Kontakt
Miejskie Przedszkole Tęczowy Zakątek w Chełmnie

PSZCZÓŁKI

 

 

ROK SZKOLNY 2023/2024

Pszczółki grupa VIII
wychowawca: Magdalena Wiśniewska 

 

Nasze Pszczółki to grupa wspaniała,
z nami codziennie jest dobra zabawa.
Pszczółki - od samego rana mnóstwo energii mają,
całe przedszkole radością zarażają.
Chętnie się bawią, uczą, rysują i malują
... z uśmiechem do Tęczowego Zakątka co dzień maszerują!

 

 

 

Wiersz - "Pracowite pszczółki"
Olga Adamowicz

Pszczoła to jest owad mały, ale za to doskonały.
Ona w ulu dom swój ma i pracuje tam co dnia.
Zapyla kwiaty, ciężko pracuje, ludzi miodkiem obdarowuje.
W lesie, w powietrzu czy też na łące,
możemy spotkać pszczółek tysiące.
Ciągle latają, nektar zbierają i wiele siły do pracy mają.
Z zebranym nektarem, z zachwytu wielkiego,
wracają pszczółki do domu swojego.
Każda ta pszczółka jest pracowita, żadna nie próżnuje,
produkuje dla nas miodek i ciężko pracuje.
A my miodek ten lubimy, szybko go zjadamy,
przez co zdrowsi się czujemy i dobre humory mamy!

 

 

 

Piosenka - "Pracowite pszczółki"
muzyka i słowa: J. Bernat

 

1. My jesteśmy małe pszczółki,

tu na głowach mamy czułki,

a tu modne sukieneczki,

czarno-żółte i w paseczki.

 

Ref:  Bzy, bzy, bzy!

Już skrzydełka brzęczą nam wesoło!

Bzy, bzy, bzy!

Tę piosenkę słychać wszędzie wkoło! 2x

 

2. Pszczółki wstają już o świcie

i pracuję należycie,

każdy kwiatek z każej strony

- musi zostać zapylony!

 

Ref:  Bzy, bzy, bzy!

Już skrzydełka brzęczą nam wesoło!

Bzy, bzy, bzy!

Tę piosenkę słychać wszędzie wkoło! 2x

 

 

 

PLAN DNIA

8:00 - 8:30  
Schodzenie się dzieci do przedszkola. Zabawy swobodne. Czynności higieniczno-porządkowe. Przygotowania do śniadania.

8:30 - 9:00
Śniadanie i czynności higieniczno-porządkowe.

9:00-10:00
Zajęcia dydaktyczne z zachowaniem zasad przemienności we wszystkich sferach aktywności. 

10:00-12:00
Zabawy dowolne w sali, zabawy na placu zabaw, spacery, gry sportowe, czynności higieniczne. 

12:00-13:30
Obiad, relaksacja, praca indywidualna, zabawy stolikowe, zadania dydaktyczne. 

13:30-15:00
Podwieczorek i zabiegi higieniczne. Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań, dodatkowe, specjalistyczne. 

 

 


M A R Z E C

 

 

I – W DZIECIĘCYM LABORATORIUM

 

W pierwszym tygodniu marca dzieci:

- wysłuchają wiersza Barbary Szelągowskiej: „Niezwykłe miejsce”,

- wezmą udział w zabawach logorytmicznych,

- stworzą plakat dot. Laboratorium,

- wykonają liczne eksperymenty wraz z Nauczycielem:

1) Magiczne kolory (mleko w spodku, kolorowe cukierki)

2) Niewidzialna wiadomość (mleko w spodku, biała kartka formatu A4, pędzelek, świeczki)

3) Jak nadmuchać balon? (ocet, soda oczyszczona, mała szklana butelka, lejek, balon)

4) Lampa lawa (olej, barwnik spożywczy, pipeta, tabletki musujące -np. multiwitamina, słoik, woda, zakraplacz)

5) Naelektryzowane balony (balony, kawałki papieru)

6) Wirujące balony (sześć balonów, taśma dwustronna, suszarka)

7) Dwa bieguny, Labirynt (magnesy, kartki A4 bloku technicznego, kredki, spinacze, wycinanka)

- zakodują drogę naukowca do laboratorium,

PIOSENKA TYGODNIA: - "Chmura w słoiku” (sł. i muz. Krystyna Gowik).

