta dziadków.

-Doskonalenie pamięci wzrokowej poprzez wykonanie pracy według wzoru.

-Nabieranie wiary we własne umiejętności.

-Pokonywanie nieśmiałości podczas występów na forum grupy.

-Poznanie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw zimowych.

-Kształtowanie percepcji wzrokowej i logicznego myślenia w trakcie układania obrazków w odpowiedniej kolejności.

-Rozwijanie wrażliwości muzycznej.

 

TANIEC

"Nie chcę cię"
sł. i muz. tradycyjne


Nie chcę cię, nie chcę cię,
nie chcę cię znać. (dzieci cofają się małymi kroczkami)
Chodź do mnie, chodź do mnie,
rączkę mi dać. (dzieci przybliżają się do siebie)
Prawą mi daj, lewą mi daj, (dzieci podają sobie ręce)
i już się na mnie nie gniewaj. (dzieci, trzymając się za ręce, robią obrót)

 

PIOSENKA

"Babciu, droga babciu..."

Babciu, droga babciu, powiedz mi,

czy potrafisz zrobić to, co my?

My tupiemy - tup, tup, tup,

teraz babciu Ty to zrób!

 

Babciu, droga babciu, powiedz mi,

czy potrafisz zrobić to, co my?

My skaczemy - raz, dwa, trzy,

teraz babciu podskocz Ty!

 

Dziadku, drogi dziadku, powiedz mi,

czy potrafisz zrobić to, co my?

My klaszczemy - raz, dwa, trzy,

teraz dziadku zrób to Ty!

 

Dziadku, drogi dziadku, powiedz mi,

czy potrafisz zrobić to, co my?

My całuski damy Ci,

teraz dziadku daj nam Ty!

 

WIERSZ

"Pędzą wnuki ulicami..."

Pędzą wnuki ulicami
z ogromnymi laurkami.
Te laurki pełne kwiatków
są dla wszystkich babć i dziadków.

 


 

LUTY

Drzewa, Las, Kabina, Dom, Śnieg

Tematyka:

1.Bale, bale w karnawale

2. Baśnie, bajki, legendy

3.Wynalazki

4. W dawnych czasach

 

ZADANIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE:

 

-Rozumienie pojęcia karnawał; kształtowanie umiejętności klasyfikowania pojazdów według określonej cechy.

-Doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 1–4; poszerzanie zakresu liczenia.

-Poznanie pracy fryzjera – czynności, jakie wykonuje i akcesoriów, które są mu potrzebne.

-Podawanie nazw strojów balowych.

-Rozwijanie pomysłowości i wyobraźni – wykonanie maski karnawałowej.

-Kształtowanie prawidłowej reakcji na sygnał.

-Rozumienie i określanie cech przedmiotów: wielkość, kształt, kolor.

-Poznanie i wykonanie ozdób karnawałowych; ozdabianie sali.

-Rozwijanie zainteresowania książką.

-Wypowiadanie się na temat książki przyniesionej do przedszkola – budowanie wypowiedzi zrozumiałych dla otoczenia.

-Wdrażanie do uważnego słuchania bajki czytanej przez N.

-Rozpoznawanie i podawanie imion / nazw bohaterów znanych bajek.

-Zapoznanie z wyglądem pierwszych rowerów.

-Ćwiczenie spostrzegawczości – dostrzeganie różnic między obrazkami.

-Zapoznanie dzieci z różnymi sposobami komunikowania się – wzywanie pomocy w górach.

-Rozwijanie spostrzegawczości słuchowej – rozpoznawanie dźwięków i podawanie nazw przedmiotów, które je wydają.

-Rozpoznawanie i podawanie nazw figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt.

-Rozwijanie wyobraźni i pomysłowości.

-Kształtowanie spostrzegawczości, refleksu i umiejętności kojarzenia.

-Rozwijanie ciekawości poznawczej; oglądanie książek z dinozaurami.

-Doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami; dbanie o bezpieczeństwo.

-Podawanie nazw czynności i nastrojów przedstawionych na obrazkach.

-Rozpoznawanie i podawanie nazw zwierząt przedstawionych na schematycznych obrazkach.

