ŚLIMAKI
WITAJCIE KOCHANE ŚLIMACZKI!
Wychowawca grupy:
Paulina Kobusińska
Dzieci z naszej grupy bardzo chętnie przychodzą do przedszkola, uczestniczą w różnych zajęciach i zabawach.
Bardzo lubią śpiewać i tańczyć, wykonywać prace plastyczne różnymi technikami,
budować przeróżne budowle podczas zabaw konstrukcyjnych. Wiele radości sprawiają nam zabawy na placu przedszkolnym oraz spacery po najbliższej okolicy.
Dzieci starają się być dla siebie miłe i koleżeńskie, dzięki czemu atmosfera w grupie jest wspaniała.
Zawsze dbamy o naszą salę sprzątając zabawki oraz pomagając w jej upiększaniu i dekorowaniu.
Po całym dniu wypełnionym wrażeniami odpoczywamy słuchając muzyki relaksacyjnej oraz bajek.
Drodzy Rodzice!
Serdecznie zapraszam na zebranie, które odbędzie się
w piątek 08.09 o godzinie 15:15
w sali "Biedronek".
Do zobaczenia.
WRZESIEŃ
Tematyka kompleksowa w miesiącu wrzesień:
I „W przedszkolu”
II „”Oto ja”
III „”Moja droga do przedszkola”
IV „Jesień w parku, jesień w lesie”
W tym miesiącu dzieci dowiedzą się:
-wysłuchają i nauczą się piosenki „Dzień przedszkolaka”,
- nauczą się piosenki „Dzielne ślimaki”,
- wykonają pracę plastyczną „plac zabaw”,
- podzielą się swoimi wspomnieniami z wakacji,
- stworzą kodeks grupowy,
- będą uczestniczyły w zabawach integrujących grupę,
- poznają zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas spacerów i zabaw na świeżym powietrzu,
- będą uczestniczyły w zabawach ze śpiewem,
- wykonają swoje portrety,
- będą porównywać wygląd swój i rówieśników,
- będą brać udział w zabawach z chustą animacyjną,
- poznają swoje zainteresowania,
- będą doświadczać świata za pomocą zmysłów,
- poznają podstawowe emocje i nauczą się je nazywać,
- wykonają pracę plastyczną „pierwsza pomoc”,
- utrwalają prawidłowy sposób przechodzenia przez pasy,
- utrwalają kolory znajdujące się na sygnalizatorze świetlnym,
- utrwalą numery alarmowe,
- poznają oznaki jesieni,
- posłuchają odgłosów jesieni,
- wielozmysłowo poznają wybrane dary jesieni,
- dowiedzą się, które grzyby są jadalne, a które trujące,
- poznają wygląd liści: kasztanowca, klonu, dębu, leszczyny.
Piosenka
„Dzielne ślimaki”
Idą ślimaki
Rogi pokazują
Ślimakowym tempem
W lesie spacerują
Z muszelek domki
Na grzbietach dźwigają
Powolutku idą
Radę sobie dają
Dzielne ślimaki
Drogą się zmęczyły
W domkach się schowały
I spacer skończyły
Piosenka
„Dzień przedszkolaka”
Ref: Dzień przedszkolaka jest właśnie dzisiaj
To święto Ani, Basi i Krzysia
W dzień przedszkolaka każdy to wie,
Bawi się z nami kto tylko chce
Wszyscy swoje święto mają, święto mają
Tańczą skaczą i śpiewają, i śpiewają
Przedszkolaki przykład dają, przykład dają
I też swoje święto mają, święto mają
Ref: Dzień przedszkolaka jest właśnie dzisiaj
To święto Ani, Basi i Krzysia
W dzień przedszkolaka każdy to wie,
Bawi się z nami kto tylko chce
Ogród z panią przystroimy, przystroimy
Sto balonów wypuścimy, wypuścimy
Będzie to wiadomość taka, właśnie taka
Że dziś jest dzień przedszkolaka, przedszkolaka
Wiersz
„Ślimak”
Ślimak, ślimak, pokaż rogi,
Dam ci sera na pierogi,
Jak nie sera, to kapusty,
Od kapusty będziesz tłusty.