 

 

II – POGODA MARCOWA

 

 

W drugim tygodniu marca dzieci:

- wezmą udział w zabawie dźwiękonaśladowczej,

- wysłuchają opowiadania Stanisława Karaszewskiego: „Marcowy dzień”, „Mieszanie kolorów”,

- dowiedzą się, kiedy używa się powiedzenia: W marcu jak w garncu,

- uzupełnią kalendarz pogody,

- poznają literę u, U,

- poznają oznaki wiosny,

- wykonają masażyki,

- przygotują przedszkolny ogródek,

- dowiedzą się, czego do życia potrzebuje roślina,

- wykonają wiosenny kącik przyrodniczy w Sali,

- dowiedzą się, dlaczego niektóre przedmioty toną, a niektóre nie,

- dowiedzą się, jak „ubierać się na cebulkę”,

- wykonają pracę plastyczną: „Marcowe ubrania”,

PIOSENKA TYGODNIA: - "Wołanie wiosny” (sł. i muz. Krystyna Gowik).

 

 

III – WIOSNO, ACH TO TY!

 

 

W trzecim tygodniu marca dzieci:

- wysłuchają opowiadania Małgorzaty Strękowskiej- Zaremby: „Ptaki”,

- wykonają pracę plastyczną: „Kolory Wiosny”,

- poznają literę c, C,

- poznają liczbę 10,

- utrwalą wiadomości na temat ptaków powracających do Polski na wiosnę,

- poznają ciekawostki na temat wybranych odmian ptaków,

- dowiedzą się, jak zbudowane są ptasie pióra,

- ułożą z figur geometrycznych dowolne ptaki,

- dowiedzą się, na czym polega praca ogrodnika,

- utrwalą nazwy narzędzi ogrodniczych,

- powiedzą, jakie prace należy wykonać wiosną w ogrodzie,

- powiedzą, dlaczego ważne jest robienie wiosennych porządków,

- będą dzielić wyrazy na sylaby, i wyodrębniać w nich pierwsze głoski,

- dowiedzą się, na czym polega obieg wody w przyrodzie,

- utrwalą nazwy kwiatów wiosennych,

- PIOSENKA TYGODNIA: - "Kolorowa Pani Wiosna” (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk).

 

 

IV – WIELKANOC

 

 

 

W czwartym tygodniu marca dzieci:

- wezmą udział w licznych zabawach orientacyjno-porządkowych,

- będą rozwijać wyobraźnię oraz kreatywność,

- zapoznają się z opowiadaniem Stanisława Karaszewskiego: „Wielkanocny koszyczek”,

- poznają wygląd koszyczka wielkanocnego,

- będą utrwalać poznane litery,

- poznają literę j, J,

- zapoznają się z tradycjami wielkanocnymi,

- będą farbować jaja wielkanocne, posieją rzeżuchę,

- będą rozwiązywać zadania tekstowe,

- dowiedzą się, co robi się w „śmigus-dyngus”,

- wezmą udział w improwizacji,

-wykonają pracę plastyczną „Śmigus- dyngus”,

PIOSENKA TYGODNIA: - "Koszyczek dobrych życzeń” (sł. i muz. Krystyna Gowik).

 

 


L U T Y

I – BAŚNIE, BAJKI, BAJECZKI

 

 

 

W pierwszym tygodniu lutego dzieci:

- zapoznają się z opowiadaniem Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby: „Stare baśnie”,

- będą wzbogacać słownictwo,

- rozwiążą zagadki słuchowe,

- będą oglądać liczne książeczki i baśnie,

-  dowiedzą się jak wygląda litera g, G,

- poznają liczbę 8,

- będą rozwijać umiejętność przeliczania w poznanym zakresie,

- będą rozwiązywać zagadki ruchowe,

- dowiedzą się, kto zajmuje się tworzeniem książki,

- stworzą własne książeczki oraz zakładki do książek,

- będą rozwiązywać rebusy fonetyczne,

 

PIOSENKA TYGODNIA: - "Bajkowe marzenia" (sł. i muz. Krystyna Gowik).