 

WIERSZ

"Karnawał"
Anna Rżysko-Jamrozik

 

W karnawale
same bale:
koty w nowych futerkach
na dachach tańczą oberka.
Pląsają psy w szalikach,
koń na biegunach bryka,
a wystrojone wrony
czeszą ogony.
Wróble próbują śpiewać,
radośnie szumią drzewa,
skaczą zające po polu,
a dzieci tańczą
– w przedszkolu.

 

PIOSENKA

"Strach na wróble u fryzjera"

 

1.      Po fryzurę do fryzjera,

      Strach na Wróble się wybiera.

Za nim leci wróbli stado,

by strachowi służyć radą.

     Ref. Najpierw myju, myju  głowę,

            myć szamponem wyborowym.

           Potem grzywkę, Panie Strachu,

           nożyczkami: ciachu, ciachu  x2

 2.      Fryzjer zgina się w ukłonie:

- Witam pięknie w mym salonie.

Czeka szczotka i grzebienie,

zaraz pana w księcia zmienię. 

 

MARZEC:

Żuczki | Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1 w Nowym Dworze Mazowieckim

 

TEMATYKA: 

1. W marcu jak w garncu

2. Porządki w ogrodzie

3. Witaj, wiosno!

4. Zwierzęta na wiejskim podwórku

 

CELE DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE:

- zapoznanie z charakterystycznymi zjawiskami pogodowymi wystepującymi w okresie przedwiośnia 

- posługiwanie sie wyrazami - deszcz, wiatr, słońce

- zapoznanie i rozumienie przysłowia W marcu jak w garncu

- rozumienie konieczności dostosowania ubrania do temperatury otoczenia

- dostrzeganie zjawisk zachodzących w okreśie przedwiośnia

- utrwalenie pojęcia opadać i unosić się

- rozumienie wyrażenia kalendarz pogody

- posługiwanie się nazwami deszcz, wiatr, słońce

- posługiwanie się określeniami ciepłe, zimne

-n zwiększanie pojemności życiowej płuc 

- rozpoznawanie i podawanie nazw pierwszych oznak wiosny

- zapoznanie z wyglądem i nazwą kwiatka- przebiśnieg

- malowanie dużej powieszchni

- poznanie pracy ogrodnika jego wyglądu i akcesoriów

- przelicznie w granicach możliwości dzieci

- wdrażanie do wykonywania prostych prac porządkowych w ogrodzie przedszkolnym

- wyjaśnianie pojęcia sianie

- poznanie różnych roślin cebulkowych

- zakładanie zielonego ogródka w sali

- dostrzeganie różnicy między sianiem a sadzeniem

- kształtowanie prawidłowej postawy 

- rozpoznawanie i podawanie nazw pierwszych przejawów wiosny

- poszerzanie słownictwa o określenia : miekkie, miłe, puszyste

- rozumienie wieloznaczności słów: kotki, pączki

- rozpoznawanie i podawanie nazw ptaków: skowronka, bociana, jaskólki

- doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej

- rozpoznawanie i podawanie nazw emocji

- zapoznanie z wyglądem i nazwami pierwszych wiosennych kwiatów: krokusów, tulipanów, hiacyntów

- wzbogacanie wiedzy na temat polskich zwyczajów ludowych- topienia Marzanny

- doskonalenie posługiwania się nożyczkami

- wdrażanie do zdrowego stylu życia

- umiejętności sluchania i spiewania piosenek

- rozpoznawanie i podawanie nazw zwierząt z wiejskiego podwórka

- kształtowanie umiejętności rozróżniania i podawania nazw zwierząt hodowlanych i ich domów

- zapoznanie z nazwami: buda, stajnia, kurnik

- stymulowanie rozwoju mowy

- rozpoznawanie i podawanie nazw zwierząt dorosłych i młodych 

- doskonalenie czynności podstawowych : chodu, biegu, skoku, utrzymywania równowagi

- poszerzanie wiedzy przyrodniczej na temat pokarmów zwierząt

-porównywanie liczebności zbiorów

PIOSENKA:

HEY ZIELONA ŻABKO

Hej, zielona żabko, 

Miło poznać cię.

Ładnie sobie skaczesz.