Październik
Tematyka kompleksowa w miesiącu październik:
I Jesień w sadzie, w ogrodzie
II Zwierzęta jesienią
III Moja rodzina i mój dom
IV Domowi ulubiency
Ogólne cele dydaktyczno - wychowawcze:
zachęcanie do zgodnej współpracy podczas układania puzzli i różnych zabaw,
zapoznanie z cechami jesiennego krajobrazu i z darami jesieni,
uwrażliwianie na piękno jesiennej przyrody,
poznanie wyglądu jesiennych liści i owoców wybranych drzew: dębu, klonu, kasztanowca, jarzębu
prowadzenie obserwacji, wyciąganie wniosków z doświadczeń,
poznanie nazw i wyglądu niektórych grzybów,
rozwijanie wyobraźni i zdolności manualnych,
rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
wyrabianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
poznawanie zwyczajów zwierząt przygotowujących się do zimy,
rozwijanie kompetencji matematycznych w zakresie klasyfikowania i przeliczania przedmiotów,
rozwijanie ekspresji, wrażliwości i pamięci muzycznej,
rozwijanie umiejętności logicznego myślenia,
wzbogacanie doświadczeń sensorycznych,
poszerzanie doświadczeń plastycznych,
rozwijanie motoryki małej i precyzyjnych ruchów rąk,
doskonalenie umiejętności wypowiadania się na zadany temat,
poznanie wybranych owoców rosnących w sadzie,
wdrażanie do dbania o porządek w najbliższym otoczeniu,
poznanie nazw wybranych drzew owocowych (jabłoń, grusza, śliwa),
kształtowanie poczucia rytmu,
wyrabianie pamięci i słuchu muzycznego,
zachęcanie do zdrowego odżywiania się i częstszego spożywania owoców i warzyw,
poznanie warzyw rosnących w warzywniaku jesienią,
poszerzenie wiadomości na temat warzyw i sposobu ich uprawy,
uwrażliwienie na bogactwo otaczającego nas świata roślin,
poznawanie właściwości wybranego warzywa (ogórek kiszony),
Piosenka
„Co nam jesień przyniesie?”
Ref. Jesień, za oknami jesień
Co ciekawego nam przyniesie
Jesień, za oknami jesień
Co jesień nam przyniesie dziś
I. Coraz szybciej ciemno
Robi się za oknami
Liście z drzew spadają
mieniąc się kolorami
Ref. Jesień, za oknami jesień
Co ciekawego nam przyniesie
Jesień, za oknami jesień
Co jesień nam przyniesie dziś
II. Grzybów w koszyki sporo
Jabłka już pozrywane
I jakoś zimno strasznie
Wieczorem i nad ranem
Ref. Jesień, za oknami jesień
Co ciekawego nam przyniesie J
esień, za oknami jesień
Co jesień nam przyniesie dziś
III. Bociany odleciały
Z Polski do ciepłych krajów
Chyba poczuły zimę
Pewnie powrócą za rok
Listopad
Tematyka kompleksowa w miesiącu listopad:
I A deszcz pada i pada
II Co powinienem wiedzieć o Polsce
III Zdrowie naszym skarbem
IV Co ułatwia prace w domu?
Ogólne cele wychowawczo- dydaktyczne:
-poznanie pojęcia " wolność"
-doskonalenie umiejętności wypowiadania się na zadany temat
- budowanie tożsamości narodowej
- poznanie różnych rodzajów domów
- poszerzanie doświadczeń językowych
- wyrabianie koordynacji wzrokowo-ruchowej
-uświadomienie niebezpieczeństwa związanego z oddaleniem się od osoby dorosłej w mieście
-posługiwanie się pojęciami niski i wysoki
-wdrażanie do spokojnego czekania na swoją kolej podczas zabawy
- poznanie dźwięków o różnej wysokości
- doskonalenie sprawności fizycznej
-rozwijanie wrażliwości muzycznej
-rozwijanie sprawności manualnej
- zapoznanie dzieci z różnymi sprzętami elektrycznymi
-rozwijanie logicznego myślenia
-rozwijanie umiejętności komunikacyjnych
-poznanie nazwy stolicy Polski
- rozwijanie mowy komunikatywnej
-wzmacnianie więzi grupowej
-poznanie róznych krajobrazów Polski
- zachęcanie do zgodnego współdziałania podczas pobytu w przedszkolu
-poznanie polskich symboli narodowych
- rozbudzanie postawy patriotycznej i miłości do ojczyzny
-zapoznanie z hymnem Polski
-budzenie empatii
- poszerzanie wiedzy na temat zwierząt domowych
-rozwijanie umiejętności liczenia w zakresie 1-5
- utrwalanie liczebników oraz kolorów
-kształtowanie słuchu muzycznego
Piosenka
Zabawa w deszczu
Na swych nogach kolorowe mam kalosze.