 

 

 

F E R I E     Z I M O W E  (12.02-23.02.2024 r.)

 

 

 

IV – ZWIERZĘTA SPRZED MILIONÓW LAT

 

 

 

W czwartym tygodniu lutego dzieci:

-będą rozwijać wyobraźnię,

- wysłuchają opowiadania Małgorzaty Strękowskiej-Zaremby: „Wegetozaur”,

- poznają etymologię słowa dinozaur,

- poznają literę z, Z, p, P,

- będą utrwalać poznane dotychczas litery,

- poznają różne rodzaje dinozaurów,

- będą utrwalać umiejętności językowe,

- poznają liczbę 9,

- zapoznają się z odejmowaniem na konkretach,

- dowiedzą się, czym zajmuje się paleontolog,

- będą rozwijać słownictwo,

- wezmą udział w grze podłogowej,

- wykonają pracę plastyczną: „ Wizyta w lesie jurajskim”,

- będą obserwowały eksperyment – wulkan,

PIOSENKA TYGODNIA: - "Jaki to dinozaur?" (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk).

 

 

 


S T Y C Z E Ń

 

I – TAK MIJA NAM CZAS

 

W pierwszym tygodniu stycznia dzieci:

- wysłuchają wiersza Agaty Widzowskiej: „Zegarek Eee tam”, wiersza Agnieszki Galicy: „Tydzień ma siedem dni”,

- poznają nazwy pór roku,

- dowiedzą się, ile dni ma tydzień,

- poznają różne rodzaje kalendarzy,

- poznają zawód zegarmistrza,

- dowiedzą się, jakie narzędzia służą do pomiaru czasu,

- będą improwizowały do muzyki klasycznej,

- wykonają pracę plastyczną: „Kapsuła czasu”,

PIOSENKA TYGODNIA - "Nie chcę być dorosły" (sł. i muz. Krystyna Gowik).

 

 

II – ZWIERZĘTA ZIMĄ

 

 

W drugim tygodniu stycznia dzieci:

- wysłuchają opowiadania Stanisława Karaszewskiego: „Dokarmianie ptaków”,

- będą tworzyć zdrobnienia od nazw ptaków,

- dowiedzą się, jak się troszczyć o ptaki zimą,

- poznają literę n, N,

- rozwiążą zagadki,

- dowiedzą się, że działanie matematyczne, w którym przybywa elementów, nazywa się dodawaniem,

- wzbogacą wiedzę na temat pracy leśniczego,

- poznają tropy wybranych zwierząt,

- wzbogacą widzę na temat drzew iglastych i liściastych,

- dowiedzą się, w jaki sposób można wyrażać smutek,

PIOSENKA TYGODNIA - "Rozmowy ptaków" (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk).

 

 

III – KIM SĄ RODZICE MOICH RODZICÓW?

 

 

W trzecim tygodniu stycznia dzieci:

- wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej: „Broda”,

- wysłuchają wiersza Martyny Marzec: „Czas z dziadkami”,

- wykonają prace plastyczne dla babci i dziadka,

- zorganizują występ z okazji Dnia Babci i Dziadka,

- poznają literę b, B,

- określą, dlaczego należy pomagać osobom starszym,

- utrwalą umiejętność przeliczania w zakresie 7.,

- użyją pojęć: mniej, więcej, tyle samo,

- powiedzą, jak można spędzać czas z babcią i dziadkiem,

- usprawnią syntezę wzrokową,

- rozwiną motorykę małą,

PIOSENKA TYGODNIA: - "Niezwykli dziadkowie" (sł. i muz. Krystyna Gowik).

 

 

IV – FRYZJER, WETERYNARZ CZY LEKARZ?

 

 

W czwartym tygodniu stycznia dzieci:

- będą nazywać wymarzone zawody,

- wezmą udział w zabawach orientacyjno-porządkowych,

- wysłuchają wiersza Agaty Widzowskiej: „Zapracowani rodzice”,

- wykonają księgę zawodów,

- dowiedzą się, kim z zawodu są ich bliscy,

- będą rozwijać percepcję słuchową i wzrokową,

- będą poznawać dawne zawody oraz te współczesne,

- poznają akcesoria potrzebne do wykonywania określonych zawodów,

- narysują wymarzony zawód,

- wypowiedzą się na temat, kim chcą zostać w przyszłości,

PIOSENKA TYGODNIA: - "Mogę wszystko" (sł. i muz. Krystyna Gowik).