Skakać naucz mnie.

Hej, złota rybko,

Miło poznać cię.

Ladnie sobie pływasz, 

Pływać naucz mnie. 

Hej, żółta pszczoło, 

Miło poznać cię.

Ładnie sobie fruwasz,

Fruwać naucz mnie.

 

WIERSZ

CHODZI KURKA

Chodzi kurka po ogródku,

małe ziarno trzyma w dzióbku.

A dla kogo? A dla dzieci, 

co gromadka za nią leci. 

Po ogródku chodzi kurka

i pazurkiem czyści piórka,

a za kurką kogut - tatko

pilnie strzeże swego stadka.

KWIECIEŃ

29 kwietnia ciekawostki - zbiór najciekawszych wydarzeń

TEMATYKA:

1. Wielkanoc

2. Praca rolnika

3. Dbamy o naszą planetę

4. Tajemnice książek

Cele dydaktyczno-wychowawcze:

 

Zapoznanie z charakterystycznymi elementami związanymi z Wielkanocą

Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania czytanego przez N.

Poznanie polskich zwyczajów związanych z Wielkanocą

Poznanie określeń: pisanka, kraszanka, święconka

Łączenie opisu słownego z przedmiotem – rozwiązywanie zagadek

Poznanie tradycji święcenia pokarmów w wielką sobotę

Zwrócenie uwagi na estetyczny wygląd koszyczka wielkanocnego

Kształtowanie umiejętności klasyfikowania ze względu na jedną cechę

Posługiwanie się nazwami kolorów podstawowych

Przybliżenie dzieciom tradycji malowania jajek

Ćwiczenia rozluźniające i zwiększające ruchomość w stawach

Liczenie w dostępnym zakresie

Budowanie wypowiedzi na temat świątecznych potraw – praca z obrazkiem

Kształtowanie umiejętności właściwego zachowania się przy stole

Poznanie pracy rolnika – czynności, jakie wykonuje i potrzebnych mu narzędzi

Wiązanie opisu słownego z obrazkiem

Opowiadanie historyjki obrazkowej zgodnie z chronologią zdarzeń, używanie określeń: na początku, potem, na końcu

Porównywanie liczebności zbiorów

Odwzorowywanie liczebności za pomocą zbiorów zastępczych

Rozwijanie motoryki małej

Zapoznanie z wyglądem i nazwami pojazdów

Wzmacnianie mięśni grzbietu

Poznanie produktów, które powstają z mleka

Rozumienie znaczenia jedzenia nabiału dla zachowania zdrowia

Klasyfikowanie przedmiotów według dwóch cech

Wdrażanie do utrzymywania porządku w swoim otoczeniu

Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za przyrodę

Wdrażanie do utrzymywania porządku w swoim otoczeniu

Wskazywanie właściwych i niewłaściwych zachowań wobec przyrody

Rozwijanie sprawności manualnej i inwencji twórczej

Kształtowanie umiejętności wykorzystywania różnych materiałów w pracy plastycznej

Rozwijanie mowy i koncentracji uwagi – opowiadanie historyjki obrazkowej zgodnie z chronologią zdarzeń

Tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez eksperymentowanie

Nabywanie sprawności ruchowej i zwinności

Wdrażanie do utrzymywania porządku

Kształtowanie umiejętności klasyfikowania według określonej cechy

Kształtowanie u dziecka śmiałości i odwagi poprzez prezentowanie przed grupą swojej ulubionej książki

Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat ulubionych książek

Rozbudzanie ciekawości badawczej – sprawdzanie różnych faktur papieru

Rozwijanie zainteresowania książkami

Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat obrazka oraz wysłuchanego tekstu

Układanie i opowiadanie historyjki obrazkowej zgodnie z chronologią zdarzeń

Doskonalenie umiejętności liczenia

Zapoznanie z pracą sprzedawcy w księgarni

Poznanie określeń: okładka, strona, kartka, księgarnia

Rozwijanie sprawności koordynacyjnej (równowagi, orientacji wzrokowo-ruchowej)

Ukazanie różnorodności tematycznej książek

Rozwijanie zainteresowania książkami

Piosenka:

" Na wielkanoc"

Na Wielkanoc każdy zając maluje piusanki,

a po bazie biegnie razem z cukrowym barankiem

ref.: La,la,la,la,la,la z cukrowym barankiem.