Tańczą, skaczą, kiedy tylko je poproszę!
Gdy deszcz pada, wyruszają ze mną w drogę.
Tak wesoło jest, że w miejscu stać nie mogę!
Ref. Kap, kap, kap, kap, w kałużach chlap, chlap, chlap!
Krok w przód, krok w tył, a teraz skok i … chlup! /2x
W swojej dłoni mam parasol kolorowy,
na zabawę, tańce zawsze jest gotowy!
Gdy deszcz pada, to wyrusza ze mną w drogę.
Tak wesoło jest, że w miejscu stać nie mogę!
Ref. Kap, kap…/2x
Na swych nogach kolorowe mam kalosze
I parasol mój niewielki z sobą noszę.
Gdy deszcz pada, wyruszają ze mną w drogę.
Tak wesoło jest, że w miejscu stać nie mogę!
Ref. Kap, kap…/2x
Gimnastyka – wiersz
Gimnastyka to ważna sprawa,
wiedzą a o tym mój brat, mama oraz tata.
Najpierw trzy skłony,
Potem przysiadów cztery,
a wieczorem czekają na nas rowery.
GRUDZIEŃ
Tematyka kompleksowa w miesiącu grudzień:
I „Zabawki”
II „Odwiedziny Mikołaja”
III „Zima jest coraz bliżej”
IV „Magia świąt”
Ogólne cele wychowawczo - dydaktyczne:
-poznanie nowej wartości " cierpliwość"
- kształtowanie pozytywnych cech charakteru
- poznanie zjawisk zwiastujących nadejście zimy
- zachęcanie do kulturalnego wypowiadania się
-poznanie wyglądu różnych ptaków
-kształtowanie szybkiego podejmowania decyzji
-klasyfikowanie przedmiotów ze względu na dwie cechy
-rozwijanie wrażliwości muzycznej
-poznanie struktury utworu
- poznanie sposobów ochrony przed zimnem
-rozwijanie słuchu fonematycznego
- zachęcanie do dbania o własne zdrowie
- rozwijanie cierpliwości
-wzbogacanie słownika czynnego dzieci
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej
-rozwijanie logicznego myślenia
- wzmacnianie poczucia własnej wartości
- wzbogacanie wiedzy na temat czynności związanych z przygotowaniami do Świąt Bożego Narodzenia
-poznanie świątecznych piosenek
- poznanie roli światła w życiu człowieka
- rozwijanie motoryki małej i dużej
- poznanie dobroci
- kształtowanie postawy życzliwości
-poznanie tradycji świątecznych
-wykonanie upominków dla rodziców
Piosenka
„Szczęśliwy dzień”
-
Napisany list do Ciebie, Mikołaju.
Mama mówi, że wystarczy tylko czekać.
Już wysłany list do Ciebie, Mikołaju.
Minął miesiąc, już nie mogę się doczekać.
Ref.: / Aż wreszcie jest ten dzień, szczęśliwy dzień,
W którym spełniają się marzenia – ja to wiem. /x2
-
Od samego rana uśmiech mam na twarzy,
Bo Mikołaj Święty dzisiaj mnie odwiedzi.
Podaruje mi to wszystko, o czym marzę.
Ja zaśpiewam mu piosenkę w odpowiedzi.