 

 


G R U D Z I E Ń 

 

I – ODWIEDZINY MIKOŁAJA

 

 

W pierwszym tygodniu grudnia dzieci:

- wykonają czapkę Mikołaja,

- zapoznają się z powiedzeniem: Kłamstwo ma krótkie nogi,

- wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej: "Prawda czy kłamstwo?",

- narysują portret Mikołaja,

- wspólnie ubiorą choinkę,

- wezmą udział w spotkaniu z Mikołajem,

- poznają literę l, L w toku zabaw,

- wezmą udział w zabawie z kodowaniem,

- będą rozwijać umiejętność stosowania liczebników porządkowych,

- będą porównywać liczebności zbiorów,

- wezmą udział w zabawie dramowej,

- dowiedzą się informacji na temat wolontariatu,

- będą odwzorowywać rytmy,

- zapoznają się z tradycjami mikołajkowymi w wybranych krajach,

- wykonają pracę plastyczną: "Prezent dla innych",

- zapoznają się z ideą oraz formami pomocy potrzebującym,

- przekażą przyniesione przez siebie zabawki dla potrzebujących dzieci,

PIOSENKA TYGODNIA - "Mikołajowa piosenka" (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk).

 

II – ZIMA CORAZ BLIŻEJ

 

 

 

W drugim tygodniu grudnia dzieci:

- wysłuchają wiersza Anny Banaś: "Zima biała",

- podadzą przeciwieństwa do wybranych wyrazów,

- wymienią oznaki zimy,

- poznają literę y, Y,

- rozwiną umiejętność zadawania pytań,

- poznają cyfrę 0,

- rozwiną umiejętność tworzenia opisów,

- wykonają pracę plastyczną: "Bałwanki" oraz "Biała zima",

- wykonają eksperymenty ze śniegiem,

- dowiedzą się, w jaki sposób czerpać radość,

- rozwiną umiejętność tworzenia kodu,

PIOSENKA TYGODNIA - "Zima" (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk).

 

 

III – ZABAWKI

 

 

 

W trzecim tygodniu grudnia dzieci:

- wysłuchają wiersza Agaty Widzowskiej: "Kapsuła czasu",

- rozwiążą liczne zagadki logiczne,

- będą opowiadać o swoich ulubionych zabawkach,

- dowiedzą się, jak ważne jestt dbanie o własne oraz cudze rzeczy,

- utrwalą orientację w przestrzeni,

- dowiedzą się, jak powstaje pluszowy miś,

- dowiedzą się, jakimi zabawkami bawiono się w przeszłości,

- będą ćwiczyć umiejętność tworzenia rymów,

- wcielą się w aktora,

- będą rozwijać myślenie logiczne podczas zabaw z kodowaniem,

- powiedzą, czym jest przyszłość,

- wykonają pracę plastyczną: "Zabawki z przyszłości",

PIOSENKA TYGODNIA - "Moje zabawki" (sł. i muz. Krystyna Gowik).

 

 

IV - MAGIA ŚWIĄT

 

 

 

W czwartym tygodniu grudnia dzieci:

- dowiedzą się, jak przygotowujemy się do świąt Bożego Narodzenia, 

- poznają literę r, R,

- poznają tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia,

- dowiedzą się, w jaki sposób ludzie przesyłają sobie życzenia,

- będą wspólnie kolędowały,

- zaprojektują kartki świąteczne,

- odkryją zapis cyfry 7,

- poznają potrawy wigilijne,

- ułożą życzenia świąteczne,

- będą uczestniczyły w wigilii przedszkolnej,

- wykonają pracę plastyczną: "Wigilijny dzień",

PIOSENKA TYGODNIA - "Świąteczne życzenia" (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk)

 

 


L I S T O P A D

Bloki tematyczne w miesiącu - Listopad 2023 r.