Ma kurczątko ze święconką pleciony koszyczek, 

a ja wszystkim moim bliskim wesołych świąt życzę!

ref. La,la,la,la,la,la wesołych Świąt życzę.

 

WIERSZ:

"Rolnik"

Rolnik rano rusza w pole

orać pługiem czarną rolę.

Sieje zboże i buraki,

z których potem są przysmaki.

 

MAJ:

Maj Stock Vectors, Royalty Free Maj Illustrations | Depositphotos

TEMATYKA:

1. Polska to mój dom

2. W krainie muzyki

3. Wrażenia i uczucia

4. Święto mamy i taty

CELE DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE:

      Kształtowanie przynależności do rodziny.

Uwrażliwianie na potrzebę zapamiętywania nazwy ulicy, na której się mieszka.

Doskonalenie umiejętności liczenia.

Zabawy figurami geometrycznymi.

Podawanie nazwy swojej miejscowości.

Rozpoznawanie i podawanie nazw budynków charakterystycznych dla swojej miejscowości.

Kształtowanie tożsamości narodowej: mówimy po polsku, jesteśmy Polakami, nasz kraj to Polska.

Budzenie przywiązania do swojego kraju.

Poznanie flagi – symbolu narodowego.

Kształtowanie oraz wzmacnianie mięśni stóp i nóg, wyrabianie nawyku prawidłowej postawy ciała.

Poznanie godła – symbolu narodowego.

Ilustrowanie ruchem treści piosenki, reagowanie ruchem na zmiany tempa.

Czerpanie radości ze wspólnej zabawy.

Rozróżnianie dźwięków cichych i głośnych w trakcie zabaw z instrumentami perkusyjnymi.

Reagowanie na umówione sygnały.

Rozróżnianie i określanie dźwięków przyrody.

Zachęcanie do odpoczywania na łonie natury.

Poznanie zawodu dyrygenta.

Rozwijanie kreatywności ruchowej w trakcie zabaw muzycznych.

Doskonalenie percepcji i pamięci słuchowej podczas rozwiazywania zagadek słuchowych.

Zachęcanie do samodzielnego konstruowania instrumentów perkusyjnych.

Rozwijanie umiejętności rozumienia własnych uczuć.

Doskonalenie umiejętności słuchania i rozumienia tekstu opowiadania.

Zapoznanie ze sposobami radzenia sobie ze smutkiem.

Kształtowanie postaw prospołecznych, wdrażanie do empatii.

Zapoznanie ze sposobami radzenia sobie ze strachem.

Doskonalenie pamięci przez naukę krótkich rymowanek.

Kształtowanie umiejętności wyrażania emocji przez malowanie.

Rozpoznawanie nastrojów muzyczny.

Kształtowanie umiejętności wyrażania emocji przez ruch i muzykę.

Usprawnianie umiejętności ruchowych poprzez taniec.

Dostrzeganie roli taty i mamy w życiu dziecka.

Swobodne posługiwanie się pojęciami jakościowymi w rozmowie – dostrzeganie przeciwieństw.

Rozwijanie mowy poprzez swobodne wypowiadanie się na temat swoich rodziców.

Nabywanie umiejętności pracy z gliną.

Podawanie nazw członków rodziny.

Zauważanie fizycznych podobieństw.

Ukazanie codziennych obowiązków domowych.

Zachęcanie do pomagania rodzicom w codziennych obowiązkach.

Wdrażanie do zgodnej zabawy podczas wspólnych działań.

Zachęcania do kreatywności poprzez interpretację utworów muzycznych i literackich.

 

WIERSZ:

" Dla mamy i taty"

Mamo, mamo co Ci dam,

to serduszko, które mam,

a w serduszku miłość jest,

Mamo, mamo kocham Cię!

Tato,tato co Ci dam,

to serduszko, które mam,

a w serduszku miłość jest,

Tato,tato kocham Cię!

PIOSENKA:

" Tralala dla mamy i taty"

Moja mama jest kochana,

moja mama wszystko wie.