Ref.: / Bo wreszcie jest ten dzień… /x2
Piosenka
"Dwa białe aniołki"
1.Dwa białe aniołki
Z nieba przyleciały.
Małemu Dzieciątku,
Dziś zatańczyć chciały.
W kółko na paluszkach,
Razem tak tańczyły,
Aż te dwa aniołki,
Trochę się zmęczyły…
Ref. A na niebie gwiazdka
Świąteczna już świeci.
Cieszą się aniołki.
Cieszą się i dzieci.
Tupią tak nóżkami,
Oczkami mrugają.
Małego Jezuska
na ziemi witają.
STYCZEŃ
Tematyka kompleksowa w miesiącu styczeń:
I „Tak mija czas”
II „Zwierzęta zimą”
III „Kim są rodzice moich dziadków”
IV „Fryzjer, weterynarz czy lekarz”
W tym miesiącu dzieci dowiedzą się:
- czym można mierzyć czas,
- poznają pory roku,
- poznają nazwy dni tygodnia,
- poznają zawód zegarmistrza,
- dowiedzą się czym jest kalendarz i do czego służy,
- będą obserwowały porę roku – zimę,
- dowiedzą się czym dokarmiać ptaki,
- będą dokarmiały ptaki,
- zapoznają się z pracą leśniczego,
- poznają tropy wybranych zwierząt,
- wykonają pracę plastyczną „las zimą”,
- będą przeliczać w zakresie 4,
- nauczą się piosenki i wiersza z okazji Dnia Babci i Dziadka,
- nauczą się układu tanecznego do piosenki „Twist dla babci i dziadka”,
- wykonają prezenty dla babci i dziadka,
- wypowiedzą się na temat swoich babć i dziadków,
- będą kształtować uczucia przywiązania do osób starszych i szacunku da nich,
- będą nazywać swoje wymarzone zawody,
- dowiedzą się, jakie zawody wykonują ich bliscy,
- będą poznawać akcesoria i przyrządy potrzebne do pracy,
- będą poznawać dawne zawody i te współczesne,
- wypowiedzą się na temat, kim chcą być w przyszłości.
PIOSENKA
BABCIA I DZIADEK”
I Moja babcia lubi
W piłkę ze mną grać
Opowiada bajki, kiedy
Pójdę spać.
Ref. Z babcią moi mili
Wesoło spędzam czas
Bo babcia często śmieje się
I bardzo kocha nas.
II Dziadek super facet
Wciąż odwiedza mnie
Czyta wiele książek
Zawsze wszystko wie.
Ref. Bo z dziadkiem moi mili
Wesoło spędzam czas
Bo babcia często śmieje się
I bardzo kocha nas.
III Dziś dla mojej babci
Piękny prezent mam
Uśmiech i buziaków
Tysiąc babci dam.
Ref. Bo z babcią moi mili
Wesoło spędzam czas
Bo babcia często śmieje się
I bardzo kocha nas.
IV Piosenkę dla dziadka
Dziś zaśpiewać chce
Nigdy drogi dziadku
Nie zapomnę Cię.
Ref. Bo z dziadkiem moi mili…..
Piosenka
„Twist dla Babci i Dziadka”
- Babciu, Dziadku popatrz na nas,
Jak ładnie tańczymy.
Bioderkami poruszamy,
Nóżkę wystawimy.
Zawirują nasze ręce
I zatańczą głowy.
Dzisiaj mamy Wasze święto
O nudzie nie ma mowy.
Ref: Taniec dla Babci i dla Dziadziusia.
Tańczy go wnuczek i tańczy mała wnusia.
Razem kółeczka się pięknie obracają.
Babci, Dziadkowi wnuczęta pomachają.
LUTY
Tematyka kompleksowa w miesiącu luty:
I „Bajki, baśnie, bajeczki”
II „Wspaniałe zabawy na śniegu”
III/IV Ferie zimowe
Ogólne cele dydaktyczno – wychowawcze:
- poszerzanie wiedzy o baśniach,
- poznanie najsłynniejszych baśni dla dzieci,
- wyjście do biblioteki miejskiej,
- rozwijanie umiejętności przeliczania w poznanym zakresie,
- utrwalanie nazw figur geometrycznych,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- kształtowanie prawidłowej postawy ciała,
- rozwijanie wielozmysłowe,
- doskonalenie czynności samoobsługowych,
- rozwijanie wiedzy o emocjach,
- poszerzanie wiedzy poprzez eksperymentowanie,
- poznanie fizycznych właściwości śniegu,
- poznanie zasad bezpiecznej zabawy na śniegu,
- utrwalenie i wzbogacanie wiedzy o sportach zimowych,
- wyrażanie ekspresji ruchowej przy muzyce,
- wzbogacanie słownictwa,
Piosenka
„Zimowa wyliczanka”
sł. P. Słomczycki, muz. W. Kalet
1.Idzie sobie (luty) ścieżką,
rzucił w zimę białą śnieżką.
Zdjęła zima rękawiczki
uszczypnęła go w policzki.
Ref. Czapka, szalik, łyżwy, sanki
to są słowa wyliczanki.
Rękawiczki, narty, mróz,
śniegu pełen wóz!
2.Idzie (luty) na wycieczkę
nie wie, jak przeskoczyć rzeczkę.
Dziesięć minut popracował,
most lodowy wybudował.
Ref: Czapka, szalik….
3.Usiadł (luty) koło drogi,
bo mu bardzo zmarzły nogi.
Zima się ulitowała,
ciepłe buty darowała.
Ref: Czapka, szalik….
Zabawa rytmiczna – Zimowe ubrania
Pa, pa, pa, pa ….
Czapka, szalik, rękawiczki.
Zimno, zimno mi w policzki.
Ciepłą kurtkę włożyć czas!
Raz, Raz, Raz!
ZIUU…..
Czapka, szalik, rękawiczki.
Zimno, zimno mi w policzki.
Ciepłe spodnie włożyć czas!
Raz, Raz, Raz!
PAC, PAC, PAC, PAC
Czapka, szalik, rękawiczki.
Zimno, zimno mi w policzki.
Ciepłe buty włożyć czas!
Raz, Raz, Raz!
TUP,TUP,TUP,TUP….
Czapka, szalik, rękawiczki.
Zimno, zimno mi w policzki.
Już ubrany jestem w czas!
Raz, Raz, Raz! /4
MARZEC
Tematyka kompleksowa w miesiącu marzec:
I „Zwierzęta sprzed milionów lat”
II „Tajemnice kosmosu”
III „Pogoda marcowa”
IV „Wiosno, ach to ty!”
v "Wielkanoc"
Cele dydaktyczno – wychowawcze:
- poznawanie różnych gatunków dinozaurów
- wzbogacenie wiedzy na temat prehistorycznych zwierząt
- rozwijanie umiejętności przeliczania w poznanym zakresie
- poznanie planet Układu Słonecznego
- poszerzenie wiedzy o pojazdach kosmicznych
- rozwijanie umiejętności kontynuowania rytmu
- rozwijanie słownictwa
- rozwijanie percepcji wzrokowej, słuchowej, dotykowej
- poznanie znaczenia przysłowia „W marcu, jak w garncu”
- poznanie zwiastunów wiosny
- kształtowanie umiejętności klasyfikowania i szeregowania
- poznanie i hodowla kwiatów wiosennych (założenie wiosennego kącika)
- rozwijanie wrażliwości muzycznej i artystycznej poprzez zabawy
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej
- poznanie ciekawostek na temat wybranych ptaków
- udział w zabawach integracyjnych, konstrukcyjnych, plastycznych, muzycznych, ruchowych
- dbanie o prawidłową postawę ciała
- budowanie postawy szacunku dla siebie i innych
- poznanie tradycji wielkanocnych
Piosenka
„Powitanie wiosny”
I Gdy po zimie słoneczko zaświeci
I ogrzeje zmarznięty świat!
Śnieg gdzieś zniknie, a bocian przyleci,
Wtedy wszyscy śpiewamy, tak!
Ref. Wiosnę, wiosnę do nas zapraszamy!
Wiosnę, wiosnę razem przywitamy!
Wiosnę, wiosnę wygląda każdy z nas! 2x
To na wiosnę przyszedł czas, przyszedł czas!
II Gdy nas znowu odwiedzi Wiosenka,
Pierwsze kwiaty pojawią się!
Wszędzie zabrzmi zielona piosenka.
Każdy już wiosenkę chcę!
Ref. Wiosnę, wiosnę….. 2x
Wiersz
„Wiosenny spacerek”
Tu, tup, tup. (bis)
Już cieplutko słońce świeci,
na wycieczkę poszły dzieci
z naszego przedszkola. (bis)
Tu, tup, tup. (bis)
Tu fiołek, tam pierwiosnek,
widać wiosnę, słychać wiosnę
w lesie i na polach. (bis)
Ćwir, ćwir, ćwir. (bis)
Jaskółeczka czarna, mała
z ciepłych krajów przyleciała,
gniazdo swe buduje. (bis)
KWIECIEŃ
Tematyka kompleksowa w miesiącu kwiecień:
I Mamy różne charaktery
II Wiosna na wsi
III Dbamy o przyrodę
IV Polska - moja Ojczyzna
Cele dydaktyczno- wychowawcze realizowane w bieżącym miesięcu:
- poznanie podstawowych wartości, którymi należy kierować się w życiu,
- wypowiadanie się temat swoich marzeń, talentów, przyjaźni,
- utrwalanie pojęć: krótki, długi,
- poszerzanie wiedzy o emocjach,
- odróżnianie zachowań pozytywnych i negatywnych,
- poznanie nazw domów zwierząt wiejskich,
- poznanie nazw dzieci zwierząt wiejskich,
- poznanie pracy rolnika,
- wzbogacanie wiedzy z zakresu ekologii, przyrody,
- tworzenie zdrobnień od wybranych słów,
- rozwijanie umiejętności szeregowania, klasyfikowania,
- doskonalenie przeliczania w poznanym zakresie,
- rozwijanie świadomości własnego ciała,
- budowanie wzajemnych relacji,
- kształtowanie wielozmysłowe,
- rozwijanie mowy, wzbogacanie słownictwa,
- kształtowanie prawidłowej postawy ciała,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- kształtowanie motoryki dużej i małej,
- rozwijanie kulturalne społeczne,
- poszerzanie wiedzy na temat swojej planety,
- wzbogacenie wiedzy o swojej ojczyźnie,
- rozwijanie zainteresowań,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
- rozwijanie wrażliwości muzycznej
PIOSENKA: "Dziwne rozmowy"
W chlewiku mieszka świnka
co trąca ryjkiem drzwi.
Gdy niosę jej jedzenie
To ona „ kwi, kwi, kwi”.
Opodal chodzi kaczka
co krzywe nóżki ma.
Ja mówię jej „Dzień dobry”,
a ona „ kwa, kwa, kwa”.
Na drzewie siedzi wrona
od rana trochę zła.
Gdy pytam „Jak się miewasz?”
To ona „kra, kra, kra”.
Przed budą trzy szczeniaki
podnoszą straszny gwałt.
Ja mówię "Cicho pieski!
A one „hau, hau, hau”.
WIERSZ : "Barwy Ojczyste"
Powiewa flaga,
gdy wiatr się zerwie.
A na tej fladze
biel jest i czerwień.
Czerwień to miłość,
biel - serce czyste.
Piękne są nasze
barwy ojczyste.
PIOSENKA
„Jest takie miejsce – Polska” ZoZi
1. Jest takie miejsce na mapie świata.
Gdzie mieszka mama, ja, no i tata
Gdzie płynie Wisła, gdzie są Mazury
U góry Bałtyk, na dole góry.
Tu swą wielkością wszystkich zachwyca
Miasto Warszawa – nasza stolica
A orła zdobi korona,
flaga powiewa biało – czerwona
Ref; To Polska właśnie, to moje miejsce
Tutaj mocniej bije mi serce
To Polska właśnie, to moje miejsce
Tutaj mocniej bije mi serce
Polska, Polska