 

I – A DESZCZ PADA I PADA…

 

W pierwszym tygodniu listopada dzieci:

- utrwalą nazwy meisięcy,

- zapoznają się z etymologią nazwy listopad,

- będą interpretować wiersz za pomocą muzyki,

- poznają literę i, I,

- rozwiążą rebusy,

-odkryją zapis cyfry 5,

-dowiedzą się, czym jest zjawisko krążenia wody w przyrodzie,

- wykonają pracę plastyczną: "Deszczowe kompozycje",

- będą brać udział w grze matematycznej,

PIOSENKA TYGODNIA - "Kłótnia kaloszy" (sł. i muz. Krystyna Gowik).

 

 

 

II – CO POWINIENEM WIEDZIEĆ O POLSCE?

 

 

 

W drugim tygodniu listopada dzieci:

-wysłuchają legendy o smoku wawelskim, 

- poznają literę t, T,

- rozwijają słownictwo,

- zapoznają się z potrawami regionalnymi,

- odkryją zapis cyfry 6,

- nauczą się podstawawowego kroku Poloneza i go zatańczą,

- będą rozwijać wyobraźnię,

- ustalą menu na bal ludowy,

- zapoznają się z wyglądem strojów ludowych,

- będą mówić o znanych Polkach i Polakach,

- narysują swój własny wynalazek,

- wykonają kotyliony, pracę plastyczną: "Narodowe Święto Niepodległości", 

 

PIOSENKA TYGODNIA - "To jest Polska" (sł. i muz. Krystyna Gowik)

 

 

III – ZDROWIE NASZYM SKARBEM

 

W trzecim tygodniu listopada dzieci:

- wysłuchają wiersz Anny Banaś: "Ruch to zdrowie",

- wykonają zbiorową pracę plastyczną z okazji Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka,

- dowiedzą się jak wygląda litera d, D,

- poznają figurę geometryczną - prostokąt,

- będą klasyfikować przedmioty,

- nauczą się rymowanki Martyny Marzec,

- będą przeliczać w zakresie 6,

- wezmą udział w zabawach badawczych,

- utrwalą wiedzę na temat praw i obowiązków dziecka,

- będą brały udział w zabawach integrujących grupę,

- wykonają zdrowy koktajl owocowy,

PIOSENKA TYGODNIA - "W poszukiwaniu witamin" (sł. i muz. Krystyna Gowik)

 

 

 

IV – CO UŁATWIA PRACĘ W DOMU?

 

 

W czwartym tygodniu listopada dzieci:

- wykonają pracę plastyczną: "Urządzenia przyszłości",

- wysłuchają opowiadania Agaty Widzowskiej: " Elektryczny sen",

- poznają literę k, K,

- utrwalą wiadomości na temat zbiorów,

- rozwiążą zagadki dotyczące urządzeń elektrycznych,

- wypowiedzą się na temat obowiązków domowych,

- poznają urządzenia używane dawniej,

- poznają wskazówki na temat korzystania z urządzeń elektrycznych,

- poznają różne źródła energii,

- rozwiną wiedzę na tetmat nowoczesnych technologii,

- będą brać udział w zabawach muzyczno-ruchowych,

PIOSENKA TYGODNIA - "Domowe sprzęty elektryczne" (sł. i muz. Agnieszka Jędrzejewska-Stachura)


 

W R Z E S I E Ń 

P A Ź D Z I E R N I K 

 

 

TEMATY KOMPLEKSOWE (wrzesień, październik):

 

Wrzesień, tydzień 1: W przedszkolu.
*Wspomnienia z wakacji.
*Ja i moi koledzy.
*Nasze kąciki.
*Przedszkolne zakamarki.
*Plac zabaw.


Wrzesień, tydzień 2: Oto ja.
*O sobie samym.
*Moje ciało.
*Czym się interesujemy?
*Zmysły.
*Kolorowe emocje.


Wrzesień, tydzień 3: Moja droga do przedszkola.
*Ruch uliczny.
*Wszędzie są koła.
*Znaki drogowe.
*Numery alarmowe.
*Pierwsza pomoc.


Wrzesień, tydzień 4: Jesień w parku, lesie.
*
Oznaki jesieni.
*Liczymy grzyby.
*Jesienny czas.
*Drzewa i ich owoce.
*Jesienna garderoba.

 

Październik, tydzień 1: Jesień w sadzie, w ogrodzie.
*W sadzie jesienią.
*Liczymy owoce.
*W jesiennym ogrodzie.
*Przetwory z warzyw i owoców.
*Jesienny koszyk.


Październik, tydzień 2: Zwierzęta jesienią.
*Przygotowania zwierząt do zimy.
*W dziupli rudej wiewiórki.
*Kolczasty zwierz-jeż.
*Ptaki.
*Jesienne zwierzęta.


Październik, tydzień 3: Moja rodzina i mój dom.
*Kochamy swoich najbliższych.
*Kim dla siebie jesteśmy?
*Mój dom.
*Spędzamy ze sobą czas.
*Portret mojej rodziny.


Październik, tydzień 4: Domowi ulubieńcy. 
*Co cieszy zwierzęta?
*Cztery pieski.
*Kocie zwyczaje.
*Zwierzęta ze schroniska.
*Mój pupil.

 

 

 

Przewidywane umiejętności dziecka:

- bawi się zgodnie z innymi dziećmi,

-bierze czynny udział w zabawach integrujących grupę,

-współdziała z innymi,

- potrafi się przedstawić,

-nazywa emocje,

- jest aktywne w czasie zajęć,

- zna bohaterów naszych podręczników,

- buduje dłuższe wypowiedzi,

-zna zasady zachowania,

- pamięta o zasadach bezpieczeństwa,

- tańczy i śpiewa razem z innymi,

- wspólnie z innymi tworzy kodeks zasad,

- przestrzega zasad ustalonego kodeksu,

- zna zasady panujące na placu zabaw,

- jest sprawne ruchowo,

- poprawnie wykonuje skoki,

- pokonuje przeszkody skacząc obunóż,

- orientuje się w schemacie własnego ciała,

- doskonali poczucie rytmu,

- odtwarza usłyszany rytm,

- dokonuje syntezy sylabowej,

- słucha uważnie opowiadania,

- odpowiada na pytania,

- określa prawidłowe zachowania dzieci,

- wie jak narysować portret,

- rysuje na określony temat,

- prawidłowo posługuje się kredkami,

- ogląda z uwagą i zainteresowaniem film,

- wypowiada się na forum grupy nt. treści filmu,

- samodzielnie wykonuje pracę plastyczną dbając o jej estetykę,

- rozpoznaje i nazywa znaki drogowe, klasyfikuje je według określonej cechy,

- wycina po śladzie podstawowe figury,

- wie jak wygląda sygnalizator świetlny,

- zna numery alarmowe na policję, straż pożarną oraz pogotowie,

- wie jak prawidłowo udzielać pierwszej pomocy,

- zna i wymienia cechy charakterystyczne dla jesieni,

- rozpoznaje i nazywa gatunki drzew iglastych i liściastych,

- wymienia nazwy dni tygodnia według kolejności,

- określa: jaki jest dzisiaj dzień tygodnia,

- maluje farbami na określony temat,

- posługuje się pojęciami duży-mały,

- prawidłowo przelicza elementy zbiorów,

- nazywa poszczególne owoce,

- lepi z plasteliny okazy warzyw,

- zna zwyczaje zwierząt w czasie jesienno- zimowego okresu,

- wie, czym jest schronisko dla zwierząt i jak dbać o zwierzęta, 

- potrafi wymienić członków rodziny,

- zna figury geometryczne tj.: koło, kwadrat, trójkąt,

- poznaje literę o,O, a, A, m, M, e, E,  w toku zabaw,

- odkywa zapis cyfrowy liczb : 1, 2, 3, 4,

- doskonali umiejętność tworzenia kodów.

 

 

 

 

Pszczółki  w tym roku wezmą udział w Projektach:

 

- Projekt WITAMINKI. Projekt Edukacyjny promujący zdrowe nawyki żywieniowe. 

- Akcja Przyjaciel (Nie) Potrzebnej Książki. Projekt czytelniczy.