Kiedy do mnie się uśmiecha,

tak zaśpiewam jej.

ref. Tralala, trampampam,

najpiekniejszą mamaę mam.

Tralala, trampampam,

zaraz mamie buzi dam. 

W domu,sklepie , na spacerze

z moim tatą nie jest źle.

Gdy prowadzi mnie za rękę

to uśmiecham się.

ref. Tralala, trampampam,

wspaniałego tatę mam.

Tralala, trampampam,

mamie,tacie buzi dam.

 

CZERWIEC:

Czerwiec ilustracja wektor. Ilustracja złożonej z chmury - 39534369

TEMATYKA:

1. Dzień dziecka

2. Zwierzęta duże i małe

3. Lato

4. Wakacje

CELE DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE:


 

Uświadomienie dzieciom ich prawa do zabawy, nauki i rozwoju.

Kształtowanie umiejętności klasyfikowania ze względu na jedną lub dwie cechy.

Kształtowanie prawidłowej postawy wobec swoich obowiązków.

Wypowiadanie się na temat obowiązków domowych i przedszkolnych dzieci – zabawy parateatralne.

Wdrażanie do zgodnego współdziałania w zespołach i porozumiewania się umiarkowanym tonem głosu.

Zachęcanie do podejmowania prac plastycznych w małych zespołach.

Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat swoich marzeń.

Kształtowanie umiejętności cierpliwego wysłuchiwania innych.

Zapoznanie dzieci z wybranymi zwyczajami i zabawami ich rówieśników z różnych części świata.

Rozwijanie w sobie postawy szacunku dla inności fizycznej i kulturowej.

Poszerzanie wiedzy dzieci o nazwy zwierząt żyjących w polskich lasach: dzik, zając, lis, sarna.

Wdrażanie do szanowania zwierząt i ich miejsca zamieszkania.

Rozpoznawanie i podawanie nazw zwierząt mieszkających w zoo.

Rozwijanie kreatywności ruchowej poprzez naśladowanie gestem i ruchem wybranych zwierząt.

Określanie cech jakościowych i ćwiczenie umiejętności używania tych określeń.

Kształtowanie umiejętności porządkowania elementów od najmniejszego do największego i odwrotnie.

Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie latem.

Rozpoznawanie i podawanie nazw kolorów podstawowych i pochodnych.

Poznanie zjawisk atmosferycznych występujących w czasie burzy.

Zrozumienie podstawowej zasady bezpiecznego zachowania się w czasie burzy – chowania się do budynku.

Przypomnienie znaczenia wyrażenia kalendarz pogodowy.

Rozumienie znaczenia oznaczeń symbolicznych – posługiwanie się nazwami zjawisk atmosferycznych.

Utrwalenie wiedzy na temat letnich zjawisk atmosferycznych.

Rozpoznawanie na obrazkach krajobrazów: morze, góry, las.

Poznawanie Polski podczas zabawy tematycznej „wzdłuż Wisły”.

Poznanie charakterystycznych cech krajobrazu morskiego oraz sposobów spędzania czasu nad morzem.

Poznawanie właściwości piasku w toku zabaw eksperymentalnych.

Zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas wakacyjnych wyjazdów (uwzględnienie ochrony przed słońcem).

 

WIERSZ:

" Zabawa- nasze prawo"

Dzieci maja różne prawa,

ale głównym jest zabawa,

więc popatrzmy w lewo, w prawo, jaką zająć się zabawą. 

Z kolegami, albo sami, bez zabawek, z zabawkami, czy w mieszkaniu, czy na dworze,

 każde z nas sie bawić może. 

Kto sie bawi, ten przyznaje, że zabawa rdość daje, i czas przy niej szybko leci,

więc się lubią bawić dzieci.

PIOSENKA:

" Razem z latem"

Chodzi złote lato

w kapeluszu z kwiatów,

w rękach ma latawiec, biega z nim po trawie

ref. Hopsa, hopsasa, razem z latem ja.

Czasem dla ochłody

lato zjada lody.

Zjada je powoli,

gardło go nie boli.

ref. Hopsa, hopsasa, razem z latem ja. (x